Meldingen
Alles wissen

Alle vragen en antwoorden betreft de T500 mogen hier!

Pagina 41 / 109

munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

In tegenstelling tot de reflux zal de temperatuur gaandeweg steeds hoger oplopen. De temperatuur bij de alambiek met condensor is meer een leidraad voor de fase van stoken waarin je bent aanbeland.

De gebruiksaanwijzing die John aangeeft is goed.

Β 

Beantwoorden
Berichten: 77
(@polderstoker)
Trusted Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Β 

Hoi Bouwkunde,

Er zit een 'Instruction Manual' bij (en een quick guide). Stoken met de reflux is iets anders als met de alembiek, maar in beide gevallen geldt dat de T500 ketel enkel een aan/uit knop heeft, dus dat is simpel genoeg. Bij de reflux zit een apart 'naaldventiel' geleverd dat je op je keukenkraan kunt schroeven. Daar gaat de 'inlet' slang aan (koelwater). De kraan kan dan open en je regelt de druk met het naaldventiel. Bij de reflux zie je de koeltemp. meteen op een metertje, bij de alembiek is dat niet zo. Wel is er een metertje voor de stooktemperatuur (boven in de helm/op de alembiek). Je zult zien dat als deze richting de 80 gr. gaat (wat makkelijk een uur kan duren) de alcohol gaat lopen. Je koeling regel je met het naaldventiel (aangenomen dat dat erbij is) en het gaat er vooral om dat het water doorstroomt (want dan is het koud). Kijk anders eens op YouTube en zoek opΒ 'alembic still'). Ik zou je stookwijn in delen van 25liter verstoken en de opbrengst (helemaal) opvangen. Dat zijn zgn. 'stripping runs'. De opbrengst daarvan zal misschien wel 40% alcohol bevatten - dat stook je nog een keer, en dat is je 'spirit run'. Daarbij hou je ong. 200 ml 'voorloop' apart (en gooi je weg). Dan ga je glazen alcohol opvangen zodat je die kunt ruiken en proeven (cuts). Zodra het echt lekker ruikt vang je het grootste deelΒ  op (daar kan evt. nog een eerder opgevangen glas bij als je dat hebt geproefd en goedgekeurd). Aan het eind van je run loopt het alcohol-perc. terug en ga je weer glazen opvangen (de tails). Ook dan weer proeven en erbij doen of niet. Ook hiervan zijn veel filmpjes te vinden op YouTube, zoek maar op 'distilling en T500'). Veel succes!

Beantwoorden
Scoozy
Berichten: 190
(@scoozy)
Estimable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Β 

zo ziet onze T500 colon er van binnen uit πŸ™‚

Β 

Beantwoorden
Berichten: 772
(@johndoe)
Prominent Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Er heeft eentje de weg naar het HD forum gevonden πŸ˜‰

Beantwoorden
Berichten: 6760
Admin
Topic starter
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Die kan wel een poetsbeurtje gebruiken, waarom is hij uit elkaar gehaald?

Beantwoorden
Berichten: 58
(@bouwkunde)
Trusted Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Hoi,

Β 

Met deze tips ga ik zeker al eens aan de slag met de eerste 25 liter stookwijn. Als het mislukt is er nog altijd een afvoerputje waar alles in terecht kan πŸ™‚

Bedankt alvast voor de tips en manuals.Β 

Β 

Beantwoorden
Berichten: 772
(@johndoe)
Prominent Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Iemand had dat lang geleden gedaan gewoon uit interesse en om te delen hoe het toestel juist gemaakt is. Op HD dus

Beantwoorden
Berichten: 58
(@bouwkunde)
Trusted Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Nog een aanvullend vraagje. Ik vind het idee van de 'stripping run' heel goed om de massa stookwijn te verstoken om dan nadien deze te verfijnen.

Dat is al fase 1 van mijn beginners-stokerijtje πŸ™‚

Tussen welke tΒ° moet ik de T500 dan houden :Β 80-90Β°C ?

En ketel afzetten wanneer de "uitloop" stopt ?

De overblijvende vloeistof in de ketel is dan vermoedelijk voor de gootsteen ?

Beantwoorden
Berichten: 772
(@johndoe)
Prominent Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Je kan het niet houden op een temperatuur. Bij strippen hou je alle vloeistof tot ongeveer 98 C (thermometer bovenin) bij voor de spiritrun

Beantwoorden
Berichten: 772
(@johndoe)
Prominent Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Stripping

For a stripping run collect all of the distillate output in one container until the distillate ABV is 20% ethanol or the vapour temperature is around 98Β°C.

Β 

The temperature of the distillate has a large effect on the ethanol reading. Calculators exist online to correct for temperatures effects.
Further output can be collected in a separate container and this can be added to a future stripping run to maximise the yield from future runs.

Β 

Indien gewenstΒ  https://translate.google.com/?hl=nl Β 

Beantwoorden
Scoozy
Berichten: 190
(@scoozy)
Estimable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Β 

Klopt komt van HD is juist ter informatie πŸ˜‰

Beantwoorden
Scoozy
Berichten: 190
(@scoozy)
Estimable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Β 

JohnDoe, als je de foto van de gebruiksaanwijzing bekijkt zie je dat op die glazen kan een beugel stop opzit, wel daar ben ik opzoek naar πŸ™‚ heb namelijk 3 van die flessen maar heb geen beugelsloten πŸ™ wie kan mij zeggen waar ik deze kan vinden aub ?

Β 

Greetz Scoozy.

Β 

Beantwoorden
Berichten: 772
(@johndoe)
Prominent Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden
Beantwoorden
Scoozy
Berichten: 190
(@scoozy)
Estimable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Β 

Jij ben gewoon een Stokipedia JohnDoe πŸ˜‰ thx man voor deze info.

Beantwoorden
Berichten: 772
(@johndoe)
Prominent Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Geen probleem en geef die titel maar aan iemand anders. Ik weet zeker niet alles, nonsens daar ken ik iets van πŸ˜›

Beantwoorden
Pagina 41 / 109
Deel:

Β©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?