Hey Lummel, als het echt concreet gaat worden kan ik wel regelen dat een bedrijf daar in de buurt contact met ze opneemt hoor. Mischien niet in het land zelf maar er is vast wel iets te vinden in Afrika. Op www.stillspirits.com kun je de dealers vinden. Laag maar weten als het door gaat, dan hoef ik jiet zelf te gaan exporteren maar ik wil je er graag bij helpen.
Bedankt voor het meedenken. 10 keer een t500 zouden in theorie 200 liter per dag kunnen produceren en als je er dan nog een paar Grainfathers bijkoopt kan je er nog een kwaliteitsproduct van maken ook. In Ghana is veel mais vertelde hij. Moet je toch wat lekkers van kunnen maken. Kost daar nauwelijks wat en arbeid ook niet.
Al met al nog geen investering van 10.000,- . De vraag is alleen hoe raak je het kwijt voor een goede prijs en hoe kom je aan een officiële vergunning want die zal daar ook wel nodig zijn. Zou het echt leuk vinden om zoiets te helpen opstarten.
Ik zie dat er alleen in Zuid Afrika een dealer zit van Still Spirits. Maar mocht je doorzetten en je vriend hiermee willen helpen dan zorgen we heus wel dat die spullen in Ghana komen hoor. Maar het lijkt mij eenvoudiger om terplekke een mooie grote ketel te bouwen inplaats van 10 T500's op een rijtje.
Goed gevonden. Die heb ik doorgestuurd.
Het zou wel fantastisch staan toch. Tien op een rij en 50 oude oliedrums om mais te vergisten. 200 liter per dag, is 400 flessen. Een euro per fles winst en je hebt je investering in een maand terug. weet niet of het er ooit van komt maar volgens mij is er serieus geld te verdienen daar.
Mijn broer die bij Bavaria werkt is een paar keer naar Ethiopie afgereisd om daar een mouterij op te zetten. Het is een van hun grootste groeimarkten ter wereld. Ik kan me zo voorstellend dat dat in Ghana niet anders al zijn.
15 mei heb ik ongeveer 13 kilo mout laten vergisten en ik zie nog wat activiteit in het waterslot maar deze ton ( met zo weinig mogelijk gist) gaat straks de conical fermenter in om minstens een paar dagen op 4 graden te klaren. Ondertussen ga ik weer 10 kilo graan in de Grainfather maken, dat doe ik in 2 stappen vandaag en die pomp ik snel afgekoeld weer op het oude gistbed.
Dat is het plan van aanpak voor vandaag en hopelijk gist het allemaal vanmiddag weer, nu eerst een biertje en even wachten tot de vaatwasser klaar is om alle spullen voor de Grainfather weer helemaal schoon te krijgen. Tja als je whiskey beloofd op de bbq moet het wel van excellente kwaliteit zijn toch?
..... gaat straks de conical fermenter in om minstens een paar dagen op 4 graden te klaren.
Ik krijg mijn fermenter momenteel niet koeler dan 6,6 graden en dan staat hij constant te draaien. Heb de target temperatuur maar op 7 graden gezet. Klein nadeel is dat je de temperatuur niet in kunt stellen op cijfers achter de komma terwijl je de temperatuur wel in tiendes kan aflezen.
Ben benieuwd of jij hem wel op 4 graden krijgt.
Ik verwacht geen problemen omdat het in de cave slechts 21 graden is en veel hoger wordt het ook niet misschien hoog zomer 24 graden. Ik las van de week vanuit mijn hotelkamer dat het bij jou nu al veel heter is toch? Moet alles nog effe nalezen gisteren pas laat thuis gekomen.
Effe snel een correctie het kan nog, heb even de temp van de t500 aangezet en het is nu toch wel wat warmer op ooghoogte namelijk 22,4 en dat is geen 21 graden. Maar denk toch geen problemen te hebben met de koeler.
En nu ben ik aan het klootzakken want het was de temperatuurmeter van Govda en de voeler lag in de zon. Ok nu maar een foto dan
Grainfather staat 17 liter te verwarmen naar 63 graden en daar gaat zo 5 kilo bij voor 45 minuten op 63 graden en 45 minuten op 73 graden. Waarom niemand die het weet dus doe het toch maar.
Koeler aangezet en staat op 1,8 graden , gaat supersnel, nu en de lege fermenter staat op 20,2 maar de pomp loopt nog niet dat gaat over ruim 1,5 uur gebeuren. Maak ook gelijk foto s weet ik altijd terug te vinden hoe ik het gedaan henb de site van Jan is betrouwbaarder dan mijn eigen notities die ik toch kwijt raak
Ik zie nu ik er dicht op sta dat er een streepje in het schermpje zit. Bij jou ook Erik. Boeit me niet want je moet er met je hurken voorzitten om het zien. Maar hoop niet op een storing
maar de pomp staat dus nog niet aan chiller temp nu minus 3,8 dat gaat hard zeg
Chiller
Grainfather eerste 45 minuten
Eerste 45 minuten zijn voorbij en de sg met 5 kilo gerstemout en 17 liter 45 minuten op 63 graden is uitgekomen op 1046 volgens de Refractormeter. Nu eerst douchen want moet ook nog gebeuren en over 45 minuten ga ik spoelen met 20 liter water die ik zo weer ga gebruiken voor wederom 5 kilo graan
ik ga er dan vanuit dat er weer 17 liter vocht in de Grainfather kan met deze 5 kilo anders meng ik water bij. Ik probeer uit te komen op minstens 25 vloeistof op het oude gistbed. Kan het niet berekenen slechts inschatten. Hoop dat het zo in de buurt komt anders gooi ik nog wat water over de 2 keer 5 kilo die ik dus bewust niet spoel. Vind het allemaal maar dubbelwerk dat spoelen, wat naar mijn mening nauwelijks wat rendement geeft. Al denken daar vast weer heel veel mensen anders over.
Ok over 40 minuten de 2e sg meting, koelen naar 25 graden en op het oude gistbed. De ton, deze dus
gaat de fermenter in om naar 4 graden gejaagd te worden. Zo had ik het ongeveer bedacht.