Meldingen
Alles wissen

Barrel 674 ervaringen?

Pagina 1 / 7

Berichten: 50
Topic starter
(@mennetalsma)
Trusted Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Edit door Stookforum: Het originele bericht vindt u onder het filmpje!

We hebben een nederlandslatig filmpje voor de Barrel 674 toegevoegd! Gefilmd en in elkaar gezet door Jens, waarvoor mijn dank!

 

 

 

 

Beste stookvrienden.

Ik had al een tijde het Barrel 674 pakket van Still-spirits in huis liggen. Ik was oorspronkelijk van plan om eerst eens te oefenen met een suikerwash om ervaring op te doen, maar dat ging niet door (zie een ander topic). Anyway het maken van de Whisky-mash is gelukt.. het waterslotje staat lekker te brubbelen..

Nu heb ik een paar vragen en ik ben zowiezo benieuwd naar ervaringen die jullie eventueel met dit pakket hebben.

  1. roeren, schudden of met rust laten.
    de gebruiksaanwijzing zegt er niks over, de youtube-video leert me niet meer dan diezelfde gebruiksaanwijzing. Andere stookwijn-recepten spreken elkaar tegen. De een zegt schudden (ton dicht laten) de ander zegt, na een paar dagen nog 'ns omroeren en weer een ander zegt afblijven. Wat is nu wijsheid? Moet je een wash (en in dit geval een whisky-mash) roeren, schudden of juist volledig met rust laten? wat denken jullie?
  2. Na de Gisting.
    het gisten moet volgens de beschrijving na 6-7 dagen klaar zijn (we shall see). Ik twijfel wat ik daarna zal doen. Direct klaren en stoken? de mash zich zelf laten klaren? nog één of twee weken laten staan en dan stoken? Wat zijn jullie meningen hierover en ervaringen mee?
  3. Wat gebeurt er eigenlijk met stookwijn ná het gisten?
    Veranderd de smaak nog ná het gisten? en diezefde vraag voor ná het klaren? en hoe lang is stookwijn eigenlijk houdbaar? maw is het wijs om zoiets een maand te laten staan voor je het stookt?

ik ben benieuwd naar de reacties,

Beantwoorden
97 reacties
Berichten: 3546
(@nimrax)
Lid
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Vergisting proces is pas volledig als er geen zuurstof meer is. Dus elke keer dat je je deksel losmaakt frustreer je het proces. Ook kan je wilde gist die in de lucht alleen al voorkomt dan in je ton krijgen. Wij roepen: niet doen. Niet schudden(dan gaat je residu door de hele ton, moet daarna weer bezinken en dient geen enkel doel). En ik heb ooit stookwijn gehad van bijna 3 jaar oud. Waterslotje met water nog intact en gaf zelfde resultaat als die van 1 week oud.(jong,whatever)..

 

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Ik heb vorig jaar de Barrel 674 gemaakt, daarna is hij in een eiken vat gegaan en binnenkort ga ik hem bottelen.

 

Nadat je eea in het gistvat hebt gedaan laat je het rustig uitgisten. Hoe constanter de temperatuur hoe mooier de kwaliteit wordt. Niet schudden, niet roeren (dat doe ik overigens met geen enkel te vergisten product). 

 

Na het gisten kun je kiezen of je het uit zichzelf laat klaren of dat je het met de Turbo clear gaat doen. Houd er wel rekening mee dat het lekker donker bruin blijft. Daarna maak je eerst een ruwe stook, de striping run, deze verdun je tot minimaal 40% en dan ga je voor een tweede stook, de spirit run. Hier maak je de cuts die je later gaat blenden naar jouw smaak. Daarna doe je de bijgeleverde eiken chips erbij of je doet het net als ik in een eiken vat.

 

Vraag drie moet je wat beter uitleggen, het is me niet precies duidelijk wat je daarmee bedoelt.

Beantwoorden
Berichten: 50
Topic starter
(@mennetalsma)
Trusted Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Thanks,
Met vraag drie bedoel ik eigenlijk , hoe lang is stookwijn houdbaar en heeft lang bewaren ook nog een (goede of juist slechte) invloed op smaak/kwaliteit. Nimrax heeft overigens al een voorbeeld gegeven waaruit blijkt dat t niks uitmaakt

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Verklaar lang nader? Dat is een begrip dat door iedereen weer anders uitgelegd wordt. Stookwijn is geen oplegwijn maar wanneer je er geen zuurstof bij laat, dus het vergistingsvat dicht laat, kan het wel weken/maanden (?) bewaard worden. Besef dat plastic emmers zuurstof doorlaten!

De kwaliteit van stookwijn wordt niet beter door langer te bewaren, eerder slechter.

Beantwoorden
Berichten: 1657
 Piet
(@betweter)
Noble Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

StookFries, Barrel 674 is een half fabricaat, m.a.w. hoef je geen schrootmolen of brouwketel te bezitten.

Dat is allemaal al voor je gedaan. Echter hebben ze alles ingedikt i.v.m. de ruimteopslag en vervoerskosten.

Je kunt daardoor direct aan de slag door er de hoeveelheid water aan toe te voegen die op de verpakking vermeld staat en daarna even stevig door roeren, zodat het één homogene vloeistof wordt.

Daarna de bijgeleverde gist toevoegen. Ook hier geldt: waterslot erop en niet meer openen voordat de voorgeschreven vergistingstijd + klaringstijd erop zit. Het is wel aan te bevelen om de gistton tijdens het klaren op een koele plaats te zetten of nog beter in een klimaatkast te plaatsen.

Daarna afstoken in een ketel met een helm.

Suc6.

 

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Je vergeet de glucose Rob, die moet je ook nog toevoegen.

Beantwoorden
Berichten: 1657
 Piet
(@betweter)
Noble Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Erik, kan je gelijk in hebben, ik ken die Barrel 674 wel maar heb deze niet persoonlijk gebruikt omdat ik wel schroot en brouw, maak gaf, zoals bij al deze pakketten een algemeen advies.

Je kunt deze halffabrikaten ook bestellen om daarmee snel bier te kunnen maken.

Alleen dan dien je nog een na-vergisting te doen.

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Ik vond het een leuke opstap naar mijn eerste whisky. Nu met de Grainfather ben ik bezig om een whisky te maken met eigen keuze aan mouten. 

De kwaliteit van de Barrel 674 is behoorlijk goed.

Beantwoorden
Berichten: 1657
 Piet
(@betweter)
Noble Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Ik ben benieuwd Erik, houdt mij op de hoogte.

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Ik heb nu een eerste batch gemaakt. 6 Kilo mout gemaischt, daarna gekoeld in het vergistingsvat gedaan en de gist bijgevoegd (Whiskey distillers yeast van Still Spirits, zelfde als in de Barrel 674). Uit laten gisten en laten klaren (niet met Turbo Clear maar het de tijd gegund). De stripping run is nu gedaan en nu moet ik dit zelfde nog eens doen zodat ik beide stripping runs bij elkaar kan voegen om een spirit run te maken. 

Daarna kan de Barrel 674 uit mijn vat en de nieuwe whisky er in 🙂

 

Ik wacht op de conical fermenter voor de tweede batch, kan ik die gelijk uitproberen.

Beantwoorden
Berichten: 1657
 Piet
(@betweter)
Noble Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Ik neem aan dat je een eiken vat bedoeld. Je kunt natuurlijk de whisky ook op de bekende manier verouderen, wat ik zelf zou doen en daarna in het vat stoppen, want ook na het verouderen dien je de whisky een rusttijd te geven.

Beantwoorden
Berichten: 50
Topic starter
(@mennetalsma)
Trusted Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Thanks beide... nimrod munckerik, goeie tips.
Ik was ook niet van plan om het jaren te bewaren maar qua planning (hier in huis moet meer gebeuren dan het stoken van drank) is het dus niet erg als ik een gepland stookfeestje even een paar weken uit moet stellen.. da's mooi om te weten
Omdat ik dacht dat dat moest heb ik t vat de afgelopen dagen twee keer per dag geschud met het deksel op de ton (niet eraf gehaald) nu ik beter weet zal ik t zaakje de komende dagen met rust laten...

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Uiteraard op eiken Rob 😉

Beantwoorden
Berichten: 50
Topic starter
(@mennetalsma)
Trusted Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Dank voor alle reacties Luitjes, ik heb er weer een hoop kennis bij.

ik ga zodra  t kan voor t eerst mijn 25 liter alambiek stoken

schiet me nog n vraagje te binnen.. Hoeveel Gas moet je eigenlijk reserveren. ik heb een wokbrander en zo'n dikke campinggaz-tank (907) halfvol,  daar zit nog zo'n 1,5 kilo gas in..

geen idee of dat genoeg is eigenlijk

 

 

 

Beantwoorden
Pagina 1 / 7
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?