Meldingen
Alles wissen

Condenser voor Still Spirits T500 boiler.


Berichten: 20
Topic starter
(@umaguna)
Eminent Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Hallo allemaal,
Ik ben pas in bezit van een Still Spirit boiler met alembic en condenser van grainfather. Ik ben van plan om een condenser te bouwen wat ik specifiek wil gebruiken op de T500 voor het distilleren van etherische olie van plantmateriaal, zoals citrusschillen, munt, lavendel en mijn onlangs gesnoeide Eucalyptus boom.
De grainfather condenser is hiervoor te kort om alle vluchtige stoffen van planten te laten condenseren. Ik ben van plan om op de deksel van de T500 een fitting te maken die ik verbinden zal met een kopere pijpleiding in de vorm van een spiraal
in een koelbak van 20 cm. hoog en 50 cm breed, waar in de bodem al een gat zit.

Ik zou graag willen weten wat de juiste optimale binnendiameter is en lengte van de kopere leiding en diameter van het spiraal en hoeveel wikkelingen hij moet hebben. Ik heb veel gegoogeled en kwam veel op diameters van 1/2 en 3/8 inch voor de koperen pijpleiding van de doe de zelvers. Is er ook een wetenschappeijke norm voor een distillatie opstelling en diameters?

Ik zou ook willen weten hoe scherp de bocht mag zijn van van de kopere pijpleiding op de T500 deksel en hoe hoog en hoelang en met hoeveel graden het naar het spiraal leidt.

Bedankt.

Beantwoorden
12 reacties
Berichten: 570
(@kapisjon)
Honorable Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Kijk eens op stilldragon.eu

Daar kan je complete systemen kopen / zelf samen stellen

Ik heb dat ook gedaan

Beantwoorden
Berichten: 570
(@kapisjon)
Honorable Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Beantwoorden
Berichten: 20
Topic starter
(@umaguna)
Eminent Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Bedankt Ome Shawn,

Ik zie dat de maatvoering variabel is: 10-13 en 16 mm. doorsnede. Maar deze is voor een specifiek soort condenser. Ik maak mijn van een rol koperleiding.
Ik weet nu nog steeds niet wat hiervoor de juiste maatvoering is voor de diameter voor de kopere leiding.

Beantwoorden
Berichten: 20
Topic starter
(@umaguna)
Eminent Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Mooi maar duur voor bv. het maken van een citrusgeurtje.

Beantwoorden
Berichten: 570
(@kapisjon)
Honorable Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Dat zeker .
Maar een hobby mag geld kosten ?

Beantwoorden
Berichten: 20
Topic starter
(@umaguna)
Eminent Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Jazeker, maar ik heb al een complete investering gedaan. En ik wil de grainfather condenser alleen voor alcohol distillatie gebruiken. Ik maak dan een goedkopere condenser voor de essential oils. Anders krijgt mijn sterke drank misschien een bijsmaakje wat op Vicks ademvrij producten gaat lijken als ik de bladeren van mijn eucalyptus in de T500 zou proppen. Grainfather condenser zou dan met aceton moeten worden reinigen of iets dergelijks. De T500 boiler is wat makkelijker te reinigen.

Beantwoorden
Berichten: 34
(@harry)
Eminent Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

ik vermoed dat je een wormkoeler wilt maken? Ik las iets over koperen remleidingen van buigzaam koper, maar ben hier ook nog zoekende.

Beantwoorden
Berichten: 20
Topic starter
(@umaguna)
Eminent Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Hallo Harry,
Ik ben nu net wat aan het googelen en kwam dit tegen:

https://homedistiller.org/calcs/cond_calc

Ik kwam op een 6 meter lange worm uit. Met een worm diameter van 15 mm.
Ik heb de waarden niet veranderd.
Maar ik weet niet of die 50 graden outlet temperatuur de goede waarde is.

Beantwoorden
Berichten: 20
Topic starter
(@umaguna)
Eminent Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Sorry ik heb de waarde veranderd. De boiler T500 waarde dus: 2000 watt.

Beantwoorden
Berichten: 20
Topic starter
(@umaguna)
Eminent Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Ik weet niet in de berekening wat ze bedoelen met de pijpdiameter, binnen of buiten?
Als ik 13 mm binnendiameter waarde invul moet je toch al bijna een meter langer hebben, dus bijna 7 meter.

Beantwoorden
Berichten: 34
(@harry)
Eminent Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Ik kan je niet echt helpen, ben net begonnen met een smartstill kloon. Maar 7 meter klinkt wel erg lang! Ben zelf van plan om een Liebigkoeler te gaan maken, als ik straks een grotere ketel geb.

Beantwoorden
Berichten: 20
Topic starter
(@umaguna)
Eminent Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Ok Harry,
Ik ga er van uit, dat wat in die berekening op die website staat ok is.
Het hangt a.o. vanaf wat de diameter is van de worm, hoelang de worm moet worden. Succes met je koeler.

Beantwoorden
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?