Heeft mij eens een dure pers gekost,en het mooie Adriana was niet kwaad? zet hem in een bak,een voor het wasmachine.krijg je tenminste geen rotzooi in huis,en een omgekeerde emmer over het waterslot,hou je schoon plafond,je kunt je tijd beter besteden aan stoken dan aan texen.?gr.Chris.
Ik dacht dat het een grapje was dat de gist tot het plafond kan spuiten bij een verstopping. Maar dat is dus waar?
We hebben allemaal wel eens onze onverwachte dingetjes (ik met mijn melasse stookton vorig jaar-halve keuken onder de gistende melasse)... en Lummel, goed bezig man! Soms wil je juist zo lang mogelijk je waterslot horen bubbelen en nu blijft het lekker doorgisten en krijg je dit. En die 5 liter 98% distillaat over je vloer-zonde-! Maar ja... Wat zal hij goed schoon zijn geworden! Maar leuk topic om te volgen weer. Greetz aan Lummelientje, Cheers 😉
Ik vind met houtsnippers wel lekker,probeer anders de helft.gr.Chris.
Dat is inderdaad wel handig. Zit nu op een kleine 2 liter en de laatste 250 ml had een percentage van 58% maar smaakte nog steeds geweldig. Laat hem dus nog even doorlopen. 50% is zeker stoppen.
Maar wat dan? strippen voor de rest en herstoken of de reflux erop zetten?
Heb eigenlijk wel zin om Baileys te maken met dit distillaat en dan nog een keer na 10 dagen op houtsnippers. Schijnt helemaal niet moeilijk te zijn.
Ik ben het met Chris eens, whisky heeft hout nodig.
Ik ga ook hout gebruiken het hoeft maar 10 dagen. Ik heel benieuwd wat dit gaat worden. Maar wat ga ik zo doen? Refluxen schijnt een gruwel voor whiskey te zijn, strippen of gewoon op 35% doorstoken tot het uiteindelijk kookt en alle alcohol eruit is? Duurt dan nog wel een uurtje of 4 als het niet meer is.
Misschien toch het laatste, kan geen beslissing nemen hahaha.
De gestookte druiven van mij zijn ook het lekkerst op eiken,staat nu 25 ltr in de zon met gebrand eiken,voor het in de fles gaat gooi ik er nog een paar zakjes vanille suiker bij.(niet te veel 5-6 zakjes)op 25 ltr.ik laat het gewoon een paar wkn.buiten staan op eiken.gr.Chris.
Ik zou doorgaan met cuts maken en vanaf een procent of 30-35 met de reflux er alles uit stoken en dat niet meer bij de whisky doen maar een andere bestemming geven.
Erik ik heb gisteren doorgestookt op 30% vermogen en maar ik kwam niet lager dan 30% alcohol met helm en toen kookte de stookwijn. Ik ben nu opnieuw aan het verwarmen om zo het toch nog even met de reflux te proberen. Ben heel benieuwd of er toch nog alcohol van 92 uitkomt.
Dat was wederom een bijzondere test. Er zat nauwelijks alcohol meer in maar grappig dat met stoken op 30% vermogen je elke druppel eruit kan persen en dat de alcohol niet verder zakte dan 30% en niet nul. Ook heb ik geen last gehad van vieze tails op dit vermogen.
Er is 22 liter in de Graindfather gegaan de rest bleef op het oude gistbed en het aftappen van de gist en er is omgerekend naar 100% 2,15 liter uitgekomen. Bijna 10% rendement gehaald met 13 kilo graan.
Dat is een mooi resultaat en een leuk experiment, ik ga de volgende stook ook eens naar de 30% vermogen.
Voor spelen met vermogen is de Grainfather echt fantastisch. Je hoeft ook nauwelijks te koelen, niet dat water nou zo duur is. Maar ik vind het ook veiliger mocht de waterdruk wegvallen als je net staat te pissen.
Ik ga eigenwijs als ik ben toch nog een 2e keer overhalen. En dan snippers erin en dan moet ik een drinkbaar product hebben op de BBQ. Ben heel benieuwd naar jullie mening.
even rekenen.
2 keer met een zakje gist gedaan van 6,- en er staat nog zeker 27 liter stookwijn te gisten dat zou in theorie ook 2,7 liter kunnen zijn. Laat ik er vanuit gaan dat er 4,5 liter totaal uitkomt. Dan heb ik bijna 25 kilo graan gebruikt laten we die op het gemak op € 30,- zetten, dan nog houtsnippers van € 7,00 en laten we de elektriciteit en water op € 5,- houden.
Dan kost dit pure goud dus € 48,- en dat ongeveer een tientje per liter. Het is dus duidelijk geen turbo. Maar goed dan heb je ook wat.
Maar ik vind het ook veiliger mocht de waterdruk wegvallen als je net staat te pissen.
Dat is toch de hele bedoeling van pissen!? 🙂
Mooie rekensom Lummel!
Bij mij €0.33 ,per liter.?.maar verschil moet er zijn.ben benieuwd hoe je hem vind als hij klaar is?gr.Chris.
Dat is toch de hele bedoeling van pissen!? 🙂
Mooie rekensom Lummel!
Alleen fout was gisteren kennelijk weer bezopen. Ik heb gisteren namelijk ook een liter weggeven aan een vriendje van 50% die langs kwam. Dus een halve liter erbij.
Maar ik had ook nog een andere rekenfout nu ik de 2e keer ga herstoken ben ik uitgekomen op 1,92 liter dus met die halve liter puur erbij is 2,42 liter geworden. En dat ligt meer in lijn met de eerdere sg metingen. En daarmee haalt de grainfather er echt alles uit en vieze tails waren er niet.
Maar toen ik net de grainfather openmaakte om hem schoon te maken voor de 2e stook moest ik bijna kokken. Wat een smerige stank. De wort die erin ging ken je niet meer terug. Echt smerig.