Meldingen
Alles wissen

[Gesloten] Stel je even voor

Pagina 195 / 282

Murmillo
Admin
(@murmillo)
Famed Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Welkom!

(@nimrax)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Piet welkom! Er zitten leden in Zeeuws Vlaanderen dus wie weet kan iemand daar iets voor je betekenen... 🙂

(@Anoniem)
Deelgenomen: 1 seconde geleden

Jammer Piet, dat stoken niet jou ding is,en het iemand anders moet laten stoken.
Ik weet het niet maar,eerst stellen wij ons voor en hebben ook de zelfde hobby, ik wil niet rot doen,maar als iemand zich voorstelt die stoken niet zijn ding vind,en vraagt om zijn mislukte wijn te stoken ,dan ben ik bang dat we alleen nog wat horen als er weer wijn is mislukt, mijn excuses als ik mij vergis.

Paolo
(@paolo)
Honorable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Welkom Piet

(@wiliam)
Noble Member

Welkom Piet,

Laat die brompot maar even gaan. ChrisV is onze biechtvader, streng maar rechtvaardig, en altijd recht door zee.

Begin vooral hier niet te lezen, anders maak je binnenkort appelcider, jenever, bier en ander sterk spul, en ga je er nog van houden om te stoken. We houden ons hier vooral bezig met alles wat drinkbaar is . En met Alcohol, hoewel sommige nog wel eens durven te vloeken in de kerk, en dan hebben ze meteen prijs met onze biechtvader. .) 😉

(@whico)
Eminent Member

Hoi beste mensen,

Al een aantal jaar zit ik te denken om zelf te gaan stoken en heb nu eindelijk de knoop doorgehakt. Ik wil Whiskey (look a like) stoken. Ergens heb ik op jullie forum gelezen dat je in Duitsland, daar woon ik namelijk, gewoon mag distilleren. Niet dus, per 1 Jan. 2018 is het verboden om een distilleerketel te bezitten, af te geven of te koop aan te bieden. Voorheen mocht je, indien je daar een vergunning voor had, een ketel met een maximale inhoud van 0,5 in bezit hebben. Dat schiet dus echt niet op. 

Het is wel toegestaan om max. 50 liter pure alcohol te stoken van je eigen oogst, wel eerst een vergunning aanvragen natuurlijk, deze moet je dan wel zelf oogsten. Oké, valt wel mee zou je denken. Haha dan komt het: De douane verlangt een enorme administratie die meer tijd kost dan het oogsten, het stoken en het drinken van je brouwsel bij elkaar. Dat schiet dus ook al niet op.

Dan uiteindelijk toch maar stiekem stoken en aangezien de Duitsers behoorlijke controlefreaks zijn hou ik mijn eigen naam e.d. even achterwege. Hoop op begrip hiervoor. Een ander probleem is het aanschaffen van het materiaal, dit kan dan niet on-line zodat ik heel wat km moet gaan afleggen. Maakt het allemaal wel wat spannender en zal je eindresultaat nóg beter smaken.

Nu heb ik nog graag advies van jullie meester stokers. In mijn tuin staat een pruimenboom met zo’n 75 tot 100 kilo pruimen aan de takken. Normaal gesproken laat ik ze (sorry) wegrotten maar je kan ze natuurlijk ook gebruiken om iets lekkers van te maken. Ik kan pas, i.v.m. mijn werk,  half oktober materiaal bij stookwinkel gaan halen, heb nog totaal geen ervaring enz. Wat denken jullie, die pruimen lekker laten hangen en eerst een beetje oefenen met stoken of oogsten en.... (dat weet ik dus niet).

Iemand mag ze ook komen halen maar ik denk haast dat dat niet de moeite is, ik woon 250 km zuiderlijk vanaf Utrecht. Je mag hier eventueel ook blijven slapen in onze (voorheen) B&B in ruil voor een goed gesprek over distilleren. 😉

Proost,

Whico.

(@nimrax)
Lid

Hallo Whico, hoe rijper je vruchten, hoe meer vergistbare suikers je krijgt dus lekker laten hangen die pruimen. Welkom en cheers man! 😉

(@wiliam)
Noble Member

Welkom Whico,

Die ketel zal geen probleem zijn, en we hebben ook leden in Duitsland, dus roep niet te snel, kom maar plukken. Lekker laten hangen, des te meer suikers (alcohol) en smaak. Met het laten verzenden van materialen, zou je ook geen problemen moeten hebben. Europa heeft vrij verkeer van goederen, en men mag je post zelfs niet nakijken, hooguit via steekproef, maar ook in Duitsland gaan ze voor een 25 Liter ketel, geen moeite doen. In Nederland, en hier in Belgïe gelden dezelfde regels, maar zolang je niemand vergiftigd of gaat verkopen, zal men zich niet moeien. En wat betreft je forumnaam, we hebben er allemaal een, en jou privacy, is geen enkel probleem.

Sköll William. 

(@Anoniem)
Deelgenomen: 1 seconde geleden

Welkom Whico,pruimen ideaal op slivowits van te maken,laten staan tot ze goed rijp zijn en in het vat gooien,kapot maken(niet de pitten) en gist er bij.laten vergisten,en verstoken.ik stook ze ook,nu bv 400 kg kersen staan te vergisten ik stook met een ketel van 100 ltr.en anoniem,iedereen weet dat ik stook,en niet verkoop.en Chris is mijn echte naam,ik sta zelfs op vice Nederlandse moonshiners.mijn tel.en adres staat zelfs op het forum dus niet bang zijn,als je in NL niets verkoopt laten ze je met rust.sucses.

evds3
(@evds)
Noble Member

hallo whico

ik woon ook in duitsland (moezel buurt) en zo snel moet je geen bang hebben! alles wat je bij de stookwinkel bestelt wordt anoniem geleverd dus dat is geen probleem en stoken je doe ik ook maar er weten er hier in het dorp weinige ervan en ja welkom op het forum

gr erik

Murmillo
Admin
(@murmillo)
Famed Member

Welkom! Ik ben maar een beginner maar een weekendje Duitsland klinkt goed.

(@whico)
Eminent Member

Dank allemaal voor het warm onthaal en bijbehorende adviezen, ik laat de pruimen lekker rijpen en ga er straks mijn eerste brouwsel mee maken. Sorry Murmillo ;-). ChrisV, ik had het al gelezen van je 400 kilo kersen, ik ben heel benieuwd naar je resultaat. Veel succes gewenst. Evds3, ik zit ietsje noordelijker en wel in de Eifel.

Proost.

(@nimrax)
Lid

Cheers man! 😉

evds3
(@evds)
Noble Member

Whico

ja de eifel is groot ik woon een paar km voorbij bernkastel 

gr erik

evds3
(@evds)
Noble Member

whico

wat betreft online bestellingen bij de stookwinkel is geen probleem dpd levert dat en aan de verpakking kan je niets zien van de inhoud en zelfs heb ik al zaken in nederland gekocht zoals een alambik en dat kon je zien wat het was maar geen probleem

gr erik

Pagina 195 / 282
Deel:

©2025 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?