Zeker waar, maar af en toe kom je onbekende Whisky's tegen die ook echt de moeite waard zijn. Bunnahabhain was een nieuwe voor me, Finlaggan Old Reserve ook (beetje dé smaak voor een Schotse Whisky wat mij betreft). Daarom zijn dit topics ook leuk, soms zie je spul langs komen wat je ook ergens kunt halen (niet eigen stook bedoel ik).
Nim. de bladzijde is hier 3 x hetzelfde achter elkaar.
Mee eens Lespaul, en te veel goeden om verantwoord op 1 avond van te genieten.
@ alchemist, kom maar op met de suggesties! Ik ben wel van de rokerige soorten. Islay en highland krijgen toch wel mijn voorkeur
- Finlagann - Old Reserve, turfsmaak aanwezig maar zacht. Je helpt ook mee aan het behoud van Finlagann (is op Islay aanwezig, ruïne waar vroeger de heren van de eilanden leefden). Voor 20 a 25 euro een zeer goede whisky. Noemde het al eerder een goede basis Schotse Whisky.
- Coopers choice - Smoke bomb, weet niet of aan deze makkelijk te komen is. Was de huiswhisky op Islay voor ons. Sperwervuur aan rook, een van de meest gemene Whisky's die ik gehad heb (vond Octomore nog meevallen ten opzichte van deze).
- Bunnahabhain - Moine, deze stokerij was een van de twee verrassingen voor me op Islay. Rond de 35 euro.
- Ardbeg - Corryvreckan, duur deze met een 60 a 70 euro. Ook zwaar om te drinken.
- Kilchoman - Machir Bay, 40 euro ongeveer. Een van de nieuwere stokerijen op Islay, doen alles in huis van graan groeien tot het bottelen, noemen zichzelf ook een Farmhouse Distillery.
- Caol Ila - Moch, zachte Islay Whisky, noemen het zelfs een breakfast Whisky. Rond de 40 euro en als je zonneschijn in een glas wilt is deze heerlijk. Heb er zelf al een paar flessen van verschalkt.
- Laphroaig PX Cask, ook prijzig met een 65 euro maar wel een lekkere.
- Ardmore Legacy, 30 euro en gewoon een prima Whisky maar licht aan de turf kant.
Caol ila.... heerlijk.
Will, ik heb er ook geen verklaring voor, op pc komt het wel goed binnen.
Coal ila is een hele goede ja murmillo. Drinkt makkelijk weg.
Maar Alchemist, ik zie dat je goed thuis bent in deze soorten ja. Zitten een paar interessante keuzes tussen waar ik zeker naar op zoek ga! Dank je!
Old pulteney is trouwens ook nog een goede, niet te zwaar.
Toen ik bij Singleton Glen Ord was (de echte singleton, niet duffton) kreeg ik daar een glas Talisker: distillers choise. Meer peat als normaal en nog meer de zeelte smaak van de zee wind aanwezig terwijl het niet overheerst. Echt geniaal uitgebalanceerd! Singleton Glen Ord rookt/verzorgt de barley voor Talisker.
Als jullie onder deze post verder gaan plaatsen komt het meestal weer helemaal goed.
Ga ik naar opzoek.
Nu even een mogelijk vreemde vraag.
Wiskie uit de koeling of verdunnen met bevroren water? (ijs)
Ik persoonlijk vind bevroren water, niet te drinken, en van de voorheen beschreven, bevroren klinkers, gruwel ik al bij de gedachte alleen. Ik ga dus voor de koeling, en dan redelijk doordrinken, want lauw is het ook niet je van het. 😉
Smaken verschillen maar goede whisky drink je zonder ijs. Op kamer temperatuur met een paar druppels water...
Ik heb een theorie, die op jullie zou willen testen. In mijn vriendenkring heb ik whiskey drinkers en Vodka drinkers. De Vodka drinkers vinden Whiskey niet te zuiepen en andersom.
Hoe zit dat bij jullie?
Vodka is bedoeld voor cocktails 😉 , ben dus een Whisky drinker.
Ik denk dat een ander verwachtingspatroon bij het genieten van een drank er is, wat mij betreft is Vodka een kaalgestripte drank waarbij veel karakter mist. Bij een Whisky wil ik een soort van smakendans op m'n tong hebben waarbij ik associaties krijg van zilte stranden, knisperend haardvuur etc. Mijn ervaringen met Vodka zijn dat het redelijk vlak is qua smaak (kan ook aan de Vodka liggen die ik gehad heb).
Ik hou niet van Vodka,en zeker niet uit de winkel.heeft geen karacter.is goed om je te bezuipen.
Wodka, als snelle doordrinker. Wiskie, voor een rustige avond met boek.