Meldingen
Alles wissen

kersen likeur volgens recepten 1936


Robbert
Berichten: 9951
Topic starter
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

gewoon zoals het vroeger werd omschreven .

Beantwoorden
22 reacties
Berichten: 30
(@whico)
Eminent Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Dit recept uit 1936 trok mijn aandacht en het leek mij leuk om deze eens te gaan maken, alleen miste ik het meest belangrijke ingrediënt namelijk geduld. Ik heb er wel heel veel van geleerd en inmiddels een eigen 'recept' voor kersenlikeur.

Om de zeer rijpe kersen te plukken had ik dus geen geduld zodat ik gewoon rijpe kersen heb geplukt, een stenen mortier had ik ook al niet, dan maar de pitten er uit en de kersen fijnknijpen. De vruchtenpulp bijna 2 dagen laten staan en daarna het sap uitgeperst, de keuken schoongemaakt en de vloer gedweild. 😉 Daarna volgens recept water toegevoegd en laten opkoken en na het afkoelen de alcohol toegevoegd, geen amandeltinctuur want die had ik nog niet. Via Google een recept gevonden om amandeltinctuur te maken en na 5 weken kon ik dan uiteindelijk die amandeltinctuur toevoegen. Resultaat: 9 flessen a 70 cl. heerlijke kersenlikeur.

Volgend jaar nogmaals het recept uit 1936 uitproberen maar dan met geduld.

Beantwoorden
Robbert
Berichten: 9951
Topic starter
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

kersen verwerk tot kersen likeur is heel simpel .
Er zijn diverse oude recepten nog te vinden . Meestal doe ik het heel simpel om zoveel mogelijk smaak te krijgen .
Ik haal stelen eraf . ( Deze bevatten enorm veel looizuur dat geeft een bittere smaak dus verwijderen ) stamp ze tot pulp vul aan met water dat de kersen net onder water staan ,
Verwarm ze even en onder het roeren komen de meeste pitten wel te voorschijn drijven en verwijder ze zoveel mogelijk
Dan wat zeer belangrijk is bij kersen ! breng ph naar 3,5 met wat fosforzuur of zwavelzuur .
Laat ze dan vergisten .

Kersen geven nihil aan methyl dus minimale voorloop . En naloop komt wanneer je op ongeveer 50% nog maar krijgt dus moment van bitterheid dus dan scheiden.
Nooit doorstoken boven 94 graden !

Beantwoorden
2 Reacties
OrangeLoo
(@orangeloo)
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Estimable Member
Berichten: 136
Gepost door: @robbert

kersen verwerk tot kersen likeur is heel simpel .
Er zijn diverse oude recepten nog te vinden . Meestal doe ik het heel simpel om zoveel mogelijk smaak te krijgen .
Ik haal stelen eraf . ( Deze bevatten enorm veel looizuur dat geeft een bittere smaak dus verwijderen ) stamp ze tot pulp vul aan met water dat de kersen net onder water staan ,
Verwarm ze even en onder het roeren komen de meeste pitten wel te voorschijn drijven en verwijder ze zoveel mogelijk
Dan wat zeer belangrijk is bij kersen ! breng ph naar 3,5 met wat fosforzuur of zwavelzuur .
Laat ze dan vergisten .

Kersen geven nihil aan methyl dus minimale voorloop . En naloop komt wanneer je op ongeveer 50% nog maar krijgt dus moment van bitterheid dus dan scheiden.
Nooit doorstoken boven 94 graden !

Zou dit ook kunnen met krieken (zure kersen)?

Vergisten met welke gist? Of voeg je geen gist toe en vergist je met de gisten die op de kersen zitten?

Kan ik ook melkzuur gebruiken om de PH te corrigeren?

 

Beantwoorden
Robbert
(@robbert)
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Illustrious Member
Berichten: 9951

@lemonloo krieken kun je heel goed gebruiken .

Ph van kersen zit tussen 3,2 en 4,1. Met water erbij zou kunnen dat je het iets aanpast .. ja dat kan met wat melkzuur

  •  
Beantwoorden
Berichten: 1831
 RuMo
(@rumo)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Ik heb het nog simpeler gedaan, met dit warme weer ben ik een beetje lui. Ik heb bij de Xenos een apparaatje gekocht waar je de pit mee uit de kers druk(heel handig). Zoals ik  wel vaker fruitdrankjes maak ben ik  begonnen om een fles voor 1/5 te vullen met suiker. De suiker daarna in een pannetje  met een klein beetje water en wat citroenzuur 20 min  gekookt. Daarna de fles voor 1/5 gevuld met de pit loze kersen. De warme suiker over de kersen gegoten en dit 1 uur laten staan. Meestal vul ik de fles dan met sterke alcohol zodat ik op ongeveer 40% uit kom, maar dat had ik niet. Ik heb dus de pruimen snaps van 40% genomen. De fles zet ik nu voor een week of 6 weg. Daarna filteren en nog wat glycerine er bij.

Ik weet meestal laat je  het fruit macereren in de alcohol maar dit werk ook heel goed. Ik maak zo veel fruit drankjes.

Beantwoorden
Berichten: 818
(@pikketanus)
Prominent Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Welke verhoudingen worden er voor de amandel tinctuur aangehouden? Staat 50g toevoegen, maar hoeveel gram amandelen op hoeveel alcohol om de tinctuur te maken? 🤔  heb alcohol alsook bittere amandelen staan

Beantwoorden
3 Reacties
Robbert
(@robbert)
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Illustrious Member
Berichten: 9951

@pikketanus in 50 gr tinctuur zit 30 gr bittere amandel 0,5 gr olie , gr 19,5 alc 80 %

Beantwoorden
(@pikketanus)
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Prominent Member
Berichten: 818

@robbert Thanks wederom! Heb m opgezet, maar wat meer brandy moeten gebruiken om alles nat te krijgen.. wordt gewoon even terug rekenen als het klaar is en dus iets meer van gebruiken, ook het recept van de kersenlikeur zelf heb ik wat terug gerekend om eerst te proberen dus komt wel goed😎 

Volgens recept heeft de 4,7L alcohol een bepaald percentage van bv 80% of 90% of is dat uitgaande van pure alcohol? En hoeveel eind product houdt je uiteindelijk over? 10L?

Denk overigens dat 3kg op 10L eind product mij toch iets te zoet is en dat terugschroef naar de helft aangezien de kersen zelf ook suiker bevatten..

Beantwoorden
(@pikketanus)
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Prominent Member
Berichten: 818

Heb 1 litertje gemaakt, maar de amandel tinctuur vervangen met amandel aroma (dr Oetker). Op 1L 3 theelepeltjes gebruikt, en 150g suiker met wat glycerine, voor de rest recept aangehouden.

Heeft wat weg van dr pepper nu in reuk. Smaakt vooral naar kers aangevuld met amandel, heerlijk. Geen idee hoelang de tinctuur trekken moet, wellicht een maandje, maar het 'dokters recept' smaakt nu al naar meer, ondanks dat het nog moet huwen (merk het aan een wat fletse smaak) zitten de smaken er vrij aardig in.

Bedankt voor weer een top receptje Robbert👍😁

Beantwoorden
Dirtbag
Berichten: 95
(@dirtbag)
Estimable Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

daarnet 1,6 kg kersen op de markt gehaald. Deze met de hand fijngeknepen nadat ik de steeltjes weggegooid heb.

Zit alleen te denken over die koele plaats. Is de koelkast niet te koud? Koele plaats in kersenseizoen is volgens mij een kelder van +/- 13 celcius? Die heb ik niet.

Weet ook niet wat er nu moet gebeuren tijdens die "enige dagen" Moet het iets gisten of is het om het sap beter los te krijgen?

Enfin, heb het nu dus in een weckpot in de huiskamer staan, 20+ graden. Dus zal het over een paar uur maar in de koelkast zetten.

Zodra "enige dagen" voorbij zijn trek ik de sapcentrifuge maar van zolder en jaag ik het daar door heen.

Ik denk dat ik ook voor de dr oetker amandel dinges ga. (ik heb nog wel wat amaretto extract) maar de dr oetker is ook wat bitterder.

Als mijn inschatting klopt dat het recept met 5,5 kg voor 10 liter is kom ik net niet aan de 3 liter.

 

db

Beantwoorden
1 Beantwoorden
(@pikketanus)
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Prominent Member
Berichten: 818

@dirtbag t aroma is wel iets minder compleet/vol van smaak, wat eentonig wellicht. Desalniettemin smaakt dit ook wel, maar ik houd nog wat zwarte kersen achter de hand (ingevroren) om nog een te maken conform recept.

Ik had de pulp in de kelder, tikkeltje warm nog bij 17°C , en had idee dat 24u al goed was opzich. Had t nog eens 24u laten staan maar met die temperatuur was er toch al wat schimmelvorming aan toplaag en wat rare verbrand-achtige lucht. Die heb ik dus eerst afgeschraapt.. maar rest rook prima naar kersen en cyanide 😬 gewoon geperst en kook er over en was prima, maar denk dat ik de 2e poging koeler zal zetten of t bij 24u te houden.

Denk dat het deels rust is om t sap vrijer te maken, en deels om smaken uit schil en kernen te infuseren (bij druiven wordt dat pelmaceratie genoemd dacht ik, al laat men dan pitten heel ivm looistoffen/bitter). Als het zou moeten gisten zou je het juist wat warmer weg moeten zetten, maar dan zou dat ook wel in beschijving staan als het eerst wilde gisting had moeten hebben schat ik in👍

Beantwoorden
Dirtbag
Berichten: 95
(@dirtbag)
Estimable Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

De pitten heb ik trouwens dus ook heel gelaten.

 

db

Beantwoorden
Dirtbag
Berichten: 95
(@dirtbag)
Estimable Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Drie kersenpitten worden man bijna fataal

Een 28-jarige man uit het Britse Blackpool is aan de dood ontsnapt nadat hij drie kersenpitten had opgegeten. De man wist niet dat die cyanide bevatten.

https://www.hln.be/buitenland/drie-kersenpitten-worden-man-bijna-fataal~a0eafcb2/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

 

Ik had ergens al in mijn kop zitten dat pitten van dit soort vruchten cyanide konden bevatten maar met drie kapotte al kunnen gaan hemelen?

Blij dat ik ze nog heel heb 😉

 

db

Beantwoorden
2 Reacties
Robbert
(@robbert)
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Illustrious Member
Berichten: 9951

@dirtbag klopt dat cyanide een probleem is . Zeker met amandelen , abrikozen en pruimen ..maar ook de pitjes van appelen .

IN oude recepten uit de oude boeken zoals copie hierboven zie je dat er juist de bittere smaken nog worden gebruikt uit pitten .

Wanneer je alle cyanide aanwezig in 1x in de maag krijgt en het word meteen opgenomen kan het voor problemen zorgen .

Maar in het algemeen is de verdunning dusdanig dat het niet meteen tot schade lijdt en het geleidelijk het lichaam weer verlaat.

Maar het " downen"  van een hele fles geeft inderdaad problemen.

Evenals wanneer je echte Amaretto maakt  met de hoeveelheid cyaniden in amandelen . Van 1 a 2 op een avond zal het niet fout gaan. Maar een hele fles ga je kapot aan .

Het is inderdaad niet verkeerd om pitten te verwijderen .

Dit geld ook voor appelpitten ! De hoeveelheid cyanide uit 52 appelpitten kun je een persoon van 80 kilo mee omleggen .

 

 

Beantwoorden
(@pikketanus)
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Prominent Member
Berichten: 818

@dirtbag heb volgens recept gewerkt, maar wel met bewustzijn erbij. Omdat het sap nog gekookt wordt verdampt het meeste aan cyanide. En ook handig om niet te proeven van de nog koude pulp 😜  de amandeltinctuur bevat ook veel cyanide door de amandelen. Gematigd gebruik is dus zeker raadzaam

Beantwoorden
Berichten: 317
(@harryd1969)
Reputable Member
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Heeft het ook zin om kersen op 96% neutraal weg te zetten, en na een aantal weken dit te filteren , het resultaat te verdunnen om het dan opnieuw te stoken ? Blijft er smaak over ? 

Zou deze stap extra smaak opleveren om deze stook vervolgens weer weg te zetten met kersen om er dan likeur van te maken ?

harry

Beantwoorden
6 Reacties
Robbert
(@robbert)
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Illustrious Member
Berichten: 9951

@harryd1969 een kersen maceraat zet het het beste weg op lager percentage om voldoende aroma over te houden . 

Je kunt inderdaad destilleren en daarna nogmaals met het destilaat macereren. 

Of er een deel destilaat van maken.

 

Beantwoorden
(@harryd1969)
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Reputable Member
Berichten: 317

@robbert hallo Robbert, dus eerst verdunnen naar 50% ? Dan met kersen wegzetten en dan verder verdunnen en opnieuw stoken ? Of meteen verdunnen naar 30% met keren weg zetten en dat filteren en dat zo weer stoken ? Harry

Beantwoorden
Robbert
(@robbert)
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Illustrious Member
Berichten: 9951

@harryd1969 50-65% gebruiken boor macereren is jet beste . Omdat kersen veel vocht bevatten kun je na macereren in principe gewoon afstoken.  Je kunt de kersen in de ketel mee stoken . 

 

Beantwoorden
(@harryd1969)
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Reputable Member
Berichten: 317

@robbert neem aan wel pitloos toch ? Harry

Beantwoorden
Robbert
(@robbert)
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Illustrious Member
Berichten: 9951

@harryd1969 zo veel mogelijk pitten eruit is verstandig. Als een enkele pit achterblijft en is heel kan het weinig kwaad. Gebroken of vermalen pitten moet absoluut voorkomen.

Beantwoorden
(@harryd1969)
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Reputable Member
Berichten: 317

@robbert top! Dank je Robbert ik ga volgende week dit eens proberen !

Beantwoorden
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?