Meldingen
Alles wissen

Vervolg op Witte wijndruiven concentraat voor Brandy/Cognac/ Cans 2,5 liter €22,00

Pagina 1 / 2

Berichten: 3546
Topic starter
(@nimrax)
Lid
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Aangezien het witte wijn concentraat topic corrupt is geworden, dan wel stuk is gegaan door een software mankement, hierbij het vervolg topic.

Beantwoorden
19 reacties
evds3
Berichten: 1415
(@evds)
Noble Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

hallo forum leden
gisteren de eerste bach gestookt en heerlijk!
smaakt na 1 stook perfect

direct weer 10l besteld
en als dat zo blijft elke maand of als ik alles heb gestookt bestel ik het weer 

prima spul jan

en lekker spijtig dat ik niet mag drinken proeven wel 
en maar goed zo anders was het al bijna op geweest

gr erik

Beantwoorden
Berichten: 6760
Admin
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Fijn om te horen! Er is weer 10 liter naar je onderweg! Maak er weer wat moois van ???

Beantwoorden
evds3
Berichten: 1415
(@evds)
Noble Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

doe ik jan als ik deze of volgende week mijn nieuwe 50l vatje heb

Beantwoorden
Berichten: 6760
Admin
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Mijn wijn is inmiddels gedaald naar SG 0.999. PH 4. 12 gram malocid opgelost in wat most en deze na een half uur toegevoegd en gemengd zonder depot af te tappen. Nu in de gaten houden wat deze gaat doen met de PH. 3 dagen geleden kon ik nog vrij heldere most aftappen boven de gist, vandaag zit hier al gist in. Hij is dus al begonnen met klaren. Malo kan lang duren, ik denk dat hij nog een paar weekjes in de fermenter blijft. Deze staat perfect strak afgeregeld op 20 graden in de Conical Fermenter die nu voor het eerst sinds tijden even geen bier bevat ?
De smaak toen er nog geen gistdeeltjes in zaten is echt verrassend goed! Ik denk dat dit een topper gaat worden

De malolactische bacterien hebben niet heel veel gedaan, van PH 4 naar PH 4.4. Maar wat is hij lekker geworden! Eeen heerlijke frisse droge witte wijn, kraakhelder, kan zo de winkel in!

Hij staat nu nog koud in de fermenter. 1 champagneflesje van 400 ml gevuld en 6 gram suiker toegevoegd als test of er nog voldoende gist aanwezig is om druk op te bouwen. Het is zo helder dat ik denk dat de aanwezige gistcellen te weinig zullen zijn. Over een week of 2 zullen we het weten 🙂

 

 

 

 

Beantwoorden
Berichten: 196
(@sirolf)
Estimable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Mijn brouwsel blijft nu al enkele dagen hangen op 1.023 en was gestart op 1.064. Ik heb nochtans nog steeds activiteit in het waterstof.
Ik heb geen idee van de pH en heb niks toegevoegd behalve gist. Kan ik nu nog iets doen om de vergisting te helpen?

Beantwoorden
Robbert
Berichten: 9954
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Te weinig vieding mee gegeven misschien

Beantwoorden
Robbert
Berichten: 9954
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Voeding

Beantwoorden
Berichten: 6760
Admin
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Welke gist heb je gebruikt? Ik heb helemaal geen voeding meegegeven, het sap lijkt mij rijk zat. Ik gebruikte Champagnegist en hij is droogvergist naar 0.990

Mijn PH zat al die tijd rond de 4 en heb daar niets aan bijgestuurd.

Beantwoorden
Berichten: 196
(@sirolf)
Estimable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Mangrove Jacks CR51
https://www.stookwinkel.nl/product/mangrove-jacks-cr51-premium-wijngist-8-g/
De vergisting is nu aan dag 18 dus als ik te lang wacht wordt het zuur, niet?

Beantwoorden
Berichten: 6760
Admin
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Nee hoor, de mijne staat al veel langer. Ik maak er wijn van dus dat klaart in het vat. Duurt veel langer dan 18 dagen en wordt niet zuur. Als er nog activiteit in het waterslot is zou ik er niet aankomen. Het is nog bezig. Laat het deksel gesloten zodat er geen zuurstof bij kan komen. De Co2 deken tussen vloeistof en deksel beschermt tegen bederf.

Beantwoorden
Berichten: 196
(@sirolf)
Estimable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Enig idee hoe lang het mag duren? Ik ben wel voorstander van spontane klaring door de zwaartekracht.

Beantwoorden
Berichten: 6760
Admin
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Ik zie dat hij van 24 juli tot 12 augustus gegist heeft tot 0.999. Daarna is hij nog heel langzaam doorgegaan naar 0.990. Ik denk dat dat nog eens 1 a 2 weken geduurd heeft. Daarna heb ik de malo bacterien erbij gedaan voor het omzetten van appelzuur naar melkzuur.

Dit was met champagnegist, iedere gist is anders en iedere vergisting loopt anders.

Beantwoorden
Robbert
Berichten: 9954
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Vergistings tijd hangt af van gisttype en temperatuur maar ook andere voorwaarden als zuurtegraad , aanwezig enzym , viscositeit , aanwezige aminozuren open vergisting of gesloten enz .
Vergisting tijd van 21 tot 32 dagen is normaal en acceptable .wanneer gisting voorbij is wacht niet te lang met verwerkende , let op azijnzuur vorming , ,ph , temperatuur en eventuele nagisting .
Wanneer gisting slepende is kan acetaat vorming sneller ontstaat .
Vislijm kan klaring bespoedigen en daardoor ook voorkomen dat je te lang op gist of hoge zuren staat .

Beantwoorden
cooper
Berichten: 8
(@cooper)
Active Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Ik ben op 23 aug begonnen met 5l concentraat op 24l water met mangrove jack cl23 en sg 1655 op 20 graden celcius met 20gram wijnsteenzuur voor een zuurgraad van 3,5 en zat op 10 september op +/- sg 0.991.

stripping run gedaan met de t500 alembiek. start was 65% en ik ben gestopt op 40%. Het middengedeelte rook en smaakte al vrij goed dus de 2de run moet goed komen denk ik.

Beantwoorden
Pagina 1 / 2
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?