Meldingen
Alles wissen

Alle vragen en antwoorden betreft de T500 mogen hier!

Pagina 103 / 109

Berichten: 32
(@wurmpie77)
Eminent Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Vandaag een suikerwash proberen te verstoken Sg 980 goed geklaard maar met geen mogelijkheid kwam het er uit. Ja bij een temperatuur boven de 65graden van het koelwater. Gebruik de reflux kolom met een bubble plate. Pijp zit goed gevuld met koperen en rvs ringen. Heb later de bubble plate verwijderd en ook toen kwam er geen moer uit na 2 uur nog geen halve liter. En het percentage was ook lager als normaal 86 %. Kan er iets met de kolom zijn thermometer klopt wel. Lekt nergens zover ik weet. Is de originele vulling vanaf dat ik hem kocht. Alleen goed schoongemaakt een keer.
Graag hulp

Beantwoorden
Berichten: 6760
Admin
Topic starter
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Hoi Wurmpie, om het topic leesbaar te houden heb ik je vraag even op het eind geplaatst, anders word hij nooit gevonden in dit enorme topic.

Vandaag een suikerwash proberen te verstoken Sg 980 goed geklaard maar met geen mogelijkheid kwam het er uit. Ja bij een temperatuur boven de 65graden van het koelwater. Gebruik de reflux kolom met een bubble plate. Pijp zit goed gevuld met koperen en rvs ringen. Heb later de bubble plate verwijderd en ook toen kwam er geen moer uit na 2 uur nog geen halve liter. En het percentage was ook lager als normaal 86 %. Kan er iets met de kolom zijn thermometer klopt wel. Lekt nergens zover ik weet. Is de originele vulling vanaf dat ik hem kocht. Alleen goed schoongemaakt een keer. Graag hulp

Beantwoorden
Berichten: 6760
Admin
Topic starter
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Wat was het percentage van je stookwijn? De suiker kan wel droogvergist zijn, maar wat was je start SG?

Heb je hiervoor al wel succesvol met deze kolom gestookt?

Wat bedoel je met bubbelplate? Is het een zelfbouw kolom op een T500 boiler? De T500 reflux kolom heeft geen bubbelplates.

Zijn de slangen juist aangesloten? Je zal de eerste niet zijn die hier de fout mee ingaat hoor.

Haal de vulling er eens uit en doe hem weer terug. Mischien zit er net een zadeltje dusdanig vast voor een opening dat er weinig damp doorheen wil. 

Beantwoorden
Berichten: 15
(@olieschaick)
Active Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Hoi, wij gebruiken de T500 nu een tijdje, ik denk dat we op zo’n 8e keer stoken (turbo pack 8kg suiker wash). Na de 5e keer heb ik de refluxkolom geleegd en goed afgespoeld.
Maar bij de laatste keer stoken kregen wij een percentage van niet hoger dan 91% (verder prima voor het doel). Maar beter zou natuurlijk zijn als dit hoge uitvalt.
We houden de temperatuur van de outflow op/rond 55 graden, dat zou toch goed moeten zijn?
Zie het verloop met meetpunten om de 15minuten in de toegevoegde foto.

Beantwoorden
Berichten: 15
(@olieschaick)
Active Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Is er iemand die hier wat over kan zeggen?

Beantwoorden
Berichten: 30
(@herbie)
Eminent Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Mmmm, als ik de grafiek zo bekijk zie ik geen dingen waar ik van schrik...
Wat me wel opvalt is dat de temperatuur van je distillaat 20 graden en meer is.
Dat lijkt erop dat je bij hogere buitentemperaturen aan het stoken bent (Ik stook zelf vaak in december en Januari en dat is de temp van mijn distillaat zelden 16-17 graden.  
Nu heb ik toevallig vorig weekend een keteltje gestookt, en daar viel mij het alcoholpercentage ook wat tegen.
Zou die buitentemp er wat mee te maken kunnen hebben?

Beantwoorden
Berichten: 15
(@olieschaick)
Active Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Zou heel goed kunnen inderdaad!
Dat is een mooie om een bij te houden hoe de buitentemperatuur zich verhoudt tot de hoogte in alcohol percentage! Thank voor zover!

Beantwoorden
Berichten: 6760
Admin
Topic starter
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Bij het meten moet je distillaat exact 20 graden zijn . Bij kouder of warmer moet je correctie toepassen. 

Beantwoorden
Lex
Berichten: 24
 Lex
(@lex)
Eminent Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Dubio: RVS condensor in potstillmodus, koperen helm kopen of ombouwen via Alie

Voor de suikerwash gebruik ik de T500 en om smaak mee te krijgen een koperen alambiek. 
Om whiskey of rum te strippen wil ik de T500 gaan gebruiken. Ik lees en hoor hierover meerdere opties:

  • De vulling uit de condensor halen en de watertoevoer omleggen. Dat is de meest goedkope oplossing en dat wordt op dit forum al eens besproken. Nu hoor ik dat de fabrikant dit expliciet afraad omdat de toenemende hitte de kunststof verbindingen kapot zou maken.
  • Een koperen helm met condensor kopen. Dit is vrij kostbaar en ik hoor dat de condensor te kort is voor een goede koeling.
  • Alleen de koperen condensor (zonder helm) kopen is goedkoper en deze zou op de RVS deksel passen met dezelfde werking.
  • Een 2” potstill Met 180 gr bocht en koeler kopen bij de Alie incl. koppeling voor de rvs deksel.

Kunnen jullie mij helpen deze opties verder uit te werken zodat ik een goede keus kan maken.

Beantwoorden
Berichten: 15
(@olieschaick)
Active Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Dat hebben we nu gedaan, destillaat laten afkoelen naar 20 graden en dan gemeten. Ook dan kom ik niet hoger dan 91,5%
Ik heb toch zo’n vermoeden dat de buitentemperatuur een grote rol speelt.

Beantwoorden
Robbert
Berichten: 9954
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Rum en whiskey's strip je niet . De t 500 is een mooi toestel voor schone alcohol maar niet een rum of Whiskey ketel .

Optimalisatie komt voor dergelijke dranken zal inderdaad extra investeringen zijn en nog huisvlijt .

Whiskey en rum stook je het beste op koper .

Ali is wel leuk maar waarom niet even bij stookwinkel kijken voor een alembiek of whiskey keteltje .

Je ben dan goedkoper uit dan de t500 klaar te maken , je heb er minder werk van en je kunt een breeder scala dranken maken dan ooit met t 500 alleen .

Beantwoorden
Lex
Berichten: 24
 Lex
(@lex)
Eminent Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Bedankt Robbert voor je reactie. Ik lees overal dat een koperen alembiek het beste werkt en dat klopt ook wel. Deze gebruik ik dan ook (naast de T500 voor schone alcohol). Mijn punt alleen is dat mij koperen keteltje van 20 liter maar maximaal tot 13 liter gevuld kan worden. De eerste stook moet ik dus in 2en verdelen en dat vind ik zonde van de tijd.

Mijn gedachte was om voor de eerste stook 25 liter in 1x in de T500 te kieperen en kijken of daar ook smaak meegenomen kan worden. De ervaringen zijn hierover erg verdeeld (rvs zadels eruit, knikkers erin, water toevoer omleggen, ombouwen via Alie, koperen helm met koeler kopen bij de stookwinkel..). De fijnstook blijf ik natuurlijk doen ik met de koperen alembiek.

Ik ben zeer benieuwd wat met de T500 hierin mogelijk/verantwoord is en wat er ervaringen hiermee zijn.

Beantwoorden
Robbert
Berichten: 9954
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

De eerste stook moet je nog meer de smaak stoffen behouden .wanneer je die op de t500 zal doen zal je toch aanpassingen moeten doen op de alambiek van de t 500 door bijvoorbeels een kroon ring te maken . Anders stook je toch de drank iets te arm .

Beter is gewoon de tijd te nemen en toch in 2 verdelen en op alambiek te stoken .

Het is nooit zonde van tijd als je daarmee wel een hogere kwaliteit krijgt.

Een goed product neemt tijd .

Beantwoorden
Berichten: 107
(@ppeterke)
Estimable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Wie kan me de juiste binnen diameter van de T500 ketel bezorgen aub

Beantwoorden
Berichten: 30
(@herbie)
Eminent Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

295 mm, met de rolmaat gemeten, dus niet nauwkeurig tot 0,01 cm

 

Beantwoorden
Pagina 103 / 109
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?