Meldingen
Alles wissen

[Gesloten] Stel je even voor

Pagina 267 / 282

Berichten: 1
(@highking)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Hallo allemaal. Mijn naam is henk 60 jaar en woon in Dordrecht. Heb totaal geen ervaring in het stoken van sterke drank. Met behulp van een buurman me eerste sterke drank gemaakt. Ongeveer 70%. Wat me echt mee valt. We willen proberen om rum te gaan maken. Wat ik me dus wel alvraag of dit met een smart disteleer ketel ook gaat?
Mochten er ervaren stoker in Dordrecht wonen die ervaring in rum maken hebben dan kom ik graag met je in contact.

Berichten: 3546
(@nimrax)
Lid
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Jan, welkom! 😉

Berichten: 3546
(@nimrax)
Lid
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Hoi Ellen, dat wordt stookwijn maken dan. Ik zou eerst gaan voor een suiker vergisting en dan kijken wat er verder allemaal mogelijk is. Succes!

Berichten: 2
 Anna
(@annelies)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Hallo,

Ik ben Anna, 63 jaar jong en woon sinds vijf jaar in ons paradijsje in Zweden?
Wij hebben hier een appelboom en twee pruimenbomen en verder rode, wite en zwarte bessenstruiken, frambozen, bramen aroniabessen (appelbessen) en kruisbessen. Een hele rijkdom dus. In het begin maakte ik alleen jam en appelmoes. Vervolgens ben ik ook siroop en likeur (op basis van vodka) gaan maken. En verder hebben we nog kippen dus wordt er ook advocaat gemaakt. En nee, we drinken het natuurlijk niet allemaal zelf op maar het is leuk als presentje.

Nu ben ik begonnen met het maken van appelcider en als dat lukt wil ik ook proberen om fruitwijnen te maken. Ik heb een starterspakket wijn en cider maken gekocht en ook een fruitmolen en fruitpers.
Eerst maar eens afwachten of de appelcider gaat lukken. Het sap staat te vergisten alhoewel het waterslot nog niet borrelt, maar dat schijnt nog wel even te kunnen duren?

Verder heb ik al even rondgeneusd op het forum en wat een leuke onderwerpen.

Berichten: 3546
(@nimrax)
Lid
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Hoi, welkom Anna vanuit Zweden waar de drankprijzen fiscaal ongekend hoog zijn, dus is dit een hele goede move! Tuurlijk gaat je appelcider lukken (zelfs zonder gist-wilde gisting is mogelijk) en weet dat een waterslot geen indicator is hoe je vergisting verloopt. Dit is wel te meten. Zeker bij cider is de heftigheid er snel vanaf met bubbelen maar dat is totaal onbelangrijk. Geef het de tijd en lees ondertussen hier mee of schrijf zelf een topic met wat je allemaal doet op stookgebied. Cheers 😉

Berichten: 96
 Reno
(@reno)
Trusted Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Welkom Anna, wat een rijkdom. Wonen in zweden en dan nog zoveel fruit om te stoken 🙂 Ideaal voor de winter 😉 Veel plezier hier en ben benieuwd naar je recepten.

 

de Scheider
Berichten: 79
(@ahelmons)
Trusted Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Goede avond allemaal,

ik zal me even voorstellen, ik ben Ad, woon in Zuidwest Brabant.

Behalve als gilde bierbrouwer probeer ik ook het scheiden van het geest rijke vocht onder de knie te krijgen. Ik volg sinds korte tijd jullie forum en zie, dat er veel belangstelling voor deze hobby is.

Mijn installatie heb ik in de loop der jaren van lieverlee samengebouwd. Helaas ben ik nog niet goed in het opzetten van foto's op deze site, maar probeer dit via navraag voor elkaar te krijgen. 

Wat ik zoal gedestilleerd heb, bijvoorbeeld moutwijnen (van diverse graan soorten) bij de 2e overhaling tussen de 85 en 90 procent, heerlijke geur (zeer zacht) kunt er allerlei vruchten, kruiden en snoepgoed mee macereren. Aardbeien, aardappelen heel lastig, suiker, enz.

Voor mij is het uitproberen van de techniek,  en waar de grenzen liggen, het meest interessante van deze hobby.

Met vriendelijke groet, Ad.

Berichten: 3546
(@nimrax)
Lid
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Hoi Ad, welkom. Hierbij een kleine illustratie om een (niet te grote) foto te kunnen posten in je post:

 

Berichten: 96
 Reno
(@reno)
Trusted Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Welkom Ad...

Berichten: 15
(@willem2)
Active Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

komt goed Ellen, beter te groot gestart dan te klein! succes gewenst!

Ik sluit me helemaal aan bij Nimrax. weinig risico, altijd goed!

Berichten: 15
(@willem2)
Active Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

ff voorstellen: Willem2.

Al ff (vanaf 2012) bezig met ontdekken wat nu helemaal een lekker drankje is. Vooral een leacher, lezen, opslaan, eigen plan maken, uitproberen, openstaan voor alles, de wereld is groter dan je dorp.... Ik ben begonnen met een dubbelwandig oliegevulde: "thinner terugwin installatie". Jawel, ze bestaan. Een apparaat waar de autospuiter zijn vervuilde thinner ingooit om die terug te destilleren om nogmaals te kunnen gebruiken. rvs ketel van 10ltr, omhuld met oliegevuld, elektrisch gestookt "bad van marie", waarmee je dus aanbrandvrij een lekkere basis voor drank uit kan toveren. begonnen uit nieuwsgierigheid, geinitieerd door een kennis die heel graag zijn eigen drank maakte. Je ontdekt gaandeweg, en uiteindelijk dat de tingesoldeerde verbindingen je drankje tot gif maken en toen met de kennis van toen een alambic uit Portugal gekocht. Inmiddels verrijkt met ook een rvs ketel met dubbele thumper en een friemelketeltje van een liter, denk ik dat ik voor alle voorkomende stookjes wel een passende oplossing heb. Ik ben erg benieuwd naar wat jullie, aka: de gemeenschap, zoal maken van de gestookte alcohol. Je wilt tenslotte niet alleen maar whisky of konjak maken.... Erg benieuwd naar de verhalen en recepten van jullie.... Door schade en schande geleerd dat je moet schrijven om de lekkere drankjes nogmaals te kunnen maken! Eerste whisky was de beste, maar hoe was die ook alweer gemaakt????? Inmiddels geleerd: je doet nooit iets fout, het kan hooguit beter. Je kunt altijd uitstoken en opnieuw beginnen!!! (behalve als er veel anijs inzit, die smaak blijft meekomen...)

Allemaal veel lekkere borrels toegewenst!!

Groet, Willem2.

 

Murmillo
Berichten: 2686
Admin
(@murmillo)
Famed Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Welkom 

Berichten: 3546
(@nimrax)
Lid
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Willem2, hartelijk welkom. Verhalen en recepten hebben we hier te kust en te keur.
Zoekterm ingeven en gij zult vinden... Veel plezier hier!

Berichten: 8
 Mark
(@mark)
Active Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Goedemorgen,

Mark is m'n naam, woon in de Betuwe en ben met een wat vergistingsvaten, een grainfather en alambiek en refluxkolom aan het experimenteren.

Bier, whisky, eau de vie, calvados, cognac, ricard, allemaal heerlijk.

Paar weken terug eerste bio brouwmaat pakket op vergisten gezet. Gisteren waren de druiven rijp en zijn die op vat gezet.

Heel spannend allemaal! Echt super benieuwd naar de resultaten.

Groetjes Mark

@ndré
Berichten: 1155
(@ndre)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Welkom Mark op dit leuke leerzame forum. Mooi dat je in de Betuwe woont met al dat fruit.

Cheers, groet @ndré??

Pagina 267 / 282
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?