Meldingen
Alles wissen

T500

Pagina 3 / 3

munckerik
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 9 jaar geleden

Het is het advies van iMake (of hoe heet die club tegenwoordig) Lummel. Wellicht kun je ook met minder toe maar daar kan wel een risico aan kleven. Een vermogensregelaar zou er eigenlijk standaard bij moeten, een erg goed advies om via Menno zoiets aan te schaffen Lummel. De Grainfather kun je natuurlijk ook op vermogen stoken, dat is een veel prettiger apparaat dan een T500 en je kunt er ook bier en andere graan stooksels mee bereiden 😉

Beantwoorden
(@lummel)
Famed Member

De Grainfather heeft wel weer een ander prijskaartje.

Maar dat is nu voor de T500 opgelost door de vermogensregelaar van mono. Het risico op droogkoken kan niet inschatten maar met 3 liter water die achterblijft lijkt me droogkoken bijna onmogelijk. Gewoon even meten welk alcoholpercentage je hebt en je weet wat er achter blijft. Er komt vast een techneut langs om ons even bij te praten. 

In ieder geval kan je met kleine hoeveelheden ook stoken in de t500. De alcohol loopt er gewoon uit daarvoor hoeft de ketel niet zo vol te zitten. En dat laaste weet ik zeker want heb ik gisteren nog gedaan toen ik een vriendje op bezoek had en geen zin had om 10 liter of meer te verwarmen. Max 5 liter zat erin. En werkte perfect (grainfather 100% vermogen met reflux) 

Beantwoorden
gompie
(@gompie)
Noble Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Ik gooi ook wel eens 3 liter in de T500 boiler, geen probleem, er zit onderin bij het verwarmingselement een droogkookbeveiliging, ik geloof dat hij bij 115 graden afslaat. Als de boiler kapot is, is meestal deze beveiliging het probleem.

Beantwoorden
(@Anoniem)
Deelgenomen: 1 seconde geleden

Scherpe smaak krijg je vaak weg door je drank,in de zomer in de zon te zetten en af en toe het dopje er af te halen,in de winter overdag bij de verwarming en s’nachts buiten in de vrieskou.doe het zo een paar dagen en proef het resultaat,ik ben iemand die alleen primitieve middelen gebruikt,en het beetje hersens wat ik heb????

Beantwoorden
(@lummel)
Famed Member

Chris zal best maar ik vind het wel lekker dat je even een enkele liter voor de 2e keer kan overhalen of zelfs voor een derde keer in een mum van tijd. 

Ga maar na, 1 liter verdunnen met 2,5 water dan hoef je maar 3 liter te verwarmen. Ideaal zo weet ik in een uurtje hoe de drank steeds beter wordt. Leuk om te doen.  Sterker misschien ga ik zo de kirsch nog eens overhalen alleen niet de kirsch zonder suiker want die is op.

Beantwoorden
(@Anoniem)

Lummel met niet te grote hoeveelheden voor de tweede of derde keer stoken is zeker beter maar voor mij met mijn hoeveelheden is dat vele uren exta achter de ketel ziten,dus laat ik moeder natuur het werk doen.

Beantwoorden
(@oengabunga)
Honorable Member

Ik had vroeger toen ik nog met zelfbouw stookte ook last van scherpe alkohol en bijsmaakjes van de gist... Vond m zelf goed maar anderen gooiden m rechtstreeks door de wc ;). Toen had ik een koolfilter zelf gebouwd... Loste al veel problemen op... Ook versneld verouderen hielp..... Wil je echt van de problemen af zijn.... Moet je toch investeren in een ketel..... De stook die uit mijn laatste ketel komt is perfect.... Geen bijsmaak.. En meteen te gebruiken... Geen veroudering nodig en zeer zacht..... (maar ik heb dan ook geen T500 of grainfather)

Beantwoorden
(@lummel)
Famed Member

Chris, misschien doet moeder natuur het wel beter. Feit blijft dat even een litertje of 2 snel overhalen wel een prettige bijkomstigheid is van de Grainfather. Het wordt er echt beter van. 

Beantwoorden
(@lummel)
Famed Member

Welke ketel beter is lijkt me een beetje zoiets van wie kan het verste pissen. Net zoals de discussie dome of reflux. Ik ben er wel uit, reflux werkt bij mij het beste. En het liefst 2 of 3 keer overhalen. 

Beantwoorden
(@lummel)
Famed Member

Overigens net het residu geproefd van de 5 liter die ik donderdag gestookt heb. Die ik had ik gemaakt van kersensap waarin ik 6 kilo mout heb gebruikt. Hangt weer fantastisch in het glas en zal je met suiker nooit bereiken. 

Smaak van het sap is nog steeds fris alleen geen suiker meer. En die ga ik ook niet toevoegen om te stoken ook. Misschien wel om er jam van te maken. Opeens begrijp ik ook dat appelsientje en dat soort shit allang verkracht is door de Industrie. Ik weet zeker dat de originele suikers eruit zijn. De rest is marketing. 

Beantwoorden
(@Anoniem)

Lummel 75 ltr twee keer stoken is voor mij veel werk,dus laat ik moeder natuur het werk doen,ondertussen kunnen we,inmaken,jam maken,slachten,worst maken,paddestoelen plukken kaas maken,vlees roken,etc.zin nu bezich met de inmaak 600 potten,drank en eten op vooraad

Beantwoorden
(@harries)
New Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Ik heb deze week eens Alcotec 48 carbon geprobeerd met verrassend goed resultaat, versus Still Spirits classic 8 turbo met vloeibare kool.
Mijn doel was, 2x stoken en wel direct achter elkaar, eerste stook klaar (de 25 liter), ketel schoonmaken (niet de kolom), de fles van 4,5liter 9?% er weer in de ketel met 5liter kraanwater en deksel er weer op en gaan !
wel de 100ml voorloop opgevangen voor de ruitensproeier.

Dagverloop
6:30 aangezet, 11:00 4.5liter klaar
11:10 Ketel omgewisseld met het distilaat + 5liter water (ik heb een tweede boiler t500)
11:15 start 2de run met 10 liter (full power,dezelfde kraan instellingen)
(Winkelen in het dorp met webcam op de temperaturen, ja, vrouw)
14:00 ik vond er weinig meer uitkomen 40ml per 15 minuten en uitgezet.
tot 16:00 bezig met schoonmaken..........

resultaat?
40ml naloop verdunt naar 43% en heerlijk zacht opgedronken  en de smaak was zoet en zacht !

Nog een paar keer dit doen om zeker te zijn dat het zoveel afwijkt van de Classic 8.(classic 8 is scherp!, veel kool filteren, ozon en ultrasound geëxperimenteer!

Onderhand te veel ervaring met filteren met te weinig resultaat en meer geloof in ChrisV (keep it simple stupid)

Stookwijn met turbo's

Wat betreft de stookwijn, ik heb ook in eerste instantie de suiker gekookt=flauwekul.
Nu neem ik 5liter water (uit de hete kraan van de douche). Gooi in emmer, gooi er al roerend de 8kilo suiker bij (lidl/aldi) tot het helder(der) word.

gooi er koud water bij tot 26 liter, dan is het zo'n 21 graden. dat hangt van je kraan water temperatuur af en het seizoen(winter/zomer), "meten is weten".
(en het komt echt niet zo precies!)

Gist er bij, mocht je kool gebruiken er ook doordoen en klaar.
Is je start temperatuur wat laag kan het een dag duren voordat ie start.
Want als ie gaat, loopt de temp snel op, zelf boven de max temperatuur!)

Bubbelt je waterslot bijna niet meer ,5 á 7dagen, of haast sneller, klaringsmiddel erin en weer wachten (2 dagen) en aftappen.

Dan is de extra liter 25 versus 26liter makkelijk, wat de bodem wil je niet opzuigen.

Ik verdeel het altijd over 2 flessen van 23liter(inhoud, dus niet vol) en zet deze boven het stookketel niveau en laat het nog even staan/bezinken.
(tot wanneer het weer weekend is!' en ze met de kraan afgetapt kunnen worden met nog minder bezinksel! en direct de boiler en gaan met die banaan !

ik stook op 55->59 graden (uitgang reflux koelwater) 1ste stook (78graden max. aan de top)
vervolgens een stook op 55->64 graden (reflux koelwater) 2de stook (79 graden max. aan de top)

Harrie

Ik heb een T500 reflux met een temperatuur meting in de top van de reflux en gescheiden reflux en condensor koeling. koeling door middel van pompen. maar wel de standaard kraan! (was uit eindelijk veel stabieler dan al die electronika.... ('k ken er bij weglopen, nu alleen nog een tijdklok....)

Beantwoorden
gompie
(@gompie)
Noble Member
Beantwoorden
Pagina 3 / 3
Deel:

©2025 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?