Meldingen
Alles wissen

Minimale hoeveelheid vloeistof T500


Berichten: 72
Topic starter
(@josbos)
Estimable Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Heren,

ik heb hier een T500 en heb vandaag de water regulator binnen gekregen. dus wou voor het eerst de T500 aanzetten. nu is mijn wash nog bezig met fermenteren. dus daar moet ik dan nog op wachten tot dat hij ready is.
Nu had ik 3L 40% die ik moet brengen naar 92%, alleen is het zo dat de minimale volume 10L moet zijn voor het gebruik van een T500. Kan ik de 3L van 40% verdunnen met 7L water om aan de minimale hoeveelheid te komen van 10L? of is dan de alcohol percentage te laag? door deze aanzienlijke hoeveelheid water.

Tweede vraag ik had ergens gelezen dat ik de eerste keer eerst alleen water moet distilleren
om zodoende de T500 te reinigen. ik heb de instructie boekjes meerdere keren door gezocht maar kon het niet meer terug vinden.
klopt dit of kan ik de eerste keer direct alcohol distilleren?

alvast bedankt,

Beantwoorden
9 reacties
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Vraag 1: dat kan prima zo. Er zijn sommigen die een T500 ook met minder dan 10 liter vullen. 

Vraag 2: het is aan te raden om de T500 eerst te reinigen. Er zit nog vuil in afkomstig van de fabricage. Als je alles goed schoon hebt gemaakt kun je meteen de eerste keer alcohol destilleren.

Beantwoorden
Berichten: 72
Topic starter
(@josbos)
Estimable Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

ok bedankt, ik neem aan reflux door spoelen met water via de onderkant. en de ton met een vochtig doekje afnemen? of heb ik speciale reinigs schoon maak middelen nodig?

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Ik zou voor de ketel iets nemen om te ontvetten en indien mogelijk ook voor de reflux. Er wordt bij het walsen vaak olie of vet gebruikt en dat moet je eerst verwijderen.

Beantwoorden
Berichten: 72
Topic starter
(@josbos)
Estimable Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

ik heb natuur azijn gebruikt om te ontvetten, de heet water uitgang slang. raakt de deksel kan dat kwaad?

Beantwoorden
Berichten: 3546
(@nimrax)
Lid
Deelgenomen: 7 jaar geleden

De goedkoopste schoonmaak azijn is al goed genoeg.

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

ik heb natuur azijn gebruikt om te ontvetten, de heet water uitgang slang. raakt de deksel kan dat kwaad?

Denk niet dat het kwaad kan maar voor de zekerheid kun je iets tussen de slang en het deksel doen.

Beantwoorden
Berichten: 72
Topic starter
(@josbos)
Estimable Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

ik heb tussen beiden slangen twee siliconen kurken geplaatst. Heren bedankt voor de tips!

Beantwoorden
Berichten: 65
(@elflitso)
Trusted Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Huh azijn om te ontvetten?! En schoonmaakazijn zou ik al helemaal niet gebruiken wegens de chemicalien die daar in zitten. Voor gebruik gewoon alle onderdelen goed wassen met afwasmiddel of soda opgelost in warm water. Daarna de hele handel vele malen goed spoelen met schoon water.

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Azijn is een prima ontvetter. Schoonmaakazijn bevat geen chemicaliën, hooguit wat methanol en mede daardoor ongeschikt voor consumptie.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Schoonmaakazijn

 

Beantwoorden
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?