Meldingen
Alles wissen

Alle vragen en antwoorden betreft de T500 mogen hier!

Pagina 42 / 110

gompie
(@gompie)
Noble Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Wat is HD ?

Dat de condensor vol met koper groen zit is de reden waarom ik hem voor iedere stook helemaal schoonmaak, er komt altijd kopergroen uit, ook uit de alcohol koeler.

Kopergroen valt onder de zware metalen en veroorzaakt leverkanker en nierfalen en zo op de lange termijn, mensen maken zich altijd druk om methylalcohol maar vergeten andere belangrijke zaken. Dus altijd eerst schoonmaken voor gebruik !

Beantwoorden
Scoozy
(@scoozy)
Estimable Member

Kun je een kleine beschrijving geven hoe jij voor je stook de condenser/alcohol koeler proper maakt gompie aub ?

Beantwoorden
(@johndoe)
Prominent Member
Beantwoorden
(@lummel)
Famed Member
Deelgenomen: 9 jaar geleden

Wat is HD ?

Dat de condensor vol met koper groen zit is de reden waarom ik hem voor iedere stook helemaal schoonmaak, er komt altijd kopergroen uit, ook uit de alcohol koeler.

Kopergroen valt onder de zware metalen en veroorzaakt leverkanker en nierfalen en zo op de lange termijn, mensen maken zich altijd druk om methylalcohol maar vergeten andere belangrijke zaken. Dus altijd eerst schoonmaken voor gebruik !

Gompie, je mag best roomser zijn dan de paus, ook mag je net als de witte jassen iedereen schrik aanjagen, leverkanker, nierfalen, hou eens op, een gek die erin trapt,

Maar ik heb slechts een enkele "nuchtere" vraag. Is Still Spirit ons aan het vergiftigen? Zelf zeggen ze om de 5 keer schoonmaken.

Misschien heb je gelijk, maar kan je dat dan verhelderen? 

Beantwoorden
gompie
(@gompie)
Noble Member

Iedereen moet alles zelf weten, voor mij is het simple: als ik een tijdje niet stook en met de camera naar de condensor spoel kijk zie ik kopergroen zitten, het was zelfs een keer zo dat ik met schoonmaken groen water eruit krijg. Dit is kopergroen en volgens de chemie valt dit onder de zware metalen, bij consumptie wordt die opgeslagen in je lever, je lever wordt hier uiteindelijk ziek van.

Je kan die zelf onderzoeken als je wilt, je kan ook je kop in het zand steken, en roepen dat alles wat je zelf maakt veel gezonder is zonder na te denken.

Ik ben geen witte jas, maar ik heb wel geïnformeerd bij deskundige, en deze geven mij gelijk.

Het is niet zo dat Still Spirit ons aan het vergiftigen zijn, maar dat doe je zelf, ik zeg alleen dat je je kolom goed schoon moet houden.

Maar goed, als je naar die foto kijk, zal je wel iets anders zien dan ik.

Ik hoop dat ik ook af en toe iets mag zeggen wat niet zo leuk en aardig is op dit forum, ik bedoel het wel vriendelijk.

Beantwoorden
(@polderstoker)
Estimable Member

Ik ben beslist geen deskundige maar volgens mij loopt de alcohol (die je sterk verdunt en dan drinkt) aan de binnenkant van die spiraal/condensator. Mocht daar ook kopergroen aanwezig zijn dan kan het toch haast niet andrrs of je ziet dat terug in je 90% destillaat. Ik ben daar niet zo erg bang voor, wel lijkt het me verstandig om het schoonmaakadvies van de fabrikant/leverancier te volgen.

Beantwoorden
gompie
(@gompie)
Noble Member

Als daar waar is hoef je dus nooit meer iets schoon te maken, ook niet om de 5 keer stoken, het loopt toch wel terug.

Waarom zou je anders koperen ketels zo en zo schoonmaken, dan zou je dus in een volledig groene ketel kunnen stoken.

Ik vind dat als je 90% naar 40% verdunt niet echt sterk verdunt, uiteindelijk drink je toch al de gemaakte alcohol op, verdunt of niet ?

Beantwoorden
(@polderstoker)
Estimable Member

Nooit meer schoonmaken lijkt mij dus net zo merkwaardig als veel te vaak (of te grondig) schoonmaken eigenlijk, ik zou het advies van fabrikant/leverancier gewoon volgen. Mijn koperen ketel kwam overigens niet met schoonmaak voorschrift maar die maak ik na elke stookbeurt even schoon (met niet meer dan heet water). 

Sterven doen we toch, aan kanker, een stom verkeersongeluk of aan wat anders. Maar de kans dat ik dood zal gaan aan de zware metalen uit de reflux-condensator lijkt mij microscopisch klein.

Beantwoorden
gompie
(@gompie)
Noble Member

Ja dat is waar, iedereen bekijkt het weer anders, we stoppen ermee anders wordt het net zo'n discussie als met roken vroeger, ziektes zijn nooit leuk om over te praten, het was ook niet de bedoeling om hier oeverloos over te mekkeren.

Lekker van het weekend genieten nu....

Beantwoorden
(@johndoe)
Prominent Member

Mag ik even toevoegen, inderdaad kuisen doet iedereen hoe die wilt.

Kopercarbonaat(de koper oxidatie) is inderdaad giftig voor de mens. De enige (niet giftige) manier om dit te voorkomen is door je koper in een bad hoge % alcohol te stockeren tot deze koper terug nodig is.

Wat Still Spirits voorschrijft is (logisch gezien) niet bedoeld met grote tussen pauzes.

En Scoozy vroeg hoe het te kuisen, gewoon een voorraad alcohol bijhouden en uitsluitend gebruiken als kuisalcohol (mislukte ranzige stook bv) of een azijnstook die je heel goed naspoelt

Beantwoorden
gompie
(@gompie)
Noble Member

Wat is HD ?

Niet alleen de koperen condensor heeft kopergroen, ook de condensor die de alcoholdamp condenseert, dat dus direct in je opgevangen alcohol komt.

In deze condensor zit ook koper...

Beantwoorden
(@lummel)
Famed Member

Ja dat is waar, iedereen bekijkt het weer anders, we stoppen ermee anders wordt het net zo'n discussie als met roken vroeger, ziektes zijn nooit leuk om over te praten, het was ook niet de bedoeling om hier oeverloos over te mekkeren.

Lekker van het weekend genieten nu....

Gompie, zoals je aangeeft zullen we ermee stoppen maar vooral door jou heb ik de t500 uit elkaar gehaald en helemaal schoon gemaakt, met citroenzuur, daarna met een stoomkarcher en als klap op de vuurpijl nagespoeld met een kwart liter pure alcohol. Ook nog in het apparaat gekeken met een zaklamp. Het enige wat ik constateerde dat er wel wat smurrie inzat van de melasse die ik een paar weken geleden heb gestookt en geen groen. Ook niet in de alcohol want die komt er kraakhelder uit. 

Goed bedoeld allemaal maar ik wil je toch verzoeken om de kankers en dergelijke in het vervolg maar te laten voor wat het is als je geen arts bent. Het verpest voor veel mensen het stookplezier en het kost stookwinkel ook geld want feitelijk zeg je dat de t500 een verkeerd product is en dat de handleiding foutieve informatie geeft. Ik weet het is goed bedoeld, maar wijze op gezondheidsrisico's bij onvoldoende schoonmaken had in mijn optiek ook volstaan. En dan nog zal het allemaal wel meevallen. 

In ieder geval, en dat is het goede nieuws, ga zo als het een beetje meezit mijn eerste wodka stoken in de t500. Maar dan met kraakhelder apparaat! 

Beantwoorden
munckerik
(@munckerik)
Lid

Wacht je niet op de helm met condensor?

Beantwoorden
(@lummel)
Famed Member

ik heb 2 tonnen staan die exact het zelfde zijn gemaakt. Ik ga een beetje uit van een neutrale smaak en dan heb ik de vergelijking met de t500 en helm ook gelijk te pakken. Bovendien ben ik ongelofelijk nieuwsgierig naar mijn eerste wodka jus. Godver liggen er nog maar 2 sinaasappels. Moet ik voor de rest tot morgen wachten. 

Heb overigens een kwartiertje geleden een stuk rosbief in de grainfather gegooid. Tussen en 6 en 7 uur vanavond klaar, temp 81 graden. Daarna even met een brulee brander dichtschroeien en weten we dat ook. 

Beantwoorden
Admin
Topic starter
(@stookforum)
Illustrious Member

Die rosbief is toch nog wel ingeseald he? Ben benieuwd naar het slowcooken op deze manier.

De helm heb je uiterlijk zaterdag in huis!

Beantwoorden
Pagina 42 / 110
Deel:

©2025 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?