Meldingen
Alles wissen

hoe kan ik het beste een cleaning run uitvoeren met mijn Alambiek


Berichten: 36
Topic starter
(@stoutekabouter)
Eminent Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Vandaag mijn nieuwe Alambiek in voor het eerts gebruikt. Had de head schoon gespoeld met een citroen zuur oplossing en de ketel was van binnen brandschoon. De eerste 500 ml waren bijna zwart en daarna geelachtig. Ik wil nu het totale systeem schoonstoken .Wie heeft er tips

Beantwoorden
1 reactie
Berichten: 120
(@quirijn)
Estimable Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

U zegt spoelen. Als u bedoelt wat ik denk vermoed ik dat het onvoldoende is. Overigens herken ik me niet in de situatie. Het is al wat jaartjes geleden dat ik mijn alambiek kreeg maar hij zag er mooi schoon uit van binnen. Ik ben toen begonnen met hem helemaal vol te gooien met water en daarvan goed 80% van te destilleren. Ging in 1 keer goed.

 

Nu de ketel goed gebruikt is is hij wel vaak vies.

Als ik hem tevoorschijn haal zit er vaak een bruinige aanslag in van binnen. Om alles goed schoon te maken doe ik als volgt.

 

Eerst zet ik de helm op de kop in de spoelbak zodat hij goed blijft staan. Ik neem een longdrinkglas en doe daar een eetlepel citroensap in. Dan het glas vullen met lauw water. Dat gaat in de helm. Net zo lang mee doorgaan totdat hij zo vol zit dat het er aan de koelerkant uitkomt.

 

Laat dat maar eens een uurtje staan. Leegmaken en met zo'n plastic huishoudsponsje de onderkant van de helm schoonboenen. Dan goed naspoelen met water.

 

De ketel zelf hoeft niet te weken omdat je er goed bijkunt. Boenen met een plastic huishoudsponsje en lauw water met ciroensap.

 

Vergeet niet om ook de koeler van binnen schoon te maken. Ik heb er een speciaal stopje voor gemaakt. Nodig :

een boutje van messing met platte kop die nog net in de buis van de koeler past. Een stukje binnenband. Een sluitring en een passende moer.

 

Zelf heb ik van die handige ponsjes maar je kunt natuurlijk ook een nagelschaartje o.i.d. nemen.

 

Maak van de binnenband 3 ringetjes. Ze moeten krapaan over de bout passen en aan de buitenkantnet iets de groot om in de buis van de koeler te passen. Die rubberringetjes gaan als eerste op de bout. Dan de sluitring. Dan de moer. Sorry voor de onscherpe foto maar 't is nog donker.

 

 

De bout met de kop in de tuit van de koeler. Met de achterkant van een theelepel douw ik de rubbers erin. De moer met de hand aandraaien, dan nog twee slagen met een steeksleutel en de koeler is dicht. Dan de koeler vullen met lauw water met citroensap. Laat maar een uurtje staan.

Goed naspoelen met schoon water. Ik vond het moeilijk om de koelerbuis netjes te vullen met een trechter. Vaak blijven er luchtbellen in zitten. Ik heb een injectiespuit geregeld bij de dierenarts hier, daar kan ik hem netjes mee vullen.

 

Succes !

 

Beantwoorden
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?