Welkom alle nieuwe leden,helaas heb ik het de laatste tijd erg druk gehad dus niet veel tijd gehad voor het forum.heb nog wel 200 kg druiven in het vat gekiept.dus dat blijft gewoon doorgaan.
Hallo allemaal. Mijn forumnaam is Duiker.
Destilleren doe ik al een paar jaar. Eigenlijk heb ik alles wel in huis. Van kolom voor neuraal, tot potstill voor smaakvol. Een een glasopstelling voor essences., een smartstill voor experimenten. Met meer of minder succes maakte ik Lemoncello, Arancello, Sambucca, Dropshot, Rum, Rogge wiskey, Bizongras-vodka, Gember-Cotroengras likeur, Hazelnoten likeur, Walnoten likeur van rijpe walnoten, maar ook van de onrijpe walnoten, Honing kaneel likeur, Een poging tot Jagermaister copie, Komkommer likeur, en Pruimen likeur. Buiten dit deed ik nog diverse experimenten. Niet alles was succesvol. Zeker niet. Wel heb ik alles opgedronken. Ook de vele gekochte essences. Maar daar ben ik mee gestopt. Met de essences dus, niet het drinken. Mijn neutraal maak ik tegenwoordig met 5 Kg suiker, en een half zakje vodkastar op 25 liter water. En dat twee keer. Dan is de alcohol wat minder scherp.
De kennis komt van Internet, 2 nederlandstalige fora, en diverse engelstalige fora. Veiligheid staat bij mij voorop. Plastic is uit den boze. Ook bij mij zijn wel eens ongelukjes gebeurd. Onlangs ging er 18 liter neutraal over de vloer. Het was niet dat ik onvoorzichtig was, maar de fles brak gewoon. Nu bewaar ik het in 5 liter flessen. Dan kan er ook niet meer dan 5 liter verloren gaan.
Ik lees van tijd tot tijd het stook forum. Ik meld me aan omdat ik die barbecue wel zie zitten. Het ontmoeten van forumleden heeft tot nu toe bij mij altijd positief bijgedragen. Zowel in beleving als in kennis.
Destilleren is een ambacht. Misschien zeg ik het verkeerd. Fermenteren is een ambacht. Immers met fermenteren maak je je drank. Destilleren is alleen maar het versterken van wat je al had. Je voegt immers niets toe.
Ik denk dat we dit ambacht met zijn allen in ere moeten houden.
Welkom Vanop
Welkom Duiker, en veel plezier op de BBQ.
Welkom duiker,dat van de ambacht in ere houden ben ik het helemaal mee eens.ik veras er vaak mensen mee dat ik met zo veel oude ambachten bezig ben.maar helaas gaat veel er van verloren.zie je op de bbq.gr Chris.?
Vonap welkom het is mischien leuk om op de bbq te komen,en daar iemand uit je buurt tegen te komen waar je bij kunt komen kijken.is maar een idee,en anders doe je kennis op met proeven.
Voor alle bovenstaande nieuwe leden: Welkom allemaal en mocht je gelegenheid hebben, kom naar onze jaarlijkse stookforum/stookwinkel BBQ en hou er rekening mee dat het gezellig wordt! <KLIK>
Bedankt allen voor het vriendelijke welkom!
De BBQ lijkt me zeker een mooi gelegenheid om weer verder in aanraking te komen met het stookvirus! Helaas momenteel al plannen staan, mogelijk dat deze nog verplaatsen. Mocht dat gebeuren zal ik me tzt zeker opgeven :)!
De bbq bezoeken is nog belangrijker dan het dopen van je kind,en mocht je op die dag trouwen er is eten en drinken spaart je ook nog een hoop kosten en Nimrax en Lummel testen de bruid wel zo zijn die ook wel dat zijn pas colega stokers die offeren zich voor alles op als de bbq maar slaagd.?
Goedemorgen allemaal.
Ik noem me eigen altijd heks vandaar mijn forumnaam.
Vier jaar geleden heb ik een koperen stookketel van 5liter gekregen van mijn vriend, en daarmee heb ik drie keer gestookt suikerwater en dat lukte aardig. Na twee jaar wil ik het weer oppakken deze leuke hobby, wegens chronisch ziek ben ik afgekeurt en nu tijd genoeg heb om weer te beginnen. Ik wis niet dat er een forum was, ik las altijd mijn boek om meer informatie te vinden.
Groetjes Heks
Hahaha!
Luister naar ChrisV. Mooi gezegd man! P.s. bruid is veilig maar wil elk jaar weer...
Heksie, van harte welkom! Wellicht verrijkt dit forum je expertise. Hoop dat je ook naar de stookforum bbq komt, ziek of niet, we hebben bijna overal een remedie voor.
Thanks nimrax, er is hoop te lezen op het forum en ook leukom te lezen hoe andere het aanpakken. Heb hier al paar leuke ideen op gedaan.
Heks welkom.ik stook als een tovenaar?