Meldingen
Alles wissen

Cuts suikerwash T500 Kolom

Pagina 1 / 2

gompie
Berichten: 991
Topic starter
(@gompie)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

In artikelen over het maken van cuts zie ik vaak dat er een behoorlijk aantal procent in de heads zit,

als ik de voorloop weggooi krijg ik gelijk een goede alcohol, de tails zijn wel erg aanwezig en deze ruikt vies vooral naar gist.

Wat ik wel tegenwoordig doe is de watertemperatuur 30 minuten op 45 graden laten staan zodat er een druppel per seconde uitkomt, daarna op 49 graden voor nog eens 30 minuten, wat daaruit komt is echt heel vies.

Ook voeg ik nartriumbicarbonaat toe nadat ik de striprun heb gedaan en verdunt met water.

Hoe zit dat bij jullie ?

Beantwoorden
17 reacties
gompie
Berichten: 991
Topic starter
(@gompie)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Het trouwens Birdwatchers

Beantwoorden
Berichten: 265
(@sj44k)
Reputable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Ik dacht dat een striprun en het maken van cuts  alleen nodig was / gedaan wordt met een alambiek destilleer setup, en dat dit niet nodig is bij een kolom setup.

Dat kreeg ik als opmerking toen ik mijn eerste stook deed met mijn kolom (waarom maak je nou cuts merkte iemand op hier op het forum)
Heb ik dat dan verkeerd begrepen ?

Beantwoorden
gompie
Berichten: 991
Topic starter
(@gompie)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Met een kolom moet je dat ook doen, als ik de tail proef wordt ik misselijk dat wil ik niet in mijn alcohol hebben, voor mij geen twijfel mogelijk.

Beantwoorden
Berichten: 265
(@sj44k)
Reputable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Hebben we het nu over hetzelfde ? Met Cuts heb ik begrepen iedere keer een hoeveelheid van b.v. 200ml appart zetten, de hele stook lang.

De voor en naloop (tails) vang ik sowieso appart op en noem ik geen cuts.

Kun je aangeven wat jij precies doet (gezien jij nu meer ervaring hebt met de birdwatcher ben ik zeer benieuwd)

Tevens stook jij hem dus 2 keer begrijp ik dat goed 1 kee rnormaal, en dan verdun je het terug  en voeg je nartriumbicarbonaat  toe.

 

Kun je aangeven hoever je terug verdund en hoeveel nartriumbicarbonaat  je dan toevoegd per liter wash ?

Beantwoorden
gompie
Berichten: 991
Topic starter
(@gompie)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Ik heb nu voor het eerst Birdwatchers gemaakt, en ben zeer tevreden, ik heb het bekende recept gemaakt, met daarin wel een 1/2 theelepeltje DAP (diammoniumfosfaat) en een theelepeltje Epsonzout (food proof) gedaan, daarna 3 weken laten staan, en toen 2 dagen met klaringsmiddel in de koude garage gezet, het was net helder rood/geel bier. Na het klaren een striprun gedaan, en de striprun vedunt tot 30%, 1.5 gram Natriumbicarbonaat per liter toegevoegd en 2 dagen bij de verwarming gezet, na 2 dagen rook het al veel beter, Natriumbicarbonaat zet de gevormde zuren (vies) om in CO2, geen Natriumbicorbonaat aan je wash toevoegen dat zorgt voor problemen.

Daarna striprun gedaan, 25 liter mash opgevangen in 0.5 liter potjes voorloop weggegooid, heads waren al goed, heart ook, maar de naloop was echt heel vies.

Wel heb ik voor de striprun het koelwater op 45 graden gehouden 30 minuten lang, en kwam een druppel per seconde uit, daarna verhoogd tot 49 graden en weer 30 minuten laten lopen volgens mij heb ik daardoor bijna geen heads gehad. Het resultaat wilde ik nog filteren door actieve kool, maar het smaakt nu al geweldig, ik was voor de eerste keer echt tevreden.

 

Beantwoorden
Berichten: 265
(@sj44k)
Reputable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Dank je voor de mooie details.
Heb even natriumbicarbonaat gegoogled en ik kom uit op baking powder 

Is dat ook wat jij gebruikt ? Heb het verder nog niet op het forum voorbij zien komen maar vind het wel een poging waard.
Mag ik zo vrij zijn en vragen hoe je aan deze kennis bent gekomen en waar je de 1,5gr per liter op hebt gebaseerd ?

Vergeef me mijn nieuwsgierigheid maar ben altijd heel erg op zoek naar het waarom om het proces te kunnen begrijpen en doorgronden.

Beantwoorden
gompie
Berichten: 991
Topic starter
(@gompie)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Baking powder = Natriumbicarbonaat met bv wijnsteenzuur (moet je niet hebben)

Baking Soda is pure Natriumbicarbonaat, zuur wordt uit striprun alcohol gehaald.

https://www.natuurproduct.com/a-40951074/zout/bicarbonaat/

Ik lees erg veel op Amerikaanse sites, daar wordt het vaak toegepast.

Deze site heeft ook erg goede info,ook over Natriumbicarbonaat:

(sodium carbonate)

http://homedistiller.org/distill/dtw/strip

 

 

Beantwoorden
Berichten: 265
(@sj44k)
Reputable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Hahaha ik begreep je niet maar ik NOEM baking powder, maar ik bedoelde dus zoals je ziet op het plaatje  : baking SODA

En op de ingrediënten staat namelijk ook alleen Natriumbicarbonaat.
Had mijn vriendin nog in de kast liggen dus dat komt mooi uit !

 

Nog even terug te komen op de strip run maakt de site waar je naar refereert wel een opmerking dat een striprun gedaan wordt door een POT STILL, en niet door een reflux still.

Dat komt dan weer wel overeen met mijn eerdere vraag / opmerking over dat een striprun in basis niet nodig zou moeten zijn bij volledige reflux kolom destillatie.

 

Beantwoorden
gompie
Berichten: 991
Topic starter
(@gompie)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Op de meeste sites waar ik kom is het normaal om cuts te maken ook met een reflux kolom, maar smaken verschillen, ik wil een top product maken, voor mij is het overduidelijk, ik neem 0.5 liter flesjes van Ikea  http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/20322472/

Er als ik klaar ben selecteer ik de flesjes die het lekkerst zijn, en gooi de andere terug in een volgende stook. Je hebt zo vodka achtige alcohol.

Ik heb diverse mensen laten proeven uit de diverse flesjes en iedereen vind het overduidelijk dat er een groot verschil zit onderling. Ik denk als je het niet doet en er kruidige gin van maakt dat het minder opvalt, maar bij de meeste drankjes wel, maar iedereen heeft een andere smaakbeleving denk ik.

Maar ik zou zeggen probeer het eens dan raak je zelf wel overtuigd, iedere stoker doet het weer op zijn eigen manier.

http://forum.moderndistiller.com/viewtopic.php?f=23&t=4670

 

Beantwoorden
Berichten: 265
(@sj44k)
Reputable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Duidelijk ga ik mee experimenteren en uiteindelijk is het het werk niet om cuts van een halve liter te maken, dus ik ga je aanbevelingen ter harte nemen.

En die forum post van de moderndistiller is eigenlijk MEER dan duidelijk .. 

Cuts maken OOK met je reflux kolom is noodzakelijk !

Weer wat geleerd !

Beantwoorden
gompie
Berichten: 991
Topic starter
(@gompie)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Ik ben benieuwd naar je resultaat...

Beantwoorden
Berichten: 265
(@sj44k)
Reputable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Ik ook, heb gisteren mijn laatste turbo gist wash verstookt.
Dit was de 3de stook met mijn zelfbouw ketel, en heb nu een beetje een idee dat ik weet wat ik aan het doen ben en hoe de kolom reageert.

 

Qua resultaat ben ik tevreden over het alcohol gehalte maar niet qua smaak, dus ik denk dat ik alle opbrengst bij elkaar ga gooien en nog een keer ga stoken om te kijken of ik hiermee een neutralere alcohol ga krijgen.

Ondertussen staat de birdwatcher wash al iets meer dan een week, dus die heeft nog wel even tijd nodig, het waterslot hoor ik amper meer maar aldus de Ispindel die erin zit loopt het proces nog prima. Maar voordat die mooi geklaard is en klaar voor de stook zijn we zeker nog wel een paar weken / maandje verder.

Beantwoorden
dumo
Berichten: 1210
 dumo
(@dumo)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Hoy,

Ik zou wat meer naloop uit mijne drank willen houden, omdat ik denkelijk wat teveel naloop in mijne drank laat komen, om het maximum er uit te halen, heb ik soms een lichte muffe geur ( ketel geur zeg ik daar tegen), meestal proef je het niet maar ruik je het wel.

Nu mijn vraag : zou het mogelijk zijn om met de reflux van de t 500 de alcohol van al de nalopen te samen neutraal te krijgen M.A.W n'en neutrale alcohol stoken van al de nalopen te samen, om er zo den alcohol uit te rexcupereren.

want nu hou ik die apart per soort wijn tot ik die terug ga stoken en die kieper ik dan terug bij de eerste stook, maar nu heb ik zoveel verschillende potjes staan, als dat moest lukken dan moet ik maar één fles staan hebben.

zijn er die dat al geprobeerd hebben ?

 

grts.

 

Beantwoorden
Berichten: 4146
(@lummel)
Famed Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Hoi Dumo, volgens mij begrijp ik je vraag. Ik had op een gegeven moment uit mijn rumproject minstens 5 liter naloop van ongeveer 25% die zelfs licht troubel was  zooi die je dus weg gooit. Maar ik heb deze samen met een paar liter water terug  verdund naar ongeveer 10% en opnieuw gestookt. Dit is veruit de meest smaakvolle rum geworden. Toen deze naloop onder de 50% alcohol kwam heb ik de rest alsnog weg gegooid maar wel een liter fantastische rum rijker. 

 

Is dit een beetje antwoord op je vraag? 

 

Beantwoorden
Pagina 1 / 2
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?