Deze wil jullie niet onthouden moet je kijken hoe schoon de wort is als je maar 5 kilo gebruik
Over 13 minuten klaar, meten en koelen tot 25 graden en dan op het oude gistbed. Straks weer data ben zelf ook heel benieuwd.
Nee bij mij geen streepje in het scherm Lummel.
Ben aan het koelen in de Grainfather tot 25 graden en dan gaat er 14 liter op het oude gistbed de ton ben ik nu voorzichtig aan het overhevelen de fermenter in
Drap oude gistbed en 100% uitgegiste stookwijn nog 9 graden en dan gaat er weer 14 liter wort op
Deze is bijna 25 graden kijken hoe snel het weer gist
De koeler gaat hard maar ben nu even te druk met spoelen en de Grainfather opnieuw met 5 kg graan dus nu effe data zonder foto’s
5 kg graan op 17 liter water resulteert in 14 liter met een sg van 1065. Gezien het graan 1,- kost en als het weer gaat gisten heb ik steaks dus ruim een liter goud gerekend naar 100% met een kostprijs van slechts 5,- en wat water en stroom.
Temp koeler nu opgelopen naar 6,9 en de fermenter is 3 graden kwijt op 17 graden het is 5 over half 3 ben benieuwd wanneer deze 4 graden is. Er zit 27 liter in
En het waterslot loopt alweer met deze 14 liter sg1065 en doe het nog een keer. In theorie kan ik met 1 zakje whiskey gist 6,00 van stookwinkel dus 24 kilo graan a 1,- ( de mijne, weet niet wat Jan heeft betaald ) vergisten en dan heb je 54 liter te verstoken met ongeveer 9 procent.
Je hebt allen voor 2500/3000 apparatuur uit stookwinkel nodig maar een kniesoor die er op let
27 liter verstook ik zondag de andere 27 liter duurt weer 10 weken maar zou me verbazen als ik geen 5 liter haal omgerekend naar 100% want de vorige batch had een hogere sg door meer graan maar 5 kg per keer werkt prettiger.
Correctie duurt 10 dagen temp koeler nu 5 graden fermenter 15, 4
Ik weet niet of ik moet lachen of huilen. Laat ik maar lachen maar dit begrijp je toch niet. Wat heeft die gist een kracht. Op het oude gistbed en kijk wat een rotzooi.
Dat gaat lekker daar. Ik zou er ook om lachen 😉
gelukkig was je geen melasse aan 't verstoken, dat was pas een knoeiboel geweest !
Geluk gehad dat je waterslot niet verstopt is geraakt. Dan bouwt de druk zich op tot je stop er uit schiet en krijg je een fontein zo hoog dat je je plafond moet dweilen.
Lummel je moet er wat voor ondergaan wil je te drinken krijgen,zo ga je de borrel straks nog meer waarderen.??
Lummel je moet er wat voor ondergaan wil je te drinken krijgen,zo ga je de borrel straks nog meer waarderen.??
Zeg dat wel, het is nog een grotere rotzooi geworden. Ik hoopte dat het ergste al was geweest maar dus niet.
Heeft mij eens een dure pers gekost,en het mooie Adriana was niet kwaad? zet hem in een bak,een voor het wasmachine.krijg je tenminste geen rotzooi in huis,en een omgekeerde emmer over het waterslot,hou je schoon plafond,je kunt je tijd beter besteden aan stoken dan aan texen.?gr.Chris.
Ben overigens aan het stoken want na 2 dagen was de stookwijn al schoon en ideaal dat je gist kan aftappen met de fermenter. De smaak is geweldig maar nu weet ik niet of het aan het de whiskygist ligt, het klaren of de mout van Jan. Overigens is de ton die nu overloopt gemaakt van gewone pilsmout van gerst. Weet ik dat verschil ook over ruim een week.
Ben nu gezakt naar 65% en laat hem nog een doorlopen tot 60% is gehaald en dan ga ik het vermogen opschroeven om de rest te strippen. Twijfel of ik hetgeen wat er tot 60% uitkomt weer ga overhalen want de smaak is perfect. Ik zou bijna zeggen niets meer aan doen maar heb de houtsnippers ook niet voor niets gekocht. Ga ik dus nog maar eens over nadenken.