Meldingen
Alles wissen

T500

Pagina 2 / 3

Berichten: 11
(@fryslan)
Active Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Bol.com levert het ook van Cargill, 32.50 voor 25 kg. Gratis bezorging.

https://www.bol.com/nl/p/dextrose-druivensuiker-25kg /

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Is geen humane dextrose.

Beantwoorden
Berichten: 11
(@fryslan)
Active Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

wij hoeven het ook niet te eten, maar de gist.

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Dat is waar maar de zuiverheid is minder evenals de controle erop.

Beantwoorden
Berichten: 4146
(@lummel)
Famed Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

wij hoeven het ook niet te eten, maar de gist.

Hahaha en zo is het maar net. Bij zo'n bedrijf als Cargill gaan ze echt geen 2 productielijnen in stand houden. Komt gewoon uit de zelfde batch. Het is geen kirsch hahah. En laat wat op de vloer geflikkert is gewoon zo'n baal in gaan. Heb nog geen gist horen klagen.

Overigens heb ik wel 100 liter granny smith sap gekocht. Waarschijnlijk 130 kilo voor een euro de kilo. Dat zou 100 liter sap moeten zijn.   http://agfvanderleeden.nl/node/3/

Wie het ook wil je kan hier kopen hij heeft ongeveer 300 kilo want gebruikt deze om andere rassen te bestuiven, mag zelf het moment van plukken bepalen aan de hand van brix.  laten persen kan je in Zoelen maar die moet ik nog bellen. Maar nogmaals 130 kilo is voor mij. Ongeveer dan. 

Beantwoorden
Berichten: 31
Topic starter
(@groentje)
Eminent Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Allemaal bedankt voor de info!

Ik heb intussen al een deel van de alcohol  5x gefilterd en nu lijkt alles prima! Het volgende deel loopt nu door de filter maar zal dus ook wel goed komen!

Hartelijke dank!

Beantwoorden
mauser
Berichten: 235
(@mauser)
Reputable Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Hallo mag ik even inhaken met een vraag over de T500. Heb er nu 2 keer mee gestookt en dat ging prima. Nu is de laatste stook ong 3 maanden geleden. Moet ik nu eerst een schoonmaakrun dpen of is het voldoende om de kolom door ye spoelen met kokend water. Heb de refluxkolom de laatste keer na gebruik wel weer door gesppeld met kokend water voordat ik hen weg zette. Alvast bedankt voor de info en hulp. Groet mauser

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Een keertje spoelen is voldoende. 

Beantwoorden
mauser
Berichten: 235
(@mauser)
Reputable Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Hartelijk dank munckerik voor je antwoord. Ga denk ik as zondag weer even stoken. Heb een suikermash vergist met een still spirits gist. Ging als een malle met die warmte van 30+ hopenlijk heeft het niet al te veel negatief effect op het resultaat. Heb hem natuurlijk laten klaren. Staat al een week of 4 nadat ik hem overgeheveld heb. Sg van 980 en 19% vol. We zullen het mee maken.

Beantwoorden
Berichten: 80
(@danny2018)
Trusted Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

ken het probleem 

had het ook bij de eerste runnen

had er toen ook een post over gemaakt

(enkele foutjes gevonden in mijn stookkunsten)

moet zeggen bicarbonaat bijvoegen juist voor het stoken had wel resultaat

goed laten klaren van u stookwijn of zeker lang genoeg laten staan

(en stookkolom zeker is proper maken dat je terug neutraal begint bij mij kwam een bepaalde smaak mee van een vorige stook soms is dat positief maar smaken verschillen hier door)

en verder alcohol moet toch wat rijpen is de smaak toch ook anders ben ik nu achter gekomen

Elke gist geeft toch zijn specifieke smaak af (sommige misschien vrij neutraal)
kort samengevat oefenen proberen en regelmatig proeven.

je bent goed bezig 

 

groeten 

Danny

Beantwoorden
mauser
Berichten: 235
(@mauser)
Reputable Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Thanks danny. Ben zojuist mijn kolom met kokend water aan het door gieten. Stoken wordt niet wat vanavond maar, morgen gaat ie aan. heb de stookwijn even gecheckt en moet zeggen dat ik de bodem van het vat kan zien dus schoon genoeg lijkt mij. Heb er nu al zin in. Gek he?

Beantwoorden
mauser
Berichten: 235
(@mauser)
Reputable Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Zooo. Heb mijn stook gedaan. 3 liter a 93% 1.5 liter a 92% en een liter naloop. Nu zijn zoals verwacht wel wat smaakjes en geurtjes mee gekomen door de hoge vergisting temperaturen van 30+. Nu wil ik het dus een tweede keer stoken om daar vanaf te komen. Wat is dan de beste werkwijze. Alle alcohol in de t500 en aanvullen tot 25 liter met schoon water of kan ik ook met de helft minder water af. Om onder de 40% te komen zou ik dan 7 liter water moeten toevoegen plus die 5.5 liter kom ik uit op zeg maar 15 liter. Zou dat ook in de t500 kunnen of toch maar tot 25 liter aanvullen voor misschien een betere wassing van de alcohol. Alvast bedankt voor jullie hulp en meedenken. Groet Maurice

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Maurice, je moet minimaal 10 liter in de T500 hebben om te stoken dus 15 liter is prima. Beter wat te veel water dan te weinig.

Beantwoorden
mauser
Berichten: 235
(@mauser)
Reputable Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Heb ee 15 liter warm water aan toegevoeg. Scheelt weer opwarmtijd. De smaakjes en geurtjes zijn weg. Het is ook zachter geworden. 3 litwr van 94% en 1.5 liter van 93% was de opbrengst. Vondt wel dat er een heel abrupte overloop naar de naloop was. Terwijl het alc percentage nog steeds ver boven de 80% was was de smaak en geur niet meer te haggelen. Temp liep rap op naar boven de 80 graden. Ben toen gestopt. Zekers tevreden over resultaat. Enige nadeel is dat de bio citroenen zijn uitverkocht hier.

Beantwoorden
Berichten: 4146
(@lummel)
Famed Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Erik, 10 liter is toch niet nodig? Ik begrijp wel dat je voor het veilige kiest maar de helft moet ook kunnen toch?

Ik zorg dat er bij de Grainfather 3 liter water overblijft en dat werkt perfect. Ook met de reflux op maximaal vermogen. Dus 4 liter stookwijn 20% kan je snel verstoken

 

Ik meen dat de Grainfather een beter beveiliging heeft tegen droogkoken daarom heb ik dat geprobeerd maar kan ook in mijn hoofd zitten dus zeker weet ik niet of de beveiliging tegen droogkoken beter is dan de t500. Mocht iemand dat wel weten dan zou dat perfect zijn. Daarmee is de T500 voor veel meer mensen interessant die nu tot 10 liter voor een Alambiek gaan.

 

Ik zou zeggen, koop een vermogensregelaar bij mono en de t500 eventueel met helm.

 

Eigen risico, maar dit is mijn ervaring en daarmee is de t500 voor veel meer mensen interessant dan degene die per 25 liter stookwijn verstookt. My 2 cents. Een techneut kan hier meer over vertellen en die zitten hier zat. 

Beantwoorden
Pagina 2 / 3
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?