Meldingen
Alles wissen

Stookforum barbecue 27 juni 2020 (uitgesteld)

Pagina 4 / 10

Robbert
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Voor zuivere alcohol maken is geen t 500 nodig als je vaardigheden goed zijn ..

maar als je dan toch zo prat gast op jou alcohol voor de limonchello gebruik dan ook een alcohol gedistilleerd uit citrus .
Met een karakterlose suiker alcohol ga je sowieso ( ook blind geproefd )onderuit .
( Als je dat verschil niet proeft ben je erg smaak beperkt !)
Dranken onderscheiden zich daarin al duidelijk .
Zie de meng een roer dranken en maceraten van de Gall & Gall .

Beantwoorden
(@lummel)
Famed Member
Deelgenomen: 9 jaar geleden

Voor zuivere alcohol maken is geen t 500 nodig als je vaardigheden goed zijn .. maar als je dan toch zo prat gast op jou alcohol voor de limonchello gebruik dan ook een alcohol gedistilleerd uit citrus . Met een karakterlose suiker alcohol ga je sowieso ( ook blind geproefd )onderuit . ( Als je dat verschil niet proeft ben je erg smaak beperkt !) Dranken onderscheiden zich daarin al duidelijk . Zie de meng een roer dranken en maceraten van de Gall & Gall .

bedankt voor de tip, nee ik vind het veel leuker dat jij straks - na blind geproefd te hebben - moet toegeven dat de t500 steeds wint. Dus gewoon voor de limoncello suikeralcohol uit de T500 met zakje turbogist van Stookwinkel. Kan overigens wel zeggen waarom je advies sowieso niet klopt. Maar dat zou ook niet leuk zijn. Heb er nu al in zin in. 

Beantwoorden
Robbert
(@robbert)
Illustrious Member

Ik hoop dat je nog vrolijk zal zijn als er een alambiek gestookte drank toch blijkt te overtreffen omdat daar meer smaak vorming in zal aanwezig zijn .
Ook al begeef ik mij niet zo in de homo scène ik wil best jou nichten drankje proeven.
ik zal Nick vragen of er ook een kleurplaten wedstrijd kan komen waarschijnlijk dat je daar meer kansen zal maken dat met suiker alcohol en turbo gist te verwachten iets te winnen .

Beantwoorden
evds3
(@evds)
Noble Member

even opgezocht er is in brecht een treinstation van de hst en dat gaat over schiphol

maar dan moet rob wel gehaald worden en terug gebracht want het is wel een paar km van het station naar st lenaerts (brecht)

gr erik

Beantwoorden
evds3
(@evds)
Noble Member

nim moet komen waar blijf ik anders met mijn asti

Beantwoorden
Robbert
(@robbert)
Illustrious Member

Dank Erik ik zal even kijken hoe de treinen aansluiten vanaf Leeuwarden en hoe laat de laatste terug gaat .
( De dag na de BBQ heb ik andere afspraken dus ik kan niet overnachten )

Beantwoorden
Alchemist
Topic starter
(@alchemist)
Famed Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Okay nieuwe poging om de categoriën in te delen.

Ambachtelijk verantwoord

De eisen die gelden voor de subcategoriën in Ambachtelijk verantwoord zijn de volgende;

• Geen geraffineerde suikers (dus géén toevoeging van bastardsuiker, bietsuiker, bruine suiker, cassonade, dextrose, fructose, fructosesiroop, geleisuiker, glucose-fructosestroop, glucosestroop, griessuiker, inuline, invertsuiker, kandijsuiker, kristalsuiker, maltodextrine, maltose, maisstroop, poedersuiker, rietsuiker, sachorose, sucrose, suiker, tafelsuiker, vanillesuiker). Natuurlijk geldt dat tussenproducten bij enzymatische omzettingen niet meetellen. Opmerking, stroop en melasse zijn toegestaan omdat deze geldige ingrediënten zijn voor o.a. rum.
  • Natuurlijke suikers mogen wel (bijvoorbeeld palmsuiker, kokosbloesemsuiker, ahornsiroop, agavesiroop en honing).
  • Omzetting van zetmeel naar vergistbare suikers dient te gebeuren via enzymatische omzetting die van nature aanwezig is, geen gebruik van amylase toevoeging in poedervorm.
  • Geur-, kleur- en smaakstoffen mogen niet kunstmatig zijn, het zelf maken van essences is toegestaan mits dit de oorsprong heeft met natuurlijke producten zoals kruiden, fruit, hout (of aanverwante) en natuurlijke suikers.
  • Gist of andere voor de fermentatie is vrij spel. Gistvoeding is ook toegestaan (kristalsuiker of dergelijke is géén gistvoeding ? ).

Subcategoriën en specifiekere eisen;

Granen alcohol, hier vallen de Whiskies, Jenevers, Gins, voorlopers van maceraten onder.

Specifieke eisen voor de Granen alcohol categorie;

• Stort van natuurlijke suikers is maximaal 5%.
  • Enzymatische omzetting dient te gebeuren door toevoeging van diastatisch mout.
  • Toevoeging van kruiden tijdens vergisting, maischen of distilleren is toegestaan.
  • Aantal keer distilleren is vrij spel. Zelfde geldt voor het type ketel dat gebruikt wordt.
  • Alcoholgehalte bedraagt minimaal 30%

Fruit alcohol, de Eau de Vie, Cognacs, Calvados etc,

• Stort van natuurlijke suikers is maximaal 40%, van natuurlijke aanwezige suikers in vruchten wordt hier niet in de 40% meegenomen.
  • Bron van aanwezige suikers dient te komen vanuit vruchten en niet uit concentraten of dergelijke.
  • Toevoeging van kruiden tijdens vergisting en/of maischen is toegestaan.
  • Aantal keer distilleren is vrij spel. Zelfde geldt voor het type ketel dat gebruikt wordt.

Maceraten, de limoncellos, bitters etc. Die na het stoken (deels) voorzien worden van smaak door het laten trekken van kruiden, fruit of natuurlijke suikers.

• Oorsprong van de gebruikte alcohol dient uit granenbasis of natuurlijke suikers te zijn.
  • Toevoeging van kruiden tijdens vergisting, maischen of distilleren is toegestaan.
  • Essences mogen gebruikt worden mits deze een natuurlijke oorsprong hebben zoals kruiden, fruit, hout (of afgeleide).

Overige, iedere drank die niet in de eerder vernoemde categoriën valt zoals bijvoorbeeld rum.

• Stort van natuurlijke suikers, melasse of stroop mag tot 100% zijn.

Stookforum New-wave

De eisen die gelden voor de subcategoriën in Stookforum New-wave zijn de volgende;

• Iedere vorm van suiker is toegestaan.
  • Omzetting van zetmeel naar vergistbare suikers mag geschieden door toevoegingen zoals amylase.
  • Geur-, kleur- en smaakstoffen mogen kunstmatig zijn.
  • Gist of andere voor de fermentatie is vrij spel. Gistvoeding is ook toegestaan.

Granen alcohol, hier vallen de Whiskies, Jenevers, Gins, voorlopers van maceraten onder.

Specifieke eisen voor de Granen alcohol categorie;

• Toevoeging van suikers in de stort is toegestaan tot 90%. 
  • Toevoeging van kunstmatige essences is toegestaan.

Fruit alcohol, de Eau de Vie, Cognacs, Calvados etc,

• Bron van aanwezige suikers is vrij spel.
  • Toevoeging van kruiden tijdens vergisting en/of maischen is toegestaan.

Maceraten, de limoncellos, bitters etc. Die na het stoken (deels) voorzien worden van smaak door het laten trekken van kruiden, fruit of suikers.

• Oorsprong van de gebruikte alcohol heeft als enige beperking dat deze zelfgemaakt dient te zijn.

Overige, iedere drank die niet in de eerder vernoemde categoriën valt zoals bijvoorbeeld rum.

• Stort van suikers tot 100% zijn.

Graag hoor ik of dit acceptabel is. 

Beantwoorden
munckerik
(@munckerik)
Lid

Robbert, je kunt ook overwegen om naar Breda te komen, dan kun je met mij naar Brecht rijden. Ik blijf ook niet slapen en breng je dan weer terug naar station Breda.

Beantwoorden
evds3
(@evds)
Noble Member

erik dat is mss ook een goed idee

Beantwoorden
evds3
(@evds)
Noble Member

als we die allemaal moeten proeven manmanman dan gaan we er mooi uit zien

Beantwoorden
Admin
(@stookforum)
Illustrious Member

Die krijg ik vast wel gek genoeg om mee te gaan Nim ??

Jan, voor de BBQ ook weer een dresscode net als bij de borrel? ?

Tuurlijk, rood zwart! De brandweerauto die komt is ook rood met zwarte banden dussssss..

Beantwoorden
(@lummel)
Famed Member

Nieuw zenuwachtig worden Robbert. Nergens voor nodig toch? 

Beantwoorden
(@lummel)
Famed Member

Niet zenuwachtig worden Robbert. Nergens voor nodig toch? 

Beantwoorden
(@lummel)
Famed Member

als we die allemaal moeten proeven manmanman dan gaan we er mooi uit zien

Ook bij Alchemist begint het bij ambitie. Zou hij al wel eens op een BBQ geweest zijn. Planning en de uiteindelijke uitvoering liggen soms wel eens uit elkaar. 

Beantwoorden
Robbert
(@robbert)
Illustrious Member

Ik maak me echt niet zenuwachtig .
Zeker niet om jou .
Maak jij eerst maar jou geblaat waar Lummel !

Tot nu toe zie ik van pas beginnen de stokers meer kunde , kennis en vaardigheden en zeker ook in wat mij is aangeboden te proberen .
Mensen die tijd nemen om een goed basis product te maken op ambachtelijke wijze i.p.v. van lui , kort en snel wat simpel suikeralcohol te maken .
Maak het waar en dan krijg je mijn respect .

Beantwoorden
Pagina 4 / 10
Deel:

©2025 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?