Peace !
Zoals vermeld is mijn eerste project het vergisten van de duizendknoop. Die heeft nu al scheuten van 40cm en dus rijp voor de oogst.
Op een kwartiertje heb je er een paar kg van gefourageerd, Die gaat vandaag, fijngesneden en gekookt, het fermentatievat in.
Voor degene die wensen te proberen : opgepast, duizendknoop is onuitroeibaar, heeft sinds 1850 heel europa ingepalmd en ieder stukje dat achteloos op de compost terecht komt is het begin van een nachtmerrie.
Info over de plant : https://www.bbc.com/future/article/20221006-the-race-to-kill-the-worlds-most-invasive-weed
In Belgie brouwt men er al bier mee al moet ik toegeven dat ikhet nooit geproefd heb.
Hier laatste project van 2023 afgerond . Ketels op zolder. Voor dit jaar is het weer gebeurt.
Er komt nog een filmpje /tiny online. Dan is het home distilling gebeurt voor dit jaar.
( Beetje freelance werk voor destilleerderij en verder weer klaar )
Stap 1 van de knotweed gin : Fermentatie
De fermentatie met standaard Bruggeman gist (instant) is razendsnel gestart. Redelijke schuimvorming en een vreemde aardse geur. Ergens een beetje rabarber-achtig maar dieper en voller.
Goede start.
Hi
Eerste notities bij vergisten van duizendknoop.
De vergisting verloopt razendsnel en krachtig. De geur is echter kantje boord onaangenaam. Heel aards, schors, vochtige aarde -achtig.
Na 15 dagen is de vergisting stilgevallen. Ik heb alles gefilterd en een beetje suiker toegevoegd voor een navergisting.
De geur is verbeterd maar nog steeds kantje boord onaangenaam.
Ik laat alles nu 14 dagen nagisten en hoop half Mei over te halen.
De rabarbergeur verbaast me niks: daar is het familie van.
Wat was je recept: duizendknoop kneuzen en koken en na afkoelen gist er op? Nog iets gemeten, als begin-sg of zo? Pectoenzyme of amylase erbij?
Het is wel uit te roeien, maar daar moet je echt wel je best voor doen. Ik vond een plant achter mijn tuin toen ik hier kwam wonen en ben meteen begonnen met bestrijden: afhakken en uitrukken. En nu is hij daar weg. Maar ja: dat moet je dan wel een paar jaar volhouden.
Ben heel benieuwd. Want als er een grondstof ruim voorradig is, is deze het wel! En het mes snijdt aan twee kanten: goed drinkbaar en tegelijk bestrijden!
Hoi Psycat, afgelopen avond ging ik een stukje fietsen met mijn vrouw en kwam ik de duizend knoop ook tegen hier langs de randstad rail in Zoetermeer. Heb meteen een flinke fiets tas vol geplukt en dit thuis met een beetje rietsuiker even aan de kook gebracht. Het staat af te koelen nu. Morgen maar wat gist erbij. Ruikt erg naar rabarber.
Dit is de oogst.
Dit dus
..?
Wat raar een foto van 5 mb is te groot . Huh?.
HI Bewust
Fourageren is inderdaad aangenaam, heeft zoiets primitief Alhoewel, met de fiets ? 🙂
Hier kan ik niet echt zeggen dat, na vergisting, de geur aangenaam is. Wat nog het best ruikt is de rauwe mengeling 50/50 duizendknoop rabarber met toevoeging van 1 liter puur rabarbarsap en 1 kg suiker.
Ik ga het overhalen maar het lijkt er nu op dat macereren voor dit gewas aangewezen is.
Prettige week
En dan nu : De Tastingnotes !
Voor het proeven heb ik een paar duizendknoop-scheuten koud geperst. Deze drank is fris, luchtig zelfs een beetje fruitig met een hint van kruiden.
Daarna de fermentatie. Een pure duizendknoop fermentatie heeft een onaangename geur en smaak. Aards, bieten, overdaad van kruiden, vochtige aarde. In die catagorie. Eenmaal overgehaald, verandert er weinig. De onaangename geur/smaak blijft.
Ik heb echter de duizendknoop scheuten 50/50 gemengd met rabarber en dat is al veel beter. Overgehaald met een helm, geeft het een kruidige, aardse achtergrond aan de alcohol. Niet echt lekker maar bruikbaar om bv te mengen met neutrale suikeralcohol of wodka.
Het beste is echer de vergisting van het sap. Het gaat als volgt.
Pers 1kg duizendknoopscheuten en 900gr jonge rabarber. voeg 1kg suiker toe en net genoeg water tot het gewenstte SG gehalte bereikt is.
Fermenteer.
2 x overhalen.
Eventueel een paar gekneusde jeneverbessen in suspensie boven de vloeistof plaatsen tijdens het distilleren.
Het resultaat is lekker, ongewoon weliswaar maar een soort licht-kruidige frisse gin.
Ik ga in deze richting verder experimenteren.