Meldingen
Alles wissen

Alle vragen en antwoorden betreft de T500 mogen hier!

Pagina 102 / 109

Berichten: 13
 Guil
(@guil)
Active Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Alles nog een keer geëvalueerd met mijn echtgenote en tot de conclusie gekomen dat de slangen wel goed aangesloten waren.

Beantwoorden
Berichten: 6
(@pimpeltje)
Active Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Hoi Guil,

Ik heb een paar tips voor je.

Je schrijft dat je koelt met een vat van 200 liter en een pompje. Ik heb sinds een paar weken ook een T500 in huis en heb op dezelfde manier gekoeld. Je moet je realiseren dat het retourwater uit je condensor al behoorlijk hoog van temperatuur is ( 50-65 gr C.) Je vat warmt dus flink op tijdens het stoken.

Als je water in een vat gebruikt dan zal het waarschijnlijk niet zo koud zijn als kraanwater. Je flow van je koelwater zou tussen de 400ml en 700ml per minuut moeten zitten. In jouw geval dus eerder richting de 700ml ivm de starttemp van je water in het vat. Let er nu goed op dat je pompje op de bodem van het vat staat en dat je retourslang op de oppervlakte van het water in je vat loost. Zo rustig mogelijk, zonder veel water te vermengen

Wat er dan gebeurt is dat je het vat van boven naar beneden verwarmt. Zolang je niet in het vat roert zal je merken dat het warme water op het koelere water blijft liggen.

Bij 4 uur stoken met een flow van 700ml  verbruik je 168 liter water, dat zou je met je vat ( als er werkelijk 200 liter in zit) nét moeten kunnen redden. Als je een vriezer hebt zou je kunnen overwegen om een stuk of 8 1,5 liter plastic flessen met water in te vriezen en die te gebruiken om van te voren je koelwater op een lagere temperatuur te brengen.

Je zou ook nog kunnen overwegen om het water niet retour te laten lopen in je vat. Dan krijg je ook geen vermenging. Heb je wel aan het eind van de stook een leeg vat.

Laatste tip: gebruik je warme retourwater gelijk om je vaten, flessen en je installatie te reinigen.

 

Gaat lukken, weet ik zeker.

 

Groet,

Nico

 

Beantwoorden
Berichten: 14
(@andries)
Active Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Afgelopen weekend hebben wij een eerste poging gedaan met de basket van Still Spirits. Volgens de handleiding de TC500 reflux leeg gemaakt en het leidingwerk omgezet naar de water destilling setup. De alcohol van 92% in de ketel (1 liter) dit aangevuld tot 25 liter. Koelwaterhoeveelheid ook afgesteld volgens handleiding.

Het resultaat was helaas dat wij maar tot max 35% gin kwamen. gemiddeld ongeveer 30%.

Heeft iemand een tip met hoeveelheid zadels om toch hoger uit te komen? De hoeveelheid koperen zadels in onze TC500 lijkt mij onvoldoende. Wie heeft ervaring?

Beantwoorden
Berichten: 14
(@andries)
Active Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

gebruik je de t500 zonder de zadeltjes en in waterdestil setup?

Beantwoorden
Berichten: 111
(@soepkoppe)
Estimable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Is de opvoerhoogte van het pompje wel groot genoeg,hier zit waarschijnlijk het probleem,ik stook op de zelfde manier.Heb ruimschoots genoeg aan 200 liter koelwater.

gr Soepkoppe.

Beantwoorden
Berichten: 124
(@figaro)
Estimable Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Ja ik ben net lid geworden van het forum en ik ben aan het denken om een T500 te kopen niet alleen voor een drankje te stoken maar ook voor mijn auto ik heb nl een nissan figaro en heb daar een water/methanol injectie in laten bouwen al een paar jaar geleden maar die methanol is ook niet echt goedkoop dus ik dacht 2 vliegen in een klap ,ik heb bij de fabrikant gevraagd of ik ook alcohol in plaats van methanol kon gebruiken en dat kon mits alcohol voor menselijke consumptie dus zonder toevoegingen van > 90% maar dat is veel te duur schreef hij, maar zelf distilleren natuurlijk niet maar dat weet hij niet.Dus ik ga nog wat lezen erover en dan beslis ik of ik het koop.

Beantwoorden
McCorner
Berichten: 476
(@mccorner)
Honorable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Even uit de losse pols: 8 kilo suiker + turbogist, zeg dat dit 10 euro kost. Weekje (minimaal) vergisten, 5 uur stoken in de T500 , dus 5 x 2000W = 10kWh, met een gemiddelde prijs met belasting van 0,20ct = 2 euro. Dan heb je ongeveer 4,5 liter van 92% voor 12 euro = 2 euro 67 per liter. Ongeveer...

Ik ben dan wel benieuwd naar hoeveel je in een tank moet gooien hiervan en wat het verbruik is. Oftewel: Is dit rendabel om te doen?

Beantwoorden
Berichten: 6
(@pimpeltje)
Active Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Ik schat dat het ongeveer de helft van de prijs van een liter methanol aan productie kosten kost. Je bent dan wel eerst een sugar wash aan het maken, dat moet ergens staan en vervolgens moet je 5 uur stoken voor max 5 liter "brandstof".

Ik heb wel een idee waar deze investering beter zou passen!

Beantwoorden
McCorner
Berichten: 476
(@mccorner)
Honorable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Dan nog een andere berekening: gebruik 6 kilo suiker en bakkersgist. Kosten pakweg 5 euro. Dit twee keer stoken in de T500, heb je voor 9 euro zo'n ruime 3 liter aardige alcohol van 92%. Dit levert verdunt met water bijna 7 liter op van 40%. Probeer maar eens die hoeveelheid in die kwaliteit te kopen bij de slijter voor dat geld 😉

Dat is nog eens besparen....

Beantwoorden
Berichten: 107
(@ppeterke)
Estimable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Hoi iedereen met het het lezen op de form en op internet  kom  ik het volgende tegen de copper parrot head ik ben nog aan het studeren om na mijn verlof aan mijn nieuwe hobby te beginnen. en dit leek mij interessant voor het stoken met de T500. Heeft er iemand ervaring mee en deze is blijkbaar ook niet te koop via de winkel hier.

kan gebruikt worden op de kolom als op de helm. 

Beantwoorden
Berichten: 6759
Admin
Topic starter
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Hoi Ppeterke, de parrothead wordt al biijna 2 jaar niet meer gemaakt helaas. Ik denk dus niet dat je die nog ergens kunt kopen. Je kunt wel een losse parrot gebruiken. Persoonlijk zie ik er het nut niet erg van in. Ik check gewoon per druppel met de refractometer.

Beantwoorden
Berichten: 463
 Mick
(@mick)
Reputable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Met de refractometer is waarschijnlijk met de helm?

Mijn refractometer gaat meer tot 80% (en meet eigenlijk pas fatsoenlijk onder de 70%) en met de T500 is hij dus niet bruikbaar.

 

Heb jij er een die tot 100% (of 96%) gaat?

Beantwoorden
Berichten: 6759
Admin
Topic starter
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Klopt, refractometers gaan idd niet verder dan 80%. Maar met de reflux heb je niets aan de parrot omdat het percentage dat eruit komt van de 1e tot de laatste druppel gelijk blijft.

Beantwoorden
Berichten: 463
 Mick
(@mick)
Reputable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Bij de fijnstook kan ik het eerste deel nooit meten met de refractometer. Is niet zo erg, cuts maken doe ik niet op %.

Was wel leuk geweest als het wel kon.

Beantwoorden
Berichten: 107
(@ppeterke)
Estimable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

idd kan ook de refractometer gebruiken die ik reegd heb .Ik kwam het bij het lezen tegen en dacht mee wel handig bij de t500

 

Beantwoorden
Pagina 102 / 109
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?