Meldingen
Alles wissen

Alle vragen en antwoorden betreft de T500 mogen hier!

Pagina 75 / 109

munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Hoi Markel,  dat kan een aantal oorzaken hebben. Ten eerste moet je kijken of je alcohol-hydrometer wel het juiste percentage geeft. Controleren met een commercieel drankje waar geen suiker in zit. Gebruik je een alcohol refractometer? is deze goed gekalibreerd?

 

Ga je een hele kleine hoeveelheid stookwijn destilleren dan komt er vaak ook maar iets van rond de 50% uit.

 

Weet je zeker dat je geen lek hebt?

 

Is je stookwijn wel gefermenteerd?

 

En als laatste wordt je koelwater niet te heet? Probeer dit rond de 55 graden te houden.

 

Mijn zadels gaan er iedere keer uit, ik maak ze schoon en plaats ze terug en nooit geen problemen gehad.

 

Beantwoorden
Berichten: 46
(@markel)
Trusted Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Hoi Munckerik , ik heb een refractometer die ik al een hele tijd gebruik en die perfect gekalibreerd is . Koelwater zit steeds tussen 50 en 55 graden. ik heb de thermometer al gecontroleerd maar deze is ok . Eenmaal gestookt met een uitgegiste stookwijn en eenmaal geprobeerd voor een tweede stook gestart met 45% , steeds een 20 liter in de ketel. Ik geraak maar niet boven 55% . Nergens geen lek te vinden. Ik snap het niet

Beantwoorden
Berichten: 6770
Admin
Topic starter
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Dan is dat waarschijnlijk het probleem. De refracto meet maar tot 80%. Daarboven gaat hij is een soort safe modus en geeft dan bijvoorbeeld 50% aan terwijl het 92% is. 

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Tja zo te lezen is alles oké m.u.v. het resultaat dan. Ik zou zo niet weten wat de oorzaak zou kunnen zijn. Hopelijk meldt iemand zich met een oplossing.

 

Beantwoorden
Berichten: 6770
Admin
Topic starter
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Ik denk echt dat er met de opbrengst niets mis is. De refractometer gaat op safe. Dit hebben we al eens eerder onderzocht ?

Beantwoorden
Berichten: 46
(@markel)
Trusted Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

 

Ik zou willen dat het zo simpel was Jan . Ik heb ook al met een hydrometer geprobeerd.  Deze zinkt naar de bodem en komt nog niet in de buurt van 80%. Mijn alcohol bijt ook niet echt op de tong , wat hij vroeger bij een 93% wel behoorlijk deed.

 

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Daar had ik niet aan gedacht maar.... waarom mat Markel dan eerder wel hogere percentages? (dat staat er niet maar dat neem ik dan maar aan). Of ben je recentelijk overgestapt van hydrometer naar refractometer voor je metingen Markel?

 

Beantwoorden
Berichten: 4146
(@lummel)
Famed Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Heel raar wat er nou mis gaan met de t500 overigens stook op minimaal 70/73. En haal dan nog 89/90%. Gaat gewoon lekker snel. Wil ik echt maximaal percentage haal ik hem nog een keer over. Maar wat is het nut als je maar weet dat het kan. En het kan. 

 

Beantwoorden
Berichten: 46
(@markel)
Trusted Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

 

Ik heb beide meters en heb voor ik mijn kolom reinigde geen enkel probleem gehad. Mijn alcoholpercentage zat steeds rond de 93 % . Op mijn refractometer kan ik aflezen dat mijn alcohol 90 + is en de fijnmeting doe ik met mijn dobber .

Beantwoorden
Berichten: 6770
Admin
Topic starter
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Welke hydrometer gebruik je? Als hij naar de bodem zakt zou het toch behoorlijk sterk moeten zijn.

Hoe heb je het koelwater aangesloten? Heb je de reflux gebypast? Dan gebruik je hem in pot still modus en dan zouden deze percentages normaal zijn.

Beantwoorden
Berichten: 46
(@markel)
Trusted Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

 

Ik heb niets gedemonteerd enkel de zadels er uit gehaald. Hij staat en heeft altijd in reflux gestaan. Ik gebruik hem enkel om zuivere alcohol te maken. Als ik meet op oudere alcohol , meet ik 93 % . Ik heb vandaag nog geen borrel op , daar ligt het ook niet aan.

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Ik heb vandaag nog geen borrel op , daar ligt het ook niet aan.

 

Dat was mijn laatste optie geweest 😉

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Ik zou alle zadel er nogmaals uithalen en opnieuw de kolom vullen. Tijdens het vullen steeds kloppen zodat de zadels goed tegen elkaar komen te zitten. 

Beantwoorden
Berichten: 46
(@markel)
Trusted Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

 

ook dat heb ik al gedaan. Alle zadels gaan er volledig terug in , wat betekent dat de dichtheid dezelfde moet zijn of toch ongeveer. Het enige dat ik merk is dat de temperatuur van mijn alcohol als hij uit de kolom stroomt, hoger lijkt dan vroeger , al is mijn koelwatertemperatuur dezelfde.

Beantwoorden
Berichten: 6770
Admin
Topic starter
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Ook dat is zo bij pot stil modus. Is het korte slangetje bovenop de kolom wel doorgelust van de ene naar de andere buis?

Beantwoorden
Pagina 75 / 109
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?