Meldingen
Alles wissen

Alle vragen en antwoorden betreft de T500 mogen hier!

Pagina 76 / 109

munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

En je weet zeker dat je koud water langs onder de koeling in gaat en langs boven er weer uit? 

 

Beantwoorden
Berichten: 46
(@markel)
Trusted Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

 

inderdaad , ik heb hem nog nooit anders gebruikt. Koud water langs onder in de koeling , slangetje boven is doorgelust en aan de andere kant komt mijn koelwater van 50 graden er uit. Loopt correct , koelwatertemperatuur is dezelfde als vroeger

Beantwoorden
Berichten: 6760
Admin
Topic starter
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Komt het warmere distillaat er ook veel sneller uit dan vroeger het geval was? In dat geval meet hij toch een verkeerde temperatuur. Geef je toch meer water dan daalt de temp en gaat hij langzamer lopen en gaat percentage omhoog. Mischien thermometer reset knop even proberen.

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Still Spirits geeft zelf ook aan dat een te laag alcoholpercentage veelal het gevolg is van een te hoge temperatuur. Ik denk ook dat je het daarin moet zoeken. Misschien is het  batterijtje van de thermometer aan vervanging toe?

 

Beantwoorden
Berichten: 46
(@markel)
Trusted Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

 

ik heb een vermoeden wat de oorzaak kan zijn. Mijn koelsysteem bestaat uit 2 vaten van 250 liter die aan elkaar gekoppeld zijn. Ik heb de laatste dagen al redelijk gestookt met mijn alambiek en het water hierin was opgewarmd. Mede door het warme weer koelt dit veel minder af en was mijn ingaande koeltemperatuur bijna 38 graden. Door meer doorstroming te geven kon ik mijn uitgaande temperatuur wel rond de 50 graden houden , maar ik vermoed dat de ingaande hogere temperatuur er iets mee te maken heeft .

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Ik denk dat dat zeker de oorzaak kan zijn. 

Je moet ook aan de chiller 😉

 

Beantwoorden
Berichten: 46
(@markel)
Trusted Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

 

alvast bedankt voor jullie goede raad en deskundige mening !!

Beantwoorden
gompie
Berichten: 991
(@gompie)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Laat de alcohol anders even branden, bij 55% brand het slecht, en als het wel goed brand dan klopt je meting niet.

Beantwoorden
Berichten: 53
(@nl1bzw)
Trusted Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Mijn koelwater is ook altijd 40 graden bij de inlet, aangezien ik maar 30 liter koelwater gebruik. Heeft hier geen invloed op het percentage. 

Beantwoorden
Berichten: 570
(@kapisjon)
Honorable Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Als je voor het eerst met de t500 met een reflex pijpstookt
Moet je je 1e run dan weg gooien ?
Of kan je deze zuivere alcohol gewoon gebruiken ?
Of is 1e x stoken met oude naloop van producten beter maar dan heb je kans dat als er smaak aan zit dit blijft hangen in de colom

Beantwoorden
Berichten: 6760
Admin
Topic starter
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Hey Shawn, 

Nee hoor, die kolom is hartstikke schoon als je hem de 1e keer in gebruik neemt. Je kunt het resultaat gewoon direct gebruiken. Je hoeft hem echt niet schoon te stoken.

Zo schoon als hij de eerste keer is wordt hij waarschijnlijk nooit meer 😉

Beantwoorden
Berichten: 139
 Eric
(@erbij)
Estimable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Hoe kan je het beste water destileren met de T500?

De handleiding laat niet goed zien hoe je de slangen moet aansluiten en hoe je het koelwater moet regelen. Het YouTube filmpje van Still Spirits is eveneens onduidelijk.

Het enige wat me duidelijk is geworden is dat je reflux leeg moet zijn.

Beantwoorden
Berichten: 6760
Admin
Topic starter
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Je laat het koelwater alleen door de liebigkoeler lopen, dat is de dunne buis. Dus het korte slangetje bovenop haal je los van het dikke deel, maar je laat hem zitten aan het dunne deel. De lange koelwaterslang haal je nu ook van het dikke gedeelte af en die steek je in het uiteinde van het korte slangetje bovenop de kolom. Ik kan nu geen foto hiervan maken maar het is echt heel simpel. Zo kun je hem ook gebruiken als potstill.

Mischien vind je meer fotos als je zoekt op T500 potstill mode.

Beantwoorden
Berichten: 6760
Admin
Topic starter
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Oh ja koelwater niet regelen, gewoon aanzetten, er valt niets meer te regelen in deze opstelling.

Beantwoorden
Obelix
Berichten: 22
(@obelix)
Eminent Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Ik heb de T500 afgelopen zondag voor de 1e keer gebruikt en het ging perfect!

Grainfather op vol vermogen (2000W) en het eindresultaat was perfect.

Mijn recept:

8 Kg suiker (LIDL) in 25 liter kraanwater

Snake C48 Turbo gist (Brouwmarkt)

Na 9 dagen: Alcotec Super Klar (ook Brouwmarkt)

Na 6 uur 'werken' 5 liter destilaat

Na verdunning tot 35% heb ik 13 liter 'Jenever'.

 

 

Beantwoorden
Pagina 76 / 109
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?