Meldingen
Alles wissen

Alle vragen en antwoorden betreft de T500 mogen hier!

Pagina 101 / 109

Berichten: 6760
Admin
Topic starter
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Iedereen die een T500 met reflux of helm besteld heeft krijgt hem vandaag of morgen in huis. Alleen enkele waddenbewoners moet ik morgen Postnl voor regelen want ik moet ineens bovenop het basisbedrag 21,50 waddentoeslag gaan betalen dus dat moet even appart.

Iedereen heel veel stookplezier met de nieuwe aanwinst!

De RVS T500 is vanaf nu voorlopig uitverkocht. De koperen versie is nog op voorraad.

 

 

Beantwoorden
Berichten: 15
(@bertel)
Active Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Niet verwacht dat er nog iemand op mijn website kwam :-). Is al haren niets meer aan gedaan. Toch nog eens tijd vinden om deze nieuw leven in te blazen.

Gr. Bertel

Beantwoorden
Berichten: 111
(@p)
Estimable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Hier afgelopen weekend ook een goede stook gedaan weer.

Beantwoorden
Geer
Berichten: 29
 Geer
(@geer)
Eminent Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Weet iemand of dat de kolom van de T500 met een klem op een 50 liter bier vat te monteren is?

Beantwoorden
Berichten: 13
 Guil
(@guil)
Active Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Ik ben sinds kort in het bezit van een T500. Gisteren was het apparaat voor het eerst in bedrijf. Ik had nog 5 liter alcohol van 82% staan die nog een keer door gestookt moest worden. Deze sterk verdunt in de ketel gedaan. Ik heb een 200 liter vat met koelwater en een aangesloten aquariumpomp die max 4 liter per minuut  verpompt. Kraantje ingeregeld op 400 ml per minuut. De temperatuur is maar even op 50 gr blijven staan en liep al snel op richting 60 gr. Telkens iets meer water gegeven tot het maximum. Begon te lekken bij de temperatuur voeler. In deze situatie kreeg ik de temperatuur niet onder controle. Ging zelfs boven de 60 gr. Ketel vervolgens aangesloten op de vermogensregelaar die ik normaal gebruik bij mijn oude ketel die lek is. Toen was de temperatuur wat beter in de hand te houden. Het was wel regelmatig bijstellen van vermogen en water.  Ik voelde met net zo’n machinist. De water temperatuur liep op een gegeven moment op naar 85 gr. Ik ben er maar mee gestopt. Ik heb uiteindelijk 3 liter van 92 % overgehouden. De ketel doet niet wat ik ervan verwacht had. Ik zie dat anderen ook gebruik maken van pompjes met koelwater. Heeft iemand een idee hoe ik dit werkend kan krijgen. Ik zie dat anderen hem allemaal op de waterleiding hebben aangesloten. Dan zal het waarschijnlijk wel werken. Het water uit de kraan is kouder. Die oplossing gaat het bij ons niet worden. 

Beantwoorden
Berichten: 6760
Admin
Topic starter
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Hoi Guil,

Heb je de koelwaterslangen aangesloten als reflux of als potstill? Als het als reflux is dan is het korte slangetje bovenop aangesloten op beide uitgangen. Als je hem gebruikt als potstill is dat niet het geval en in dat geval hoef je niet naar de uitgaande water temperatuur te kijken. Als je hem gebruikt als reflux dan komt het afstellen heel precies, draai vooral niet te ver aan het kraantje. 1 mm draaien en vervolgens enkele minuten wachten op de uitwerking. Teveel water blaast idd de temperatuurprobe er uit en is echt niet nodig, maar als ik het zo hoor lijkt mij haast dat je de slangen op een of andere manier verkeerd hebt aangesloten. Zie je kans een fotootje te plaatsen van de opstelling zoals hij nu is? Dan kunnen wij eens meekijken.

 

 

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Wanneer je een vat koelwater gebruikt is de start temperatuur van het water van belang. Is die al hoog (en dat is te verwachten met de temperaturen  van de afgelopen dagen) dan loopt deze door het koelen enkel meer op en moet je steeds meer water laten stromen om de temperatuur in de hand te houden. Kraanwater is van start af al kouder en blijft nagenoeg constant van temperatuur. Te hard dan gaat het lekken bij de temperatuurmeter. Wat je kunt proberen is een stukje huishoudfolie gelijk met de temperatuurmeter in het daarvoor bestemde gaatje stoppen.

Beantwoorden
Berichten: 13
 Guil
(@guil)
Active Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Ik heb op dit moment de installatie ontmanteld. Ik stookte in reflex. Zover ik weet waren de slangen goed aangesloten gezien de waterloop. Ben begonnen met 400 ml pm. Telkens iets met het kraantje moeten bijregelen. Dit gedoseerd gedaan. Temperatuur bleef maar oplopen. Uiteindelijk stond het kraantje helemaal open. De temperatuur liep zelfs richting 70 gr. Bleef maar stijgen. Stook afgebroken.

Beantwoorden
Berichten: 6760
Admin
Topic starter
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Hoe deed je dit met de vorige ketel? Het koelwater steeg daar dan ook in temperatuur toch? Als ik de T500 thuis gebruik kan ik hem niet direct op de keukenkraan aansluiten omdat die een bijzondere aansluiting heeft. Dan pak ik water van de tuinslang 20 meter verderop en kan zo toch in mijn keuken stoken. Dat werkt prima. Kun jij ook niet een tuinslang gebruiken? 

Toch zijn er veel mensen met vijverpompjes en 200 liter zou meer dan genoeg moeten zijn. Maar ik denk wat  unckerik zegt ook wel klopt, door de warme dagen was dat water bij aanvang al niet erg koel meer.

Beantwoorden
Berichten: 13
 Guil
(@guil)
Active Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Bij de vorige ketel werd de temperatuur boven in de kolom gemeten. Stookte de ketel eerst goed op. Als de temperatuur tegen de 80 gr liep werd het vermogen terug gedraaid. Ketel liep ca 2,5 uur op constante temperatuur. Ik zal nog een gaan oefenen met de T500. Aanvoerslang van het koelwater dichter bij de bodem brengen kan misschien nog helpen. Anders de tuinslang maar door het zolderraampje. Sta altijd nog open voor suggesties. In ieder geval bedankt voor de reacties 

Beantwoorden
evds3
Berichten: 1415
(@evds)
Noble Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

@Guil

 ik heb met mijn T500 al meer dan 2000l verstookt en nooit problemen gehad ik heb een vat van 120l regenwater met een aquarimpompje staan en als ik rond de 60° ben maak ik dat pompje aan en ja in het begin even regelen maar als ik rond de 62° ben blijft het constant en ik stook potstil en reflux ! bij potstil met een vermogensregelaar en bij reflux regel ik het met het water en nog nooit problemen gehad

grt erik

Beantwoorden
evds3
Berichten: 1415
(@evds)
Noble Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Beantwoorden
Berichten: 334
(@lespaul)
Reputable Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

In mijn koelvat van 200 liter zit bovenin een overloop pijpje met een slang naar de tuin. Het vijverpomje staat op de bodem. Wordt de temp. van het vat te hoog dan voeg ik vers leidingwater toe en het warme water bovenin loopt via een slang de tuin in en dan zakt de temp snel genoeg.

Ik begin al met verversen voordat de temp. te hoog oploopt..

Beantwoorden
Berichten: 13
 Guil
(@guil)
Active Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Nu ik het plaatje ven evds3 zie begin in te twijfelen of ik de slangen wel goed heb aangesloten. Het schaamrood stijgt mij naar de kaken. Ik hoop eerlijk gezegd dat dit wel zo is want dan zit waarschijnlijk daar het probleem. Ik heb momenteel geen wash en zal even moeten wachten met het uitproberen. Ik zal het laten weten als het zover is.

Beantwoorden
evds3
Berichten: 1415
(@evds)
Noble Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Guil 

we zijn hier op het forum om elkaar te helpen daarom dat schema erbij gemaakt

gr erik

Beantwoorden
Pagina 101 / 109
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?