ik heb op het forum heel vaak mijn manier van stoken uitgelegd,mijn manier niets aangebrand niet blind goedkoop simpel.en heeeel goed te drinken .en onder alle omstandigheden te stoken,slaap zacht,ik drink er nog een van €0.20 per ltr.
Daarom heb ik geen verwarming in ketel maar gewoon eronder een gasbrander Chris.
Ooit In begin 80er jaren geprobeerd een wasmachine element na 3 x was ik zat .
Nadien nooit iets aangebrand .
Enige storing / probleem die ik in de laatste misschien wel 20 jaar heb gehad is een keer gasfles leeg .
Dit was de warmtespieraal van een wekketel .
Ah, handig! Maar zit die onder de ketel of in de ketel?
Vandaag een stapje verder. Omdat ik de isolatie wil laten zitten, heb ik de onderkant van de mantel afgezaagd, na de elektrische onderdelen verwijderd te hebben.
Ik dacht daarna de deksel er af te kunnen schroeven, maar helaas: de messing bouten geven lang niet allemaal genoeg mee: bij gebruik van een steek- of ringsleutel worden ze rond.
Wat te doen? Ik kan ze natuurlijk afslijpen of uitboren, maar ik weet niet wat eronder zit en dus niet of ik wat kapot maak.
Even de bouten heet stoken mer brander .
De bouten zitten in een gietijzeren ring . waarschijnlijk heeft de pakking iets gelekt en daarom wat roest . Je kunt ook eerst inspuiten met een kruipolie en dagje in laten werken . Wanneer ze toch afbreken kun je de stukjes draadeind die zijn blijven zitten een moertje om leggen en vol lassen . daarna losdraaien .
Het zijn M8 boutjes . Wanneer je er een gaatje inboort van 6 mm heet stoken met brander dan een links tap erin draaien . Dan komt hij er ook uit .
Deze kan eronder zitten .
of deze .
Ik hoopte al op advies van jou! Dank je wel.
Dat van de roest klopt wel. Dus ik heb er WD40 op gespoten.
Dat warm stoken zal ik morgen eens proberen, ik moet er toch bij zijn om de oude koppelingen los te solderen. Lassen kan ik niet en ik heb er ook geen spullen voor, maar dat kleiner uitboren zou ik desnoods nog kunnen proberen.
Dank je wel voor je advies.
Pas op als je gaat boren dat je niet te diep gaat en door ketel prikt !
hou los boutje erbij voor de max diepte .
Bij het heet stoken van boutjes met hamer tussen door slaan op kopje kan helpen .
Zo, de eerste poging met water zit er op.
Ik geloof dat het wel een bruikbare ketel zal worden, al heb ik wat foutjes gemaakt.
Ik kreeg, zoals gezegd, niet alle boutjes van de deksel los, maar heb de 3 die afbraken/niet wilden voorzichtig uitgeboord: telkens o,5 mm grotere boor en vooral niet te diep prikken. Dat lukte nog wel, maar het tappen van nieuwe draad in de gaten ging een scheetje beef.
Het verwarmingselement heb ik losgezaagd uit de deksel met een figuurzaagje. Was wat slordig, maar voor het gat heb ik een mooie, ronde deksel gemaakt die ik redelijk netjes opgesoldeerd heb. Vervolgens heb ik de afgezaagde pijpen van 12 mm verlengd met sokjes en verbreed tot 15 mm, zodat ze aansluiten op de andere buizen. Twee invoerpijpen en 1 uitvoerpijp, dan kan ik nog eens een duo stoken of halverwege het bijvat aanvullen met iets anders. (Shooten noemen ze dat in de VSvA). Ik heb ze wat kromgebogen om ruimte te maken, dus het ziet er wat vreemd uit.
Er zat een dikke, ijzeren deksel op met wat gaten er in. Die heb ik uitgeslepen tot een ronde ring om het koperen dekseltje goed vast te klemmen, maar daarin ben ik wat te ver gegaan. Ik vrees dat ik alsnog een pakking moet maken, omdat die ijzeren ring niet overal goed sluitend afknelt. En ik moest natuurlijk de gaten, waarvan ik de boutjes scheef getapt had, uitvijlen.
Tenslotte bleek dat het handhaven van de isolatie weliswaar inderdaad goed isoleert, maar dat er bij het leeggieten van de ketel onvermijdelijk vloeistof in die mantel lekt. Bij het opstoken gaat die bruisen, wat voor de eerste keer een beetje griezelig was. Bovendien wordt het daardoor onduidelijk of er alcoholhoudende damp ontsnapt en daar hou ik niet van.