Klopt Patrik maar het gaat ook over vermogen regelen en dat doe je of met een vermogensregelaar of je kijkt uit naar een Grainfather. Beide geen T500 maar wel een alternatief. En in dit geval stip ik het voordeel van het ene alternatief aan boven het andere 😉
Rene.. als je geen dimmer zelf wilt knutselen is deze een alternatief. Ik gebruik m zelf ... Ook voor verlichting 🙂
Kost iets van 69 euro , en is goed tot 10A
ziet er op zich zeker niet slecht uit en met het stopcontact een soort van plug-and-play . Tekening is wat klein . Denk nu echter dat de 10A voor mioj te licht is daar in mijn alambiek een weerstand van 3000 W in zit.
Hebben ze deze ook in een zwaardere uitvoering ?
even wat opgezocht welke componenten ik gebruiken kan en schema gemaakt.
Lijkt me eigenlijk niet echt moeilijk het zelf te maken.
1 ding vergeten er moet ook nog een lusterklem bij waar de aardingen met elkaar verbonden zijn.
Een lijst van alle onderdelen hieronder met foto maar je bent uiteraard vrij om ze ergens te gaan halen war je wil :
Voor de rest heb je enkel nog ssoepele draad nodig van 3 x 2.5 mm²
met minder dan 40 euro is deze dus compleet was namelijk het stopcontact nog vergeten.
Voordeel is dat je elke ketel hiermee kan aansluiten tot 3000 W . het kan zelf meer als je bijvoorbeeld 2 x 2000 W hebt waarbij je slechts 1 van beide 2000 W regelt. indien meer dan 2 maal 3000 W moeten de componenten aangepast worden aan het vermogen dat te regelen is.
Enige wat je moet doen is de T500 stekker in het stopcontact steken en als je met alambiek of een andere ketel werkt de beide draden van het verwarmingselement aan een stekker zetten en deze hierin en klaar.
Hoop dat ik hiermee sommigen kan helpen
Veel plezier
prachtig toestel, haal 95 procent, alleen vind ik het zeer spijtig en teleurstellend dat het afstel kraantje dat er bij word geleverd totaal waardeloos is en dit voor zo een goed toestel.
fijn afregeling is bijna niet mogelijk, miliscule beweging en de temp stijgt of daalt met vele graden.
Still doe hier iets aan vind het zonde voor zo een toestel met zo een slecht kraantje.
Ik krijg het toestel binnen 15 minuten binnen. ben benieuwd of ik er ook problemen mee heb. De vermogensregeling is klaar. Mocht het kraantje niet werken zoals ik het graag zou willen gaat de vermogensregeling misschien helpen. Al weet ik niet of dat bij de reflux ook iets helpt . Bij de copperdome met condensor in elk geval wel.
Hoi Patrik,
De fijnregeling luister inderdaad erg nouw, wel is het zo dat als je hem een klein beetje gedraaid hebt je dat even zo moet laten staan voordat het echte effect zichtbaar is. Vaak blijven mensen draaien aan dat kraantje alsof het een mengpaneel is van een DJ 🙂 en dat werkt niet. Het kan minuten duren voor het echt effect heeft.
Ook schomelingen van de waterdruk hebben effect, denk aan een wasmachine die water neemt, of een wc die doorgetrokken wordt. Daarvoor is de waterflow regulator weer uitgevonden. Deze houdt een buffer water aan en vangt zo de drukverschillen op.
Ik heb een regulator: https://www.stookwinkel.nl/product/still-spirits-waterflow-regulator/ er tussen gezet er het kraantje gebruikt na de regulator, dan ben je het probleem redelijk kwijt.
Tip om het kraantje om te bouwen:
Plaats hem in een bankschroef, en draai de binnenkant los met een inbussleutel.
Draai dan (met gastape) er een slangtule (slangpilaar) in.
Ik heb geen enkele moeite met het kraantje. Je moet er inderdaad bijna niet aan draaien een fractie kan al te veel zijn.
voila vermogenregelaar werkt met de T500
Voltmeter is wel kapot maar daar bestellen we gewoon een nieuwe kost maar iets van 6 euro
@Jan bedankt voor de snelle levering
Fijn dat hij al binnen is! Gebruik de regelaar alleen met de alambiek, niet met de reflux.
Heel veel stookplezier met de nieuwe aanwinst!
Snap werkelijk geen barst van al hetgeen hier boven. Maar volgens mij kom je een eind met goede vermogensregelaar richting de Grainfather. Maar ook weer bij lange na niet. Munckerik heeft me weer te grazen want dacht gelezen hebben dat hij pils maken toch?
Welke aanvulling heb je nou precies nou nodig op de Grainfather en wat kost dat aan baksji en ruimte. Begin er langzaam warm voor te lopen merk ik. Maar dan dus pils en dat moet gekoeld worden. Misschien een topic voor Jan, hoe maken we pils met de Grainfather.
@ lummel die vermogensregeling heb ik gemaakt op te gebruiken op de T500 met copperdome en koeling. Daar komt die zeker van pas als je alkohol wil stoken met smaak zoals whiskey en dergelijke