Meldingen
Alles wissen

Alle vragen en antwoorden betreft de T500 mogen hier!

Pagina 50 / 109

Scoozy
Berichten: 190
(@scoozy)
Estimable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Double Barrel ik heb nu een 12W aliexpress aquarium pompje gebruikt en moet zeggen was zeer nipt ik heb de koel leiding moeten in een lager geplaatste emmer leggen of ik kon de temp niet aanhalen, maar al bij al alles is goed gelukt en ga vandaag achter een 40W pompje en dan kan gewoon alles in 1 200L vat en dus veel gemakkelijker werken, maar ja heb gebruikt wat ik hier nog liggen had omdat op zondag namiddag hier niks meer open is in Belgie 😉

 

Beantwoorden
Berichten: 316
 DDM
(@ddm)
Reputable Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Zoals beloofd enkele foto's van mijn opstelling (excuus voor de mindere kwaliteit):

De pomp heb ik met een darm en een slangenklem (beide te verkrijgen in de doe het zelf) gekoppeld aan een siliconenslang (9x13 mm te verkrijgen bij brouwmarkt).

Deze siliconenslang heb ik met een slangenklem gekoppeld aan de rotameter:

Van de bovenkant van de rotameter ga ik met de siliconeslang naar de meegeleverde darm van de T500. Deze slang heb ik gewoon in de siliconeslang geduwd.

Met de meegeleverde slang van de T500 ga ik terug naar het vat met koelwater.

Op deze manier heb ik voldoende regelmogelijkheden om de temperatuur van het koelwater terugloop op 55°C te houden.

Beantwoorden
Scoozy
Berichten: 190
(@scoozy)
Estimable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Thx DDM, heb de regeling met een kraantje met 2x steeknippel gedaan iets moeilijker maar misschien toekomstgericht misschien wel deze optie nemen. Ik moet steeds alles afbreken en in de berging plaatsen en deze opstelling dat je laat zien is beter als het allemaal kan laten staan nee ?

 

Beantwoorden
Berichten: 316
 DDM
(@ddm)
Reputable Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

De installatie is niet mobiel ... een vol vat van 220 l verplaatst je niet. Maar ik gebruik dit voor alles. Ook voor mijn brouwbezigheden.

Beantwoorden
Scoozy
Berichten: 190
(@scoozy)
Estimable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

 

Ah ok, maar een vat van 220L verplaats je heel gemakkelijk hoor np 😉 mijn vat staat op een rijplankje met 3 wieltjes van elk 250kg draagkracht dus ik ga met mijn vat waar ik wil in de garage 😉

Beantwoorden
Scoozy
Berichten: 190
(@scoozy)
Estimable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

 

Pavlos, ziet er super uit ik zou dit ook willen doen met mijn T500 alles naar push fittings zetten heb namelijk dezelfde pomp de 15 als ik niet mis ben zeker hé ?zou jij mij een beetje wijzer kunnen maken wat ik allemaal nodig heb eventueel want ik zie iets grijs tussen zitten waarvoor dient dit ? en heb jij 6 en 8mm leiding gebruikt ?

 

Beantwoorden
Berichten: 316
 DDM
(@ddm)
Reputable Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Bij de start van deze hobby stookte en brouwde ik in de keuken. Mijnen 'baas' vond dat op den duur niet meer kunnen. Nu staat alles nu uit de weg in mijn keldergarage.

Beantwoorden
Berichten: 58
(@bouwkunde)
Trusted Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Hey DDM,

Ik ben van plan ook zo'n rotameter aan te schaffen met een aquariumpompje van 40W erbij. Zodoende kan ik (ik heb grondwaterput), het water terug afvoeren naar de put. Is ook beetje ecologisch dan.

Werkt die rotameter goed om het waterdebiet af te regelen en de koeling onder controle te houden ?

Ik gebruik (of ga gebruiken als ik mij T500 binnenkrijg) een Alambiek. Dus debiet dacht ik zo'n 2,5 liter per minuut en dien ook op hogere t° te stoken.

Voor zover ik hier op het forum al kunnen lezen heb uiteraard. Ben bijna alle post aan het nakijken om tips etc. te verzamelen. Nog werk voor de boeg dus 🙂

Beantwoorden
Scoozy
Berichten: 190
(@scoozy)
Estimable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

 

nieuw pompje aangeschaft 🙂

Beantwoorden
Scoozy
Berichten: 190
(@scoozy)
Estimable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

 

bouwkunde, ik zit er ook over te denken voor zo een rotameter te gebruiken alleen is het bij mij een probleem hoe ik deze ga deftig bevestigen aangezien het bij mij een clandestiene stookinstallatie is en dan is het wat moeilijker om het te gebruiken. Ik heb nu een nieuwe magnetische pomp aangeschaft van 10W die 10 tot 12 liter per minuut geeft en dat is meer als voldoende, ik behelp mij met een plastiek kraantje die tussen de leiding zit en werkt ook zeer goed enkel wat meer afregelwerk 😉

Beantwoorden
Berichten: 58
(@bouwkunde)
Trusted Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Ik kan het natuurlijk ook al eens proberen zonder die rotameter en zien of het wel lukt om ook maar iets van alcohol uit de T500 te krijgen 🙂 

Pompje gehaald in een gewone aquarium-winkel vermoed ik ?

Is 10W voldoende dan voldoende, want hier iets hoger las ik dat een pompje van 40W noodzakelijk was.

Beantwoorden
Scoozy
Berichten: 190
(@scoozy)
Estimable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

 

De Magneetpomp is een 10W maar is niet hetzelfde als een aquarium pompje van 10W hoor ik heb de eerste run met de T500 gedaan met een 12W aquariumpompje en het ging maar wel nipt ! het verschil zit hem dat de pomp onderaan het vat moet zitten voor het koudste water op te trekken en daar verlies je weeral 1m opvoerhoogte mee en dat pompje had 1.2m opvoerhoogte. Deze nieuwe pomp heeft gemiddeld 1.5m maar zit extern het vat en heb dus de 1.5m hoogte volledig beschikbaar en geeft een debiet van 10 to 12 liter per min ! ik zet er een kraan tussen om af te nijpen en bij te regelen het enige nadeel is de prijs van deze pompen zijn redelijk prijzig maar kunnen ook tot 90 graden vloeistof temp aan.

Beantwoorden
Berichten: 316
 DDM
(@ddm)
Reputable Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Voor dat ik mijn T500 had gekocht gebruikte ik de alambiek en een koelwatervat van 65 liter + een klein aquariumpompje. Dit pompje was voldoende omdat het voldoende debiet leverde bij een maximale opvoerhoogte van 70 cm.

Voor het gebruik bij de T500 was dit niet meer mogelijk. Volgens de handleiding moet is in een gesloten koelwatercircuit 200 liter koelwater voorzien worden. Samen met de lengte van de T500 kom je dan snel aan een opvoerhoogte van 180 cm.

In de handleiding van de T500 is sprake van koelwaterdebieten tussen de 400 en 700 ml per minuut. Deze haal je nooit met een pompje van 10 W.

De rotameter heb je bij de T500 nodig om het debiet binnen de voorgestelde waarden te regelen.

Beantwoorden
Berichten: 357
(@doublebarreltwo)
Reputable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Das inderdaad een deftig pompje,en wat je vertelde over de opvoer hoogte maakt hem inderdaad goed geschikt voor het doel...... de pomp buiten het vat en vanaf daar 1,5 meter.... i.i.d nadeel de prijs.... maar gaat mits correct bediend een aardig stookleven mee....en dat moet ik van mijn camping pompjes nog maar zien... grt DB

 

Beantwoorden
Scoozy
Berichten: 190
(@scoozy)
Estimable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Wel was niet van plan deze te kopen want ik vond hem redelijk duur, maar zag opeens dat hij 39,99€ geprijsd stond op de doos en op het stripje op het rek stond 99€ dus ik neem de pomp mee naar de kassa en effectief 99€ ik verwees naar de prijssticker op de doos en ze hebben hem voor die 39,99€ gelaten 🙂 dus dikke koop!

Greetz Scoozy.

 

Beantwoorden
Pagina 50 / 109
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?