bedankt andre zodra jan ze weer op voorraat heeft bestel ik er een
spijtig
juist de t500 uitgepakt en spijtig niet kompleet zoals vermeld was in de adv.
spijtig
Hoi Erik, wat mist er? Had je hem bij mij besteld?
De helm en condensor zijn vandaag de deur uitgegaan.
Groetjes,
Jan
nee jan ik had de t500 van markel gekocht maar was geen termometer op de reflux om de water temp. te zien ik wou alleen maar weten of ik die bij jou extra kan bestellen
Ik vind dat er te veel te weinig smaak meekomt in de t500 met reflux, ik gebruik de reflux alleen voor alcohol en heb er eentje naast staan met de copperdome erop. De copperdome geeft veel en veel meer smaak mee, het is alleen wel een stookproces waar je wat meer op moet letten. wij hebben een boomgaard vol met fruit en daarvoor speciaal de copperdome met ketel erbij gekocht. Ook voor gin ideaal. Eerst pure alcohol stoken en dan de tweede stook in de copperdome met kruiden, lekkerder krijg je niet, ook je pruimenbrandewijn is 10 keer beter dan uit de reflux!
nee jan ik had de t500 van markel gekocht maar was geen termometer op de reflux om de water temp. te zien ik wou alleen maar weten of ik die bij jou extra kan bestellen
Ah ok. Ja die heb ik wel liggen. Jammer dat de zendingen al zijn opgehaald, nu moet het tot maandag wachten.
Die is dan vast bij het inpakken per ongeluk losgeraakt. Balen.
ok jan dan bestel ik er wel 1 als je weer die kookzakken op voorraad heb want nu is het toch eerst een paar maanden fruit stoken en die dingen zijn onderweg
grt erik
Aha dat was dat de discussie waar Nimrax me voor apte vanmiddag, was aan het fietsen met Lummelientje.
Klopt reflux is geweldig en er komt echt smaak genoeg mee. Mijn kirsch met reflux was zo geweldig dat ik daardoor 100 liter vers appelsap bij heb gekocht. En nu je dit niet kan proberen door een simpele thermometer, hahaha kan je mij ook opvegen. Nee sorry is niet om te lachen. Ik lach alleen maar omdat ik het zelfde als jij zou hebben. Dit is gruwelijk balen. Maar volgende week is het geregeld joh. Neem een borrel.
Ik vind dat er te veel te weinig smaak meekomt in de t500 met reflux, ik gebruik de reflux alleen voor alcohol en heb er eentje naast staan met de copperdome erop. De copperdome geeft veel en veel meer smaak mee, het is alleen wel een stookproces waar je wat meer op moet letten. wij hebben een boomgaard vol met fruit en daarvoor speciaal de copperdome met ketel erbij gekocht. Ook voor gin ideaal. Eerst pure alcohol stoken en dan de tweede stook in de copperdome met kruiden, lekkerder krijg je niet, ook je pruimenbrandewijn is 10 keer beter dan uit de reflux!
Jij zegt 10 keer beter dan reflux, ik zeg onzin. De dome geeft meer water mee en in dit water zit ook smaak. Als je met de reflux stook tot alle alcohol eruit is heb je minimaal 90% alcohol. Sc
Ok opnieuw want het loopt niet goed, ligt niet aan het forum mar aan mijn iPad die net weer gevallen is.
Ik vind de dome geweldig maar waarom zou een dome meer smaak geven? Volgens mij omdat er water meekomt waar ook smaak inzit. En dan krijg je het gesnurk van cuts maken enz enz enz. Wat moet je met de reflux dus doen, lekker de alcohol eruit stoken en dat ga je niet verdunnen met kraanwater, nee je destileer gewoon nog even door tot je genoeg water uit de stookwijn heb. Want dat is feitelijk het verschil tussen reflux en dome.
Daar moet je wel even de reflux voor ombouwen maar dat staat inde gebruiksaanwijzing hoentje doen.
niet verdunnen met kraanwater, nee je destileer gewoon nog even door tot je genoeg water uit de stookwijn hebt.
= demi water... ohja, ander topic. 😉 Cheers mannen!
Wel gedistilleerd, dus heel schoon water maar ook met heel veel smaak. Het is een wereld van verschil of je bijv. Kirsch aanleng met gewoon gedistilleerd water of water gedistilleerd uit sap of graan. Gek genoeg gooien de meeste mensen dit weg als de alcohol eruit is en gaan dan aanlengen met kraanwater. Zo zonde.
En de beste ervaring heb ik met de reflux die snel alle alcohol eruit haalt en dan gooi ik de dome erop voor het smaakvolle water. Hoef je de reflux ook niet om te bouwen. Probeer het zelf eens met een liter druivensap. Niet laten vergisten maar gewoon in de smartstill hoeveel smaak het water nog heeft. Of het lekker is een 2e maar met vers fruitsap is het wel heel lekker.
Ik zou het graag een keer komen proeven, ik ben erg benieuwd. Als ik doorstook gaat het naar de bekende natte krant/natte hond ruiken. Ik vind het water wat er uitkomt als ik doorstook niet bepaald schoon. De geur is echt niet lekker en het wordt vaak ook een beetje troebel als ik te lang doorga.
Hahaha je bent welkom hoor maar ik denk dat Lummelientje binnenkort wel naar Deventer komt om een fermenter op te halen dan zal ik wat meegeven. Een tap heb ik op de lange baan geschoven want geloof er voorlopig niet in maar heb binnekort wel voldoende wijnflessen met dop om 25 liter pils in kwijt te kunnen. Dus kan binnekort bij Eric de hop, gist en mout bestellen. Ga niet meer wachten.
Terug naar de discussie. Ik heb geen stank ervaren met het kersensap. Maar daar was niets aan toegevoegd noch suiker noch water. Misschien is dat een verschil. Dus kersensap vergisten, stoken laten we zeggen dat er een liter 90% uitkomt dan stook je nog even door voor voor bijv. 1 liter water uit het verse sap. En dat is heel smaakvol. Ook het sap zelf is nog steeds heel smaakvol en kan je opnieuw gebruiken. Ik meen dan Oenga dat ook meerdere keren heeft gedaan.
Maar nogmaals dit werkt bij puur sap. Binnenkort doe ik het weer met verse appelsap. Ik heb vorig jaar met 25 liter appelsap van de aldi gedaan maar dat was goor. Zelfs het distillaat zelf heb ik weg gegooid. .
Zojuist heb ik mijn stooksel van vorig jaar geproefd, mede naar aanleiding van deze discussie.
Het gaat om ‘wodka’ van 100% mout (dus geen suiker) die ik door de T500 heb gehaald en terug verdund naar 40% (al proeft t nu iets sterker). En ik moet Lummel toch wel gelijk geven, er zit wèl smaak aan. OK, het is subtiel, maar toch. En je kunt de smaak nog iets versterken met houtrijping en evt. een paar drup honing in de fles (of wat vanillesuiker - al zal t ook gauw te zoet zijn).
Voor een smaakbeleving die echt naar whisky gaat zou ik zelf al met al toch kiezen voor de alembiek. Een evhte test zou beide varianten moeten hebben met dezelfde mout-basis en hetzelfde rijpingsproces, dam kun je pas echt het smaakversvhil tussen T500/reflux en traditionele alembiek vaststellen.
Maar, Lummel, ook al begrijp ik niet je hele verhaal en distillatie-strategie, je hebt gelijk; graanstook met de T500 levert een zachte borrel, mèt subtiele graansmaak!