Meldingen
Alles wissen

T500 vraagjes


Berichten: 9
Topic starter
(@whiteshark)
Active Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Ik zag bij de handleiding van de T500 dat ik een conditioner en keramische ringen moet in de ketel leggen. Ik neem aan dat dit die Raschigringen zijn. Maar is dat niet voor een kolom distillatie of heeft het nut dat ik deze in de ketel van de T500 leg. Ik heb de alambiek met copperdome en heb zo mijn twijfels over het nut van die ringen wanneer je met dat systeem werkt. Of ben ik mis?

Wat met de conditioner, wat doet dit exact?

Beantwoorden
14 reacties
Berichten: 1657
 Piet
(@betweter)
Noble Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Whiteshark,

Er is al een topic over:  "alle vragen en antwoorden betreffende de T500":

http://www.stookforum.nl/thread/alle-vragen-en-antwoorden-betreft-de-t500-mogen-hier/

waar je je kunt inlezen.

Beantwoorden
Berichten: 772
(@johndoe)
Prominent Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

De keramische ringen zijn bedoeld voor in de ketel, voor aan koken op de bodem te voorkomen en een rustigere kook te hebben met minder pieken.

Conditioner is anti-schuimontwikkeling.

 

Maar zoals Betweter zei, graag de correcte topic en eventueel de search function gebruiken

 

Beantwoorden
Berichten: 1657
 Piet
(@betweter)
Noble Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Goeiemorgen JohnDoe, de antwoorden op de vragen van Whiteshark komen ook in voormelde bestaande topic voor.

Beantwoorden
Berichten: 570
(@kapisjon)
Honorable Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Snap het wel aangezien er 400 berichten in zijn geplaatst *

Ben zelf ook wel benieuwd ..

Beantwoorden
Berichten: 570
(@kapisjon)
Honorable Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Zover is nu begrijp is het dus als je op de bodem die ringen legt

dat je ook pulp en dergelijken kan mee stoken omdat dit niet in contact komt met de bodem ( het warmste gedeelte. ???)

Beantwoorden
Berichten: 1657
 Piet
(@betweter)
Noble Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Nou neen sjonnie, dat heeft er niets mee te maken.

Het is net als dat je een elektrische waterkoker opzet en vanaf de bodem grote zuurstofbellen omhoog komen, waardoor het binnenin de ketel nogal onrustig wordt.

Dat moet je zeker niet hebben met distilleren, waar juist op 78 graden de alcohol verdampt.

Dus gewoon de zo schoon mogelijke stookwijn overhevelen, punt.

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Klopt wat Rob zegt, de "ringen" heten kooksteentjes en zorgen voor het voorkomen van kookvertraging en daarmee een regelmatigere kook (niet voor aan koken dus).

Beantwoorden
Berichten: 1657
 Piet
(@betweter)
Noble Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Vergeet niet ze er weer uit te halen na het stoken als je de ketelinhoud in de gootsteen kiepert.

Beantwoorden
Berichten: 570
(@kapisjon)
Honorable Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Oke Thanks voor de reactie's .. heb ik bij de t500 niet nodig *

Ben met een regelaar bezig ....

Beantwoorden
Berichten: 111
(@ijsvogel)
Estimable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Als ik Alcotec 48 Carbon Turbo Yeast gebruik, moet ik dan ook gebruik maken van Turbo Carbon?

Wat is de active carbon filter aan het einde van het stoken? Is dat een filter waar ik het doorheen laat lopen? Waar koop ik zoiets? Of is dat niet nodig na het stoken met de T500?

 

Alvast bedankt voor de hulp weer.

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Over de Alcotec kan ik je niets vertellen.

 

Een filter met actieve kool gebruik je inderdaad om je alcohol te zuiveren van onwenselijke luchtjes en smaakjes. Er zijn veel verschillende mogelijkheden die hier op het forum al besproken zijn. 

StillSpirits raadt ook aan wanneer je met een T500 alcohol hebt gemaakt om dit door de kool te zuiveren. Ze hebben daar een prachtig systeem voor namelijk de EZ-filter. Ja dat is best prijzig maar makkelijk in gebruik (deze gebruik ik ook). Ik denk dat Jan hem wel op aanvraag kan leveren. 

 

Let wel op dat je je alcohol verdunt tot minimaal 50% anders is actieve kool nagenoeg niet werkzaam (de luchtjes blijven dan liever aan de alcohol dan dat ze door het kool geabsorbeerd worden).

Beantwoorden
Berichten: 265
(@markb)
Reputable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Hoi Ijsvogel, bedoel jij misschien de Carbon die je ook in je mash stopt tijdens het vergisten? Dit heb ik nu 2 x gedaan en werkt goed.

Beantwoorden
Berichten: 111
(@ijsvogel)
Estimable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Hoi Mark, Op sommige plaatsen wordt voorgesteld dat je je gedestilleerde alcohol nog door een active carbon laat lopen. Volgens mij om de smaak verder te neutraliseren van bijsmaken. Ik ben benieuwd naar of mensen het gebruiken en hoe.

Munckerick bij welk onderwerp is het besproken? Ik lees het graag terug. ??

Natuurlijk niet te gebruiken als je fruit stookt want dan wil je juist alle smaak er in houden.

Groeten en misschien tot bbq

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Het maken van actieve koolfilters is meermalen besproken maar ik durf niet te zeggen in welke topics precies. Het staat me bij dat er zelfs foto's bij staan hoe eea gemaakt werd.

Beantwoorden
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?