Welcom
Hallo, ik ben rijwieltechnicus en liefhebber van wijn die ik zelf ophaal / meeneem van vakantie tripjes naar Noord-Italie en Frankrijk. Die koop ik bij de producent, da's niet alleen leuk omdat je allerlei mensen ontmoet, ook steun je zo de wijnboer én heb je een leuk aandenken aan de vakantie.
Maar soms is de wijn kurkig of 'over the hill' als ie per ongeluk te lang in de kelder ligt.
Weggooien is zonde dus verstook ik de wijn tot brandewijn die ik droog opdrink, ik lager het dus niet op hout
Stoken doe ik in een 15 liter soeppan van RVS waarin ik stukken koperen waterleidingbuis leg om een betere smaak te krijgen, de pan sluit ik af met brooddeeg
Ik stook twee keer: de eerste keer tot er geen alcohol meer meekomt, de tweede keer stop ik als er 50% uit het buisje komt, zo heb ik 't geleerd van kennissen uit Bulgarije. Superlekker!
De rest gooi ik niet weg, dat stook ik weer af tot er geen alcohol meer meekomt en dat wordt later ook weer overgehaald. Smaakt ook prima maar iets neutraler, soms gooi ik daar jeneverbessen in en maak ik iedereen wijs dat 't gin is haha
Ik werk niet meer met thermometers, met zo'n primitieve installatie als ik heb is dat zinloos, bovendien gebruiken m'n Bulgaarse kennissen ook geen thermometers en hun stook is goddelijk (slovowitsj)
Welkom Dirk
Dirk welkom,ik gebruik ook geen meters,ja alc.meter dat is het dan,ik stook door tot 20%.ik werk op de roemeense manier.trouwens een ketel goedkoop in Bulgarijen kopen,die van mij van 100 lt komt uit Roemenie,daar stook ik in de vacantie ook,maar dan op hout.
Ik heb ook een alcohol meter, m'n Bulgaarse leermeesters niet haha! Die gebruiken een lepel, laten ze uit de koeler alcohol erop druppelen en steken ze het in de fik: Als 't brand is 't boven de 50%, als 't niet meer brand dan is 't onder de 50% en houden ze ermee op.
Daaronder wordt 't link; niet dat je er ziek van wordt maar dan komen er smaken mee uit de ketel die je niet in je borrel proeven wil.
Hoe doe jij dat want als ik bij verder afstoken af en toe wat proef dan lijkt 't wel alsof ik een roestige Opinel aan 't aflikken ben...
Ik kan ook testen zonder die lepel spuug het in het open vuur,grote vlam veel alc,wel oppassen voor de wenkbrouwen?,of schud met de fles hoe langer de bubbels hoe meer alc.als ik tot 20% stook dan let ik op het vuur en luister naar de ketel,langzaam stoken dus,ik stook heeel primitief,stook meestal druiven gebruik geen suiker en geen gist,laat alles wild vergisten.stook ongeveer 500 - 1000 kg per jaar,stook in Roemenie meestal abrkozen,(met pit )als ik gist gebruik dan gebruik ik natte bakkersgist,ik stook ook maar een keer,als je naar de bbq komt kun je proeven.gr.Chris
Wanneer en waar is die BBQ?
Ketel gewoon zelf maken, is geen heksentoer
Kijk naar De 3e stook BBQ 22 juni .En het is in Brecht , net over de grens bij Breda .
Die van het forum.zijn we allen bij uitgenodigt doet Jan elk jr. staat bovenaan als je de site opent.dus jij bent ook welkom met partner of stookvrind,de bbq is gratis drank brengen de stokers mee heb je er geen is geen probleem.je kunt van iedereen proeven.leuk als je ook komt.effe aanmelden.
Hoi Dirk,
Je bent van harte welkom! Op omderstaande link kun je je aanmelden.
https://www.stookforum.nl/thread/de-3e-stookforum-bbq-22-juni-hier-inschrijven/
aha,Jan is wakker,hij waakt over ons.?
Hem ( Jan dus) ontgaat niets Chris,
daar was ik al achter de korte tijd dat ik hier op het forum ben ?
Maar hou Nimrax en Lummel ook maar in de gaten.???
Goedemiddag, even voorstellen maar.
Mijn naam is John en ik woon op Texel.
ik ben al heel wat jaren thuisbrouwer en sinds enige tijd stook ik ook thuis.
Onlangs heb ik mijn omgebouwde Braumeister verkocht en heb, via Stookwinkel, een Grainfather aangeschaft.
Zodoende kwam ik ook dit forum tegen, ik hoop hier nog veel te kunnen leren.
John