Meldingen
Alles wissen

T500

Pagina 3 / 5

Berichten: 80
(@danny2018)
Trusted Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

ik heb de eerste keer niet zolang gewacht ..... en had wel 8 kilo suiker gebruikt.

en al bij al was de opbrengst niet zo veel slechter  kwaliteit was zeker de slechtste niet en de  kwantiteit was ook goed. 

zou zeggen laat u gaan 

ps kon zelfs niet wachten op het weekend tarief van de elektriciteit :-p

Beantwoorden
Berichten: 23
(@temmink)
Eminent Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

vraagje, ik wil graag gaan stoken met mijn nieuwe T500, na 6 dagen is mijn stookwijn (TurboGist, Water en 8 kg suiker op een sg van 1008). Kan het kwaad om dit weekend al te gaan stoken, iets minder alcohol), of is het toch beter te wachten totdat het mengsel een SG heeft van 1.000 ?

 

 

Beantwoorden
Berichten: 97
(@suzevoke)
Trusted Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Moeilijk om te wachten, zeker de eerste keer.  Met Turbo gist en zoveel suiker zal het eind sg eerder in de buurt van de 990 liggen.  Je laat heel wat alcohol liggen en met nog zoveel restsuikers, ik zou nog wat laten uitgisten.  En dan nog enkele dagen buiten zetten om te klaren.  Geduld is het eerste wat je moet leren in onze stook hobby.

Beantwoorden
gompie
Berichten: 991
(@gompie)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Als er nog suiker in zit krijg je een zoete weeïge smaak, niet echt lekker...

Beantwoorden
Berichten: 661
(@rrillaerts)
Honorable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

8 kg suiker turbogist en water zeker wachten tot je onder de 990 bent dan pas stoken. Na 6 dagen zal het hooguit nog om 1 a 2 dagen gaan

 

Beantwoorden
mauser
Berichten: 235
Topic starter
(@mauser)
Reputable Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

De vodkastar turbo met 6 kilo suiker staat vandaag 2 weken. Nog een bubbetje per 10 seconden. Gisteren even sg (net iets onder de 1000) en 15% gemeten met vino meter. Denk dat het bijna klaar is. Morgen wilde ik gaan klaren. Is het daarbij nodig om alles over te hevelen? Of kan ik gewoon turbo klar toevoegen. Of paar dagen buiten zetten? En dan eindelijk dit weekend hopen te stoken.
Groet mauser.

Beantwoorden
Berichten: 473
(@monoblock)
Reputable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Het mooiste om de wash met een mixer op een boormashine te ontgassen, of over te hevelen en daarbij zoveel mogelijk co2 te laten ontsnappen. Daarna met turbo klar klaren, of buiten zetten en hopen dat het voor het weekend helder is geworden.

Beantwoorden
Berichten: 80
(@danny2018)
Trusted Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

als je tijd hebt zou ik het gewoon overhevelen ... bezinksel achter laten en nog paar dagen laten staan en dan stoken  hoe langer het staat hoe zuiverder. Maar van smaak heb ik niet echt veel verschil als ik het zonder klaren in de T500 gooide. Wel het bezinksel achter laten. Ik haal met 8 kg suiker 22% met vino meter . 

Beantwoorden
mauser
Berichten: 235
Topic starter
(@mauser)
Reputable Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Ok bedankt monoblock en danny2018. Ga morgen mijn andere gistemmer even om spoelen om daarna over te hevelen. En tijdens het overhevelen flink met een mixer te keer. Dan turboklar erin en buiten zetten. Tis nu toch lekker fris buiten. Kan het mooi nog woensdag nacht, donderdag , vrijdag staan en dan zaterdagavond stoken met die hap. Goed plan.

Beantwoorden
Berichten: 80
(@danny2018)
Trusted Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

veel succes .... ik heb nog nooit een mixer gebruikt en of turboklar hier voor.

Na het overhevelen lang genoeg laten staan heb je het zelfde resultaat denk ik.

Beantwoorden
mauser
Berichten: 235
Topic starter
(@mauser)
Reputable Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Woensdag avond was de gisting naar mijn idee klaar (sg van 990) Na het 2 keer van het ene vat in het andere vat te hebben over gegoten (gewoon met het kraantje wat op de gistemmer zit) nog een 10 minuten met een hand mixer er doorheen. Daarna turbo klar gebruikt en buiten gezet. Vanmorgen even gekeken hoever het was en tot mijn verbazing KRAAK helder. Dat wordt morgenavond voor de eerste keer mijn T-500 gebruiken. Hahahaha toppie.

Beantwoorden
Berichten: 522
(@capo70)
Honorable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Dat gaat helemaal goedkomen ?? !
En de temperatuur regelen van je water echt met mm tikjes/draaien ?

Beantwoorden
mauser
Berichten: 235
Topic starter
(@mauser)
Reputable Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Hallo. Klopt het dat de temp een hele poos blijft hangen op 34 graden?

Beantwoorden
mauser
Berichten: 235
Topic starter
(@mauser)
Reputable Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Heb hem om 19.00 uur aangezet. Alles is goed heet. Heel af en toe ern druppeltje destilaat. Maar temp. Loopt niet verder op dan 34.3 graden. Waterflow is 450ml per 30 sec.

Beantwoorden
Berichten: 522
(@capo70)
Honorable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Veel te veel waterflow, ik doe 400 ml per minuut.
Meestal gebruikt men tussen de 400 &! 500 ml per minuut.

Beantwoorden
Pagina 3 / 5
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?