Meldingen
Alles wissen

T500 2 keer overhalen

Brutus
Topic starter
(@geelke)
Estimable Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Ik heb een vraagje... wanneer ik met een t500 iets afstook. Is het dan voordelig om bijvoorbeeld 10-16 liter nog een tweede keer te overhalen? Is dit dan beter voor de kwaliteit en wordt dit dan eventueel hoger percentage?

Hoe zit het qua de voordelen tegenover de energie kosten?

Beantwoorden
10 reacties
4 Reacties
Robbert
(@robbert)
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Illustrious Member

@geelke De t500 is niet anders dan andere ketels voor een zuivere alcohol zul je vaker moeten overhalen ! En ook in finale overhaal scheidingen moeten maken .

Immers zelfs  in 95 %  zit nog 5 % vloeistoffen met vervuilingen  en 5 ppm andere stof kan nog smaak verschil maken.

Het heeft zeker invloef op kwaliteit .

En energie mag niet argument zijn om inteleveren op kwaliteit.

Beantwoorden
Murmillo
Admin
(@murmillo)
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Famed Member

@geelke het is een hobby! Dat mag geld kosten. Daarnaast krijg je enkel kwaliteit door te focussen op basis regels. Een vodka bijvoorbeeld haal je ook drie keer over.

Beantwoorden
(@elflitso)

Trusted Member

@murmillo Als je een dynamisch elektra abo hebt of zonnepanelen kun je het in deze tijd ook nog goedkoop doen! :-))

Beantwoorden
Murmillo
Admin
(@murmillo)
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Famed Member

@elflitso aha, thnx voor de toevoeging

Beantwoorden
(@vijf-bijtjes)
Active Member
Deelgenomen: 1 dag geleden

Over overhalen gesproken. Mijn neefje heeft mijn instalatie uitgeprobeerd maar aan de smaak en geur wist ik al dat het helemaal fout zat. Hij had geen voorloop gescheiden. Nu zit ik met 30 ltr bocht. Kan ik die nog overhalen of is alles naar de galle enz.?

Zo leuk zijn als ik de alcohol er nog uit krijg.......

Beantwoorden
3 Reacties
Robbert
(@robbert)

Illustrious Member

@vijf-bijtjes natuurlijk kun je het mog eens overhalen.  Niet alleen stoken voor alcohol zelf er zijn ook dranken die tot 7 x opnieuw worden overgehaald.

Beantwoorden
(@vijf-bijtjes)

Active Member

@robbert Hi Robbert, de drank is nu duidelijk vervuild met methyl.  Gaat dat er dan uit? Met het overhalen gooi ik natuurlijk de voorloop weg.

Beantwoorden
Robbert
(@robbert)

Illustrious Member

@vijf-bijtjes wat heb je gestookt? En hoe heb je de aanwezigheid van methyl gedetecteerd? 

Methyl kan je grotendeels weg destilleren. Door jou temperatuur op brug aan te passen.

Heb je fruit gestookt kan er een teveel aan methyl zijn . 

Bij suiker ,mout of graan stook is methyl aanwezigheid nihil  .

Beantwoorden
(@vijf-bijtjes)
Active Member

Ik had een partij wijn die mijn neef afgestookt heeft maar de voorloop heeft hij niet weggegoeid met gevolg rtoen er er gin van wilde maken smaakte het echt vies . Daarom wil ik deze gin weer overhalen en nieuwe alcojhol eruit halen en zelf opnieuw beginnen.

Beantwoorden
1 Beantwoorden
Robbert
(@robbert)

Illustrious Member

@vijf-bijtjes opnieuw overhalen.  Een kleine voorstook doen op 65 gr  dan zal je als ee eventueel wat methyl in zit dit grotendeels weg stoken.  Wat achterblijft hoef je niet zorgen over te maken  .

Beantwoorden
Deel:

©2025 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?