Meldingen
Alles wissen

Alle vragen en antwoorden betreft de T500 mogen hier!

Pagina 72 / 109

Berichten: 661
(@rrillaerts)
Honorable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Ok bij het distilleren moet het druppelen. Nu heb ik de T500 in werking en regel ik de temperatuur met het water. Staat dat het tussen de 50 en 65 graden moet zijn. Geen probleem.

Doch het druppelen begint maar vanaf 60 graden bij me en dan nog heeeeeel langzaam. Kan het zijn dat het eraan ligt dat 1 mijn ketel nog niet geisoleerd is en 2 de ketel in de garage staat waar het ca 4 graden is ?

grts RenΓ©R

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Snap werkelijk geen barst van al hetgeen hier boven. Maar volgens mij kom je een eind met goede vermogensregelaar richting de Grainfather. Maar ook weer bij lange na niet. Munckerik heeft me weer te grazen want dacht gelezen hebben dat hij pils maken toch?

Welke aanvulling heb je nou precies nou nodig op de Grainfather en wat kost dat aan baksji en ruimte. Begin er langzaam warm voor te lopen merk ik. Maar dan dus pils en dat moet gekoeld worden. Misschien een topic voor Jan, hoe maken we pils met de Grainfather.Β 

Β 

Lummel, wanneer je pils wilt maken moet je inderdaad gaan koelen tijdens de vergisting. Dat kan of in de Grainfather conical fermenter of in een klimaatkast.Β 

Beantwoorden
gompie
Berichten: 991
(@gompie)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Geeft je kolom niet te veel reflux als deze zo koud is, misschien condenseert het tegen de buiswand weer naar beneden.

Beantwoorden
Berichten: 87
(@patrik)
Trusted Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

ReneR is bij mij ook zo zelfs bij 70graden druppelde het op de juiste manier en had 95 graden alc. dus denk dat het met andere factoren te maken heeft.

de fijnregeling met het kraantje is idd zeer moeilijk en draai er niet veel aan alleen als de temp de hoogte inschiet. misschien helpt een ander kraantje me met een betere afstelling zodat je er iets meer kan draaien zonder dat de temp zo sterk varieert.het is wel een pracht toestel met goede resultaten.

Β 

Beantwoorden
Berichten: 661
(@rrillaerts)
Honorable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

het afregelen van de kraan is niet echt het probleem. De grote vraag is : kan het aan de omgevingsstemperatuur liggen dat mijn ketel warmer moet worden voordat er alkohol uit komt

Beantwoorden
Berichten: 87
(@patrik)
Trusted Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

hier de temp stabiel, warerflow stabiel. de alc. zou geregeld worden via de koeling zoals ze zelf zeggen. idd kan vele factoren heb er allemaal rekening mee gehouden. ga nu voor ander kraantje dat je beter kan regelen. had zelfs 92 procent alc. bij 70 graden koeling.

ik denk dat de koeling kan variΓ«ren met de andere invloeden maar moet eenvoudig geregeld kunnen worden

Beantwoorden
Berichten: 4146
(@lummel)
Famed Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Erik, ik heb vandaag filmpjes zitten kijken op You Tube maar in de conical fermenter kan je toch niet koelen? Die is er toch alleen om de vergisting tussen 8 en 14 graden te houden?Β 

Dan heb je toch ook de chiller nodig om te lageren op 3-5 graden die zullen qua kosten samen op € 1500,- komen of zie ik iets fout? Bovendien las ik dat lageren 4 tot 12 weken duurt. Dan is 30 liter pils niet veel, sterker red ik nooit kan ik alsnog naar de supermarkt.Β 

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Klopt dat je ook een chiller nodig hebt om te koelen. Kost een beetje meer maar dan heb je ook wat (ik heb hem overigens nog steeds niet maar volgens Jan is hij onderweg). Ook voor de vergisting op 8-14 graden moet je wel een chiller hebben. Lageren kan dan weer prima in een koelkast of vergistingskast. Er is een goedkopere oplossingΒ  https://www.stookwinkel.nl/product/koelpomp-conical-fermenter/

Dat is wel een goedkopere oplossing maar dan moet je wel goed gekoeld water en ijs hebben. Ik heb het met een grote koelbox en koelelementen een paar keer uitgeprobeerd maar voor pils vrees ik dat hij het niet haalt. Met een chiller kun je wel weer 4 conical fermenters koelen en cold crashen πŸ™‚

Β 

Volgens mij kun je pils wel wat korter lageren maar wil je dit aantal weken aanhouden dan kun je in de tussentijd weer een nieuwe batch maken.

Β 

De beloning is wel een lekkerder pils dan van de supermarkt.

Beantwoorden
Berichten: 4146
(@lummel)
Famed Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Ik hoop dat ik het begin te snappen. Dus ik vergist in de fermenter 8-14 graden voor een periode van een week. En daarna blijf deze in de zelfde fermenter met de koeler op 3-5 tot graden gedurende een aantal weken. Dan is dat met een koelbox niet te doen. Hoe bedoel je eigenlijk een nieuwe batch maken. De vloeistof blijft toch gedurende weken in de fermenter? Dan zou je 30 liter maken in 5 weken en da's niet veel.Β 

Is het pils echt lekkerder? Trouwens ook nog even gegoogeld op cold crashen, kan die chiller zo laag want dat moet op minus 3 toch?

Β 

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Je kunt het in de fermenter laten zitten op een temperatuur van 3-5 graden maar je kunt het ook lageren in een ander vat in een koel- of vergistingkast. Doe je dat laatste dan kun je weer een nieuwe batch pils maken en in de fermenter laten vergisten.

Cold crash doe ik altijd rond 0 graden.

Is het pils lekkerder..... daar ga ik wel van uit.

Β 

Hier nog een leuke link:

Β 

http://www.hobbybrouwen.nl/artikel/lageren.html

Β 

Beantwoorden
Berichten: 661
(@rrillaerts)
Honorable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

de T500 eens binnen gezet en dat werkt al een pak beter. Nu de ketel nog isoleren en dan hoop ik een temperatuur constanter te kunnen houden. maar moet zeggen met het binnen te zetten was het al een pak beter.

Beantwoorden
Berichten: 4146
(@lummel)
Famed Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Β 

Is het pils lekkerder..... daar ga ik wel van uit.

Β 

Hier nog een leuke link:

Β 

http://www.hobbybrouwen.nl/artikel/lageren.html

Β 

Bedankt voor de link. Heb me zitten inlezen in de wondere wereld van pils maken.Β 

Maar weet je niet of eigen gemaakte pils beter is dan de winkel dan? Zo makkelijk is het ook niet als ik het zo lees. Aan de andere kant met semi professioneel materiaal moet je toch een eind kunnen komen. Moet dit toch eens aan de binnenkant van mijn ogen bekijken.Β 

Beantwoorden
Berichten: 635
(@oengabunga)
Honorable Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Daarom houd ik me ook aan de speciaalbiertjes .... en niet Pils ... Vergist je op hogere temperaturen . Weizen is heeeeerlijk Β  πŸ™‚

Β 

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Maar een ondergister maken Jack is juist een uitdaging πŸ™‚

Ik wacht daarom met smart op de chiller.

Β 

Beantwoorden
Berichten: 80
(@danny2018)
Trusted Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

piet heeft u alcohol geen bij smaakjes met de alco24 gist ????

Beantwoorden
Pagina 72 / 109
Deel:

Β©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?