Meldingen
Alles wissen

Alle vragen en antwoorden betreft de T500 mogen hier!

Pagina 43 / 109

Berichten: 80
(@lancelot)
Trusted Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Terug van weg geweest ben weer aan het stoken en lees hier en daar over het schoonmaken van de t500 en over groene aanslag en de water flow ik maak de t500 alleen schoon met water en heb nergens last van Lea groene aanslag. De aanslag ontstaat als je het met allerlei schoonmaakmiddelen aan de gang gaat.
De waterflowkraan heb ik vervangen door een kogelkraan dit omdat het oringetje steeds voor de uitloop ging zitten. En de water temperatuur blijft constant tussen de 58 en 63 graden.

Beantwoorden
Scoozy
Berichten: 190
(@scoozy)
Estimable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Lancelot, dus je demonteert de colon van het deksel haalt de bedels er allemaal uit en dan spoel je met zuiver water en laat je de boel drogen om nadien alles weer samen te stellen en klaar voor de volgende stook ? Heb je soms een foto van de combinatie met bolkraantje aub ?

 

Beantwoorden
Berichten: 4146
(@lummel)
Famed Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Kijk dat zijn betere berichten. Gisteren gemeten en er zijn ruim  45 sg punten door het gist opgevreten en hij loopt nog. Zou tussen de 6 en 7 procent zijn als ik deel door 7,4. Maar nog even geduld is natuurlijk beter i.v.m. klaren en wie weet dat er nog bij komt. Er staat ook nog een ton kirsch. 

 

De rosbief is vorige week zaterdag door de slager gekruid en geseald dus dat moet goed zijn, pas woensdag mocht ik hem van de slager bereiden maar dat is dus vandaag geworden. Heb de temperatuur op 82 graden staan. De slager had het tussen 78 en 88 graden gedurende 5 tot 6 uur. Dus daar hou ik me aan. 

 

Beantwoorden
Berichten: 80
(@lancelot)
Trusted Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Ja en ook niet elke keer beetje af afhankelijk van hoeveel ik hem gebruik en geloof dat er in de handleiding staat dat je hem om de 5x stoken hoef schoon te maken

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

ik heb 2 tonnen staan die exact het zelfde zijn gemaakt. Ik ga een beetje uit van een neutrale smaak en dan heb ik de vergelijking met de t500 en helm ook gelijk te pakken. Bovendien ben ik ongelofelijk nieuwsgierig naar mijn eerste wodka jus. Godver liggen er nog maar 2 sinaasappels. Moet ik voor de rest tot morgen wachten. 

 

Heb overigens een kwartiertje geleden een stuk rosbief in de grainfather gegooid. Tussen en 6 en 7 uur vanavond klaar, temp 81 graden. Daarna even met een brulee brander dichtschroeien en weten we dat ook. 

Dat is een mooi vergelijk, ben benieuwd naar je bevindingen. 

 

Geniet van je wodka orange (al is het er maar 1) en van je rosbief 😉

Beantwoorden
gompie
Berichten: 991
(@gompie)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

@Lacelot

De aanslag ontstaat als je het met allerlei schoonmaakmiddelen aan de gang gaat.

 

Je hebt gelijk betreft dat, op een "chemie site" werd verteld dat zuur koper schoonmaakt, maar tevens dat het groen zeer snel veroorzaakt als het op het koper aanwezig blijft, goed naspoelen werd geadviseerd, het liefst met een alkalisch middel.

Beantwoorden
Berichten: 4146
(@lummel)
Famed Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Dan is het probleem toch opgelost, gewoon goed spoelen anders kan je bij gebruik van sommige middelen een groene aanslag krijgen die je dus weer weg kan krijgen , volgens John, om een tijdje in de pure alcohol te leggen. Goede tips. 

Beantwoorden
Berichten: 4146
(@lummel)
Famed Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Dank je, ga zo een run doen van 10 liter. Ik heb de sg gemeten en ik denk dat in de ton 5% alcohol zit. Op zich ook logisch want ik had een rekenfout gemaakt in de receptuur. Teveel water gebruikt en moest er ook wat van weggooien bovendien zit die gistton ook wat voller, ik denk 28 liter waar de 2e ton keurig op de 25 liter staat. 

 

Zal zo verder gaan voor geïnteresseerden in wodka stoken zonder suiker.  http://www.stookforum.nl/thread/wodka-maken-van-graan-zonder-suiker/

 

Beantwoorden
Scoozy
Berichten: 190
(@scoozy)
Estimable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Klein vraagje aan de al reeds T500 bezitters (nog ff geduld voor mij tot 05/08 😉 ), ik zou graag push to connect fittings op T500 zetten voor de koeling kan mij iemand zeggen welke de diameter is van het draadhuis of is dit niet mogelijk ?

 

Mvg Scoozy.

 

 

 

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Wat bedoel je met draadhuis?

 

Beantwoorden
Berichten: 772
(@johndoe)
Prominent Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Binnendiameter kolom op de schroefdraad is 46mm als je dat bedoelde

Beantwoorden
Berichten: 357
(@doublebarreltwo)
Reputable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Denk dat hij de aansluitingen van het koelwater op de kolom bedoelt..hij wil de aanwezige vervangen door push connectoren en heeft nu de draad dia nodig...

 

Beantwoorden
Berichten: 357
(@doublebarreltwo)
Reputable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Ken de T500  zelf niet maar zou zomaar kunnen zijn dat die gelast/hard gesoldeerd zijn...

op de condenser bij de alambiek kop is dat vlgns mij nml zo gedaan ..

 De T500 deskundigen zullen dat kunnen bevestigen of weerleggen.. grt DB

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Een draadhuis is iets anders (zie afbeelding) daarom snapte ik de vraag niet, maar de slangen van de T500 zijn al "push to connect" van zichzelf, er zit namelijk geen draad op de aansluitingen.

Beantwoorden
Berichten: 77
(@polderstoker)
Trusted Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Je 'pusht' gewoon de meegeleverde slangetjes om te connecten, simpeler kan het eigenlijk niet

Beantwoorden
Pagina 43 / 109
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?