Welcom
Hallo, ik ben rijwieltechnicus en liefhebber van wijn die ik zelf ophaal / meeneem van vakantie tripjes naar Noord-Italie en Frankrijk. Die koop ik bij de producent, da's niet alleen leuk omdat je allerlei mensen ontmoet, ook steun je zo de wijnboer én heb je een leuk aandenken aan de vakantie.
Maar soms is de wijn kurkig of 'over the hill' als ie per ongeluk te lang in de kelder ligt.
Weggooien is zonde dus verstook ik de wijn tot brandewijn die ik droog opdrink, ik lager het dus niet op hout
Stoken doe ik in een 15 liter soeppan van RVS waarin ik stukken koperen waterleidingbuis leg om een betere smaak te krijgen, de pan sluit ik af met brooddeeg
Ik stook twee keer: de eerste keer tot er geen alcohol meer meekomt, de tweede keer stop ik als er 50% uit het buisje komt, zo heb ik 't geleerd van kennissen uit Bulgarije. Superlekker!
De rest gooi ik niet weg, dat stook ik weer af tot er geen alcohol meer meekomt en dat wordt later ook weer overgehaald. Smaakt ook prima maar iets neutraler, soms gooi ik daar jeneverbessen in en maak ik iedereen wijs dat 't gin is haha
Ik werk niet meer met thermometers, met zo'n primitieve installatie als ik heb is dat zinloos, bovendien gebruiken m'n Bulgaarse kennissen ook geen thermometers en hun stook is goddelijk (slovowitsj)
Welkom Dirk
Dirk welkom,ik gebruik ook geen meters,ja alc.meter dat is het dan,ik stook door tot 20%.ik werk op de roemeense manier.trouwens een ketel goedkoop in Bulgarijen kopen,die van mij van 100 lt komt uit Roemenie,daar stook ik in de vacantie ook,maar dan op hout.
Ik heb ook een alcohol meter, m'n Bulgaarse leermeesters niet haha! Die gebruiken een lepel, laten ze uit de koeler alcohol erop druppelen en steken ze het in de fik: Als 't brand is 't boven de 50%, als 't niet meer brand dan is 't onder de 50% en houden ze ermee op.
Daaronder wordt 't link; niet dat je er ziek van wordt maar dan komen er smaken mee uit de ketel die je niet in je borrel proeven wil.