Meldingen
Alles wissen

Eerste project 2023

Pagina 1 / 2

Psycat
Berichten: 559
Topic starter
(@psycat)
Honorable Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Peace !

Zoals vermeld is mijn eerste project het vergisten van de duizendknoop. Die heeft nu al scheuten van 40cm en dus rijp voor de oogst.

Op een kwartiertje heb je er een paar kg van gefourageerd, Die gaat vandaag, fijngesneden en gekookt, het fermentatievat in.

Voor degene die wensen te proberen : opgepast, duizendknoop is onuitroeibaar, heeft sinds 1850 heel europa ingepalmd en ieder stukje dat achteloos op de compost terecht komt is het begin van een nachtmerrie.

 

Info over de plant : https://www.bbc.com/future/article/20221006-the-race-to-kill-the-worlds-most-invasive-weed

In Belgie brouwt men er al bier mee al moet ik toegeven dat ikhet nooit geproefd heb.

 

 

Beantwoorden
Onderwerp trefwoorden
18 reacties
Psycat
Berichten: 559
Topic starter
(@psycat)
Honorable Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Hier het Brussels Bier

1681567638-duizendknoopbier.jpg
Beantwoorden
Psycat
Berichten: 559
Topic starter
(@psycat)
Honorable Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Hier de eerste oogst van 2023 !

1681568006-Duizendknoop.jpg
Beantwoorden
Robbert
Berichten: 9951
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Hier laatste project van 2023 afgerond   . Ketels op zolder.  Voor dit jaar is het weer gebeurt. 

Er komt nog een filmpje /tiny online. Dan is het home distilling gebeurt voor dit jaar.

( Beetje freelance werk voor destilleerderij en verder weer klaar  )

 

 

 

Beantwoorden
1 Beantwoorden
Psycat
(@psycat)
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Honorable Member
Berichten: 559

Shalom Robbert

Hopelijk heb je thuis toch een geheime stock kwestie van te kunnen verder genieten tot einde jaar 🙂

Veel succes met je freelance project overigens

Beantwoorden
Psycat
Berichten: 559
Topic starter
(@psycat)
Honorable Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Stap 1 van de knotweed gin :  Fermentatie

De fermentatie met standaard Bruggeman gist (instant) is razendsnel gestart.  Redelijke schuimvorming en een vreemde aardse geur.  Ergens een beetje rabarber-achtig maar dieper en voller. 

Goede start.

Beantwoorden
Psycat
Berichten: 559
Topic starter
(@psycat)
Honorable Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Hi

Eerste notities bij vergisten van duizendknoop.

De vergisting verloopt razendsnel en krachtig.  De geur is echter kantje boord onaangenaam.  Heel aards, schors, vochtige aarde  -achtig.

Na 15 dagen is de vergisting stilgevallen.  Ik heb alles gefilterd en een beetje suiker toegevoegd voor een navergisting. 

De geur is verbeterd maar nog steeds kantje boord onaangenaam.

Ik laat alles nu 14 dagen nagisten en hoop half Mei over te halen.

Beantwoorden
Kees22
Berichten: 1266
(@kees22)
Noble Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

De rabarbergeur verbaast me niks: daar is het familie van.

Wat was je recept: duizendknoop kneuzen en koken en na afkoelen gist er op? Nog iets gemeten, als begin-sg of zo? Pectoenzyme of amylase erbij?

Beantwoorden
1 Beantwoorden
Psycat
(@psycat)
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Honorable Member
Berichten: 559

Hi Kees

Inderdaad zelfde familie van rabarber.  Verse jonge stelen van de plant ruiken lekker, fris, rabarberachtig.  Maar bij het vergisten komt een onaangename zware geur vrij.  In tegenstelling tot rabarber dat fris, bloemig fermenteert.

aangezien de plant overal uitbundig verkrijgbaar is (het is een niet uit te roeien plaag) heb ik verschillende fermentatiemethodes geprobeerd.  Gekookt, rauw, in schijfjes, met fijnschiller, met suiker en zonder.

Geen pectine of amylase erbij. 

Alle vaten geven echter dezelfde (bijna) onaangename geur vrij.  Afwachten wat het bij het overhalen gaat geven.

Het enige vat dat een beetje neutraal ruikt is dat met 50/50 rabarber/duizendknoop met 1 kg suiker per 2 kg planten.

Wat wel lekker is :  een gin met schijfjes jonge rauwe stengels.  Dat smaakt heerlijk, fris, bloemig. 

Een beetje zoals bijgevoede foto.  (van het net, niet mijn foto)

Ik wacht nu op het overhalen maar alles wijst erop dat ik het roer moet omdraaien en misschien naar infusie en maceraat moet stappen.  Afwachten is de boodschap

 

1683220760-Knotweed-infused-gin.jpg
Beantwoorden
Kees22
Berichten: 1266
(@kees22)
Noble Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Het is wel uit te roeien, maar daar moet je echt wel je best voor doen. Ik vond een plant achter mijn tuin toen ik hier kwam wonen en ben meteen begonnen met bestrijden: afhakken en uitrukken. En nu is hij daar weg. Maar ja: dat moet je dan wel een paar jaar volhouden.

Ben heel benieuwd. Want als er een grondstof ruim voorradig is, is deze het wel! En het mes snijdt aan twee kanten: goed drinkbaar en tegelijk bestrijden!

Beantwoorden
1 Beantwoorden
Psycat
(@psycat)
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Honorable Member
Berichten: 559

Salaam kees

Op kleine schaal lukt het nog indien je de inspanning een paar jaar, zonder slabakken, kan aanhouden.  Er zijn echter intussen duizenden hectares langst waterlopen, spoorwegen, snelwegen etc. 

Chemische bestrijding lukt niet, afgraven en saneren van de grond is onbegonnen werk, maaien verhoogt het risico op verspreiding.  Plus het wortelgestel kan doorheen een betonnen fundering groeien en zo de waarde van je huis doen kelderen.

Het is een beetje zoals de black wattle in zuid afrika die fijnbos en feld overwoekert.  Niet uit te roeien.

Of op een andere schaal de aziatische hoornaar die onze bijenkolonies aan het uitroeien is.  Weldra in nederland overigens.

Prettige week

 

Beantwoorden
Bewust
Berichten: 359
(@bewust)
Honorable Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Hoi Psycat, afgelopen avond ging ik een stukje fietsen met mijn vrouw en kwam ik de duizend knoop ook tegen hier langs de randstad rail in Zoetermeer. Heb meteen een flinke fiets tas vol geplukt en dit thuis met een beetje rietsuiker even aan de kook gebracht. Het staat af te koelen nu. Morgen maar wat gist erbij. Ruikt erg naar rabarber.

Beantwoorden
Bewust
Berichten: 359
(@bewust)
Honorable Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Dit is de oogst.

Beantwoorden
Bewust
Berichten: 359
(@bewust)
Honorable Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Dit dus

Beantwoorden
Bewust
Berichten: 359
(@bewust)
Honorable Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

..?

Beantwoorden
Bewust
Berichten: 359
(@bewust)
Honorable Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Wat raar een foto van 5 mb is te groot .  Huh?.

Beantwoorden
Psycat
Berichten: 559
Topic starter
(@psycat)
Honorable Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

HI Bewust

Fourageren is inderdaad aangenaam,   heeft zoiets primitief  Alhoewel, met de fiets ?  🙂

Hier kan ik niet echt zeggen dat, na vergisting, de geur aangenaam is.  Wat nog het best ruikt is de rauwe mengeling 50/50 duizendknoop rabarber met toevoeging van 1 liter puur rabarbarsap en 1 kg suiker.

Ik ga het overhalen maar het lijkt er nu op dat macereren voor dit gewas aangewezen is.

Prettige week

 

Beantwoorden
Psycat
Berichten: 559
Topic starter
(@psycat)
Honorable Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

En dan nu : De Tastingnotes !

 

Voor het proeven heb ik een paar duizendknoop-scheuten koud geperst. Deze drank is fris, luchtig zelfs een beetje fruitig met een hint van kruiden.

Daarna de fermentatie. Een pure duizendknoop fermentatie heeft een onaangename geur en smaak. Aards, bieten, overdaad van kruiden, vochtige aarde. In die catagorie. Eenmaal overgehaald, verandert er weinig. De onaangename geur/smaak blijft.

Ik heb echter de duizendknoop scheuten 50/50 gemengd met rabarber en dat is al veel beter. Overgehaald met een helm, geeft het een kruidige, aardse achtergrond aan de alcohol. Niet echt lekker maar bruikbaar om bv te mengen met neutrale suikeralcohol of wodka.

Het beste is echer de vergisting van het sap. Het gaat als volgt.

Pers 1kg duizendknoopscheuten en 900gr jonge rabarber. voeg 1kg suiker toe en net genoeg water tot het gewenstte SG gehalte bereikt is.

Fermenteer.

2 x overhalen.

Eventueel een paar gekneusde jeneverbessen in suspensie boven de vloeistof plaatsen tijdens het distilleren.

Het resultaat is lekker, ongewoon weliswaar maar een soort licht-kruidige frisse gin.

Ik ga in deze richting verder experimenteren.

 

Beantwoorden
Pagina 1 / 2
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?