Ik gebruik al meer dan een jaar zo'n "tientje" express ding in combinatie met wat metertjes van een paar euro en dat gaat perfect. Power regelaar meet op inductie en is redelijk precies
Voor het regelen van de T500 vraag ik mij af of ik een variac (=regelbare transformator voor wisselspanning) kan gebruiken? Ik heb nog zo'n ding staan... hij lijkt het meest op plaatje.
Veel meer info anders dan "2 Amp voltageregulator" staat er niet op...
Ik denk dat dat kan maar twijfel toch een beetje.....
Die vind ik nogal aardig aan de prijs, Misschien ook eens bij Conrad kijken?
Groet, @ndré
2 ampère is ook een beetje weinig.
Check dit topic anders even:
https://www.stookforum.nl/thread/vermogensregelaar-2/
Beste André en Nimrax, dank voor jullie antwoord.
Ja die 2 ampere twijfelde ik over... Zo'n variac is idd duur, maar ja, altijd goedkoper dan iets nieuws kopen.
Dank voor de verdere link...
ik lees hier allemaal mooie dingen over een vermogens regelaar gekoppeld aan de t500. maar wat is het voordeel hier van? en wanneer weet je dat je het vermogen moet aanpassen? want je ziet toch alleen de uitstroom temperatuur van het koelwater. of zijn er meters om ook de temperatuur van de stookwijn te zien.
beetje late reactie op deze topic maar dit vraag ik mij af na het lezen van dit alles.
Vermogensregelaar is handig als je copperdome gebruikt (waarvan ik meen dat ie oorsronkelijk voor de grainfather gemaakt is, en wel zo in te stellen is).
Anders gaat hij gewoon naar temperatuur die voor reflux bedoeld is (dan ligt de temperatuur van het kooknat iets hoger) en wordt het al gauw te veel vermogen voor zo'n korte afstand die de damp af moet leggen. Percentage van distillaat zakt dan flink.
dus als ik je goed begrijp haalt dit bij een reflux weinig uit.
Zelfs met de reflux op de T500 gaat het bijzonder snel, het destillaat druppelt niet maar loopt er uit. Zelfs met het koelwater perfect tussen 55 en 60 graden krijg ik dan ook nooit meer dan 90% alcohol er uit. Gemiddeld eindig ik op een 88% ipv 92%
Zou een vermogensregelaar in dit geval kunnen helpen om een betere kwaliteit en hoger % te krijgen?
Interessant onderwerp. Vraag me af of je niet gewoon een temperatuurschakelaar kunt gebruiken zoals deze bijvoorbeeld. H-Tronic TS 125 Temperatuurschakelaar -55 tot 125 °C 3000 W | Conrad.nl De ketel schakelt dan uit bij een bepaalde temperatuur en schakelt weer in als de temperatuur eronder komt.