Meldingen
Alles wissen

Alle vragen en antwoorden betreft de T500 mogen hier!

Pagina 2 / 109

Berichten: 112
 Ben
(@ben)
Estimable Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Leuk en ik volg het ook al even, maar wat ik mij nu afvraag, de T500 is dus eigenlijk gemaakt om snel een flinke hoeveelheid zuivere alcohol te verkrijgen en dat gaat vrij makkelijk als ik het zo bekijk in dat filmpje. Maar dat ding is dus niet regelbaar. wat geen probleem is want alles gaat zo'n beetje vanzelf as je zuivere alcohol wilt hebben.... Maar als ik nu de alambic condensor zou gebruiken al dan niet in combinatie met die copperdome, en ik wil fruitwijn gaan verstoken, dan zou ik het toch wel prettig vinden als ik dat niet op vol vermogen zou hoeven te doen.

iemand hier ervaring mee?

Deze condensor bedoel ik

Ik heb overigens nog geen koopplannen hoor, maar ik vind het wel een interessant ding.

alembic_copper_condenserU ontvangt de koperen helm

Beantwoorden
Berichten: 1657
 Piet
(@betweter)
Noble Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Ik denk niet dat de T500 de juiste ketel is voor het verstoken van fruit.
Hij is m.i. maar voor een doel gemaakt en slaat automatisch af als de alcohol niet meer voldoende aanwezig is.
Dat kan de Grainfather met helm wel, daarmee kun je alle temperaturen instellen die je maar wilt. Het lijkt me dan wel een dure oplossing als je alleen maar fruit wilt gaan stoken.
Ik zou dan eerder een alambik kopen, die is er voor gemaakt.

Beantwoorden
Berichten: 1657
 Piet
(@betweter)
Noble Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

In de winter is het handig om een klimaatkast te hebben voor de vergisting.
Je hoeft dan geen hele kamer te verwarmen op 25 graden en kan dan zo'n oude koelkast nog goed een tweede leven geven.
Je kunt hem overal neerzetten, in de garage of in de schuur.
De besturing voor warm of koud heb ik in het voorafgaande reeds toegelicht.
Hier een site waar wat meer verteld wordt over het besturingskastje, de STC-1000:

http://www.bier-brouwer.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=37&Itemid=134

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Ik heb de copper dome en de condensor en heb fruitwijn gestookt en whiskey.
Beide van goede kwaliteit. Je moet wel "cuts" maken en die later gaan blenden. Zodra je in het "hart" bent aanbeland kun je hem laten lopen totdat je de eerste naloop proeft. Vanaf hier weer "cuts" maken. 
Voor de Whiskey heb ik Barrel 674 Single Malt Distillery Kit (van Still Spirits) gebruikt. Dit omdat het de eerste stap naar whiskey maken is, volgende stap wordt met mout enz.  Dit is een pakket met moutextract, whisky gist, klaringsmiddel, boiling conditioner (anti foaming) en een zakje heavy toasted eiken chips . Een erg smakelijke whiskey die nu in een eikenvat aan het doorrijpen is (dus die wordt enkel beter). Ik heb tussen de 3,5 en 4 liter van 46% overgehouden. Bij dit pakket zit een goede beschrijving van de stookgangen welke ik ook aangehouden heb bij het stoken van de fruitwijn.
Van een 16,5 liter fruitwijn (uit een pakketje gemaakt en welke niet echt lekker was) heb ik een brandy gestookt (3,5 liter van 42% overgehouden). Deze is nu aan het rijpen met eigen gemaakte en geroosterde eiken snippers. Met de dag wordt deze beter.

Beantwoorden
Berichten: 112
 Ben
(@ben)
Estimable Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Dat klinkt allemaal wel goed. Dus dat jij je brandy en je whisky op vol vermogen moest stoken heb je niet als vervelend ervaren? Ik ga me er nog eens in  verdiepen. Bedankt

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Ik ben niet anders gewend dus kan niet vergelijken.
Bij de alambiek uitvoering moet je wel beter je temperatuur in de gaten houden en wat Still Spirits aangeeft als temperaturen dat er verandering in het destillaat gaat optreden klopt goed. Ik heb beide wel twee keer gestookt maar dat is volgens mij normaal in een alambiek.

Beantwoorden
Berichten: 33
(@diogenes)
Eminent Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Is het al bekend wat de T500 gaat kosten?
Op de website van Still Spirits staat ook een start kit met alles wat je nodig hebt om aan de slag te gaan (behalve de suiker). Ga je die ook leveren of iets vergelijkbaars?

Beantwoorden
Berichten: 6760
Admin
Topic starter
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

https://www.stookwinkel.nl/product-categorie/nieuw-still-spirits-t500/

Hier staan de spullen die onderweg zijn, ze zijn dus nog niet binnen maar je kunt vast pre-orderen. Zodra alles binnen is, inclusief de accessoires zoals de gisten zal ik eens kijken of ik mooie pakketten kan samenstellen.

Beantwoorden
Berichten: 33
(@diogenes)
Eminent Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Ik gebruik vaak de mobiele versie van de site van Stookwinkel. Daar staat het linkje een heel eind naar onderen. Vandaar mijn domme vraag over prijzen. Ik had verwacht dat nieuwe artikelen bovenaan zouden staan.

Beantwoorden
Berichten: 6760
Admin
Topic starter
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Ik zal er nog eens naar kijken, de desktopsite heeft hem nu bovenaan staan 🙂

Beantwoorden
Berichten: 13
 Sam
(@sam)
Active Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Is het zo dat  hij eigenlijk alleen je koelkast aan of uit zet door de stroom af te sluiten? En dan een gelijk proces bij de lampen? 

En hoe heb je de lampen precies in je koelkast bevestigd? 

Ik ben nogal benieuwd, want ik ben zelf ook op zoek naar een soort klimaatkast

Beantwoorden
Berichten: 1657
 Piet
(@betweter)
Noble Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Hello Sam,

Ik schreef al dat ik de draden van de thermostaat van de koelkast had overbrugd d.m.v. de twee draadjes (achter de knop van de thermostaat) met een kroonsteentje door te verbinden.
De 3 lampen in de koelkast (voor de warmte) en de aansluitdraad van de koelkast worden dan op de STC-1000 aangesloten en van de STC-1000 gaat de middenaansluiting naar het stopkontakt.
Lees:
http://www.bier-brouwer.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=37&Itemid=134
Je hoeft dan alleen maar de STC-1000 in te stellen met de pijltjes en deze kiest op zijn beurt wie hij aanschakelt, het koelkastelement of de lampen in de koelkast.
In het geval je stookwijn wil laten uitgisten, zet je hem op 25 graden, hij schakelt dan de lampen aan en weer uit de temperatuur bereikt is.
Idem zal hij bij een lage temperatuur het element van de koelkast kiezen.

Beantwoorden
Berichten: 13
 Sam
(@sam)
Active Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Is het gebruik van een soort antischuim 'conditioner' echt nodig? En zo ja, zijn die ook op stookwinkel te verkrijgen?

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Wanneer je het niet gebruikt kan het gaan schuimen en je wilt geen schuim in je kolom.
Het zijn maar een paar druppeltjes en er zit een flesje bij de T500.

Beantwoorden
Berichten: 6760
Admin
Topic starter
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

De 674 Single Malt Distillery kit van Still Spirits komt ook binnen, alsmede een assortiment gisten. Ik verwacht begin volgende week deze allemaal online te hebben. De Top shelf essences van Still Spirits gaan we volgende maand doen.

Beantwoorden
Pagina 2 / 109
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?