Meldingen
Alles wissen

Alle vragen en antwoorden betreft de T500 mogen hier!

Pagina 52 / 109

Berichten: 108
(@boomer)
Estimable Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Hallo iedereen,
Vroeger lang geleden, heb ik gedurende 11 jaren mijn eigen rode en witte wijn gemaakt. Na vallen en opstaan werd dit een succes! Vele jaren nadien ontbrak mij de nodige tijd. Als gepensioneerde Belg heb ik opnieuw deze ambitie nieuw leven ingeblazen.
Bovendien gebruik ik de sedimenten om er een likeurtje van te stoken.

Onlangs kocht ik mij een T500. Mijn wash was uitstekend uitgegist en gaf bij meting zelfs 0,990 aan.
Mijn splinternieuwe T500 bleek zeer gebruiksvriendelijk en de handleiding vind ik duidelijk alleen….na ongeveer 4 1/2 uren krijg ik zuivere alcohol doch nooit bereik ik 90+ maar steeds 55 ° gemiddeld ondanks het correct toepassen van de instructies.

Het koelwater is gemakkelijk te regelen tussen 55 en 60° C. De koeluitloop zit aan 53 en dus zeker lager dan de maximum van 65 °.
Vraag is dan ook: waarom verkrijg ik niet de 90+° ?

De T500 , in casu de reflux stak kant en klaar in de doos en ik ledigde deze niet? Zouden RVS of koperen stukjes misschien belemmerend zitten  en de reden hiervoor kunnen zijn?

Kan iemand mij helpen aub, want dit toestel kan veel beter ?

Alvast bedankt

Ik zou beginnen met het schoonmaken met citroenzuur oplossing en herpakken van je gedroogde zadels (koper eerst dan stainless )in de schone droge kolom , goed schudden, en niet te ver vullen ( niet aandrukken, een beetje ruimte is beter ! ) kan zeker helpen. de kolom goed vastzetten en de opstelling 100% waterpas ( de kolom moet perfect verticaal staan )

Ik zou als je dat hebt gedaan de 60% die je had verdunnen naar 40% of tot 12,5 liter ( minimum voor de boiler ) en het dan nog eens stoken ( zonder conditioner ) wel met anti boiling steentjes in de ketel

Mijn ervaring is dat 92% makkelijk op 55/56 graden gaat – voor 94% stook ik op 52/53 graden – duurt 1,5 uur langer maar dan heb je ook wat ? Voor 25liter wash op max 55 graden een krappe 6 uur .

suc6 ! Boomer

Beantwoorden
Berichten: 35
(@computerfelix)
Eminent Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Bedankt om mee te denken. Hierbij een compleet verhaal en wedervaren na vandaag !!!!

Enkele weken geleden bekwam ik mijn splinternieuwe Still T500. Dit zou het ultieme toestel moeten zijn! Mijn ervaring:

De handleiding vind ik heel duidelijk na enkele keren grondig gelezen te hebben. Mijn wedervaren en problemen ! Voorbereiding en controlemomenten: Een goede wash die ik al vele jaren maak. Uitgegist tot 0,990 ! Vermoedelijk alcoholhoeveelheid op 25 L is 23 %. De T500 zit goed in elkaar, alle verbindingen goed nagekeken, alles goed aangesloten. Geen lekken; De thermometer getest op twee afzonderlijke proefbanken: boven de 50 ° blijft hij 1 ° teveel aangeven. Boiler ook getest: 10 L water kookt op precies 30 ‘ .

Opstelling T500:  erg stabiel en reflux kolom perfect in het lood geplaatst! Eerste stook: Boiler gevuld tot maximum markering. Power on Na ongeveer 45 ‘ laat ik een vooraf geteste 500 ml reeds lopen, zoals aangegeven in de handleiding en voor enig kookpunt zou bereikt worden. Thermometer laat zich in feite door de koelvloeistof goed en gemakkelijk regelen. Ik behoud de temperatuur tussen 54 en 59 ° (Kwestie van de verkeerde 1 °) nauwkeurig in gedachten te houden. Dit lukt heel gemakkelijk . Het valt idd op dat 50 ° een minimum is om een loop te bekomen. Tot 65 ° kan feitelijk met een licht verlies aan kwaliteit. Resultaat: Na  4 ½ uur: 3,6 L maximum 53 °  ???? Normaal verliest de stook geen percentage doch hier wel  ( had als hoogste waarde een 63 °) en dus stop ik! Koelvloeistof gebruikt : 160 L = normaal ! Tweede stook: Idem als hierboven en dus ?????? Resultaat : 4 L à 50 °  ????? Koelvloeistof gebruikt : 160 L Maatregelen: de refluxkolom was kant en klaar geleverd doch na advies haal ik alle zadels uit, alles wordt proper gemaakt, gedroogd en opnieuw klaar gemaakt volgens de instructies. Derde stook: Ik besluit de richtlijnen te volgen die ik kreeg op het stookforum:

Ik gebruik 7,600 L alcohol van 52 ° en voeg 2,400 L gedistilleerd water bij. Redenering: herdistillering zou toch een hoger percentage van de alcohol moeten opleveren ! Ook kortere stooktijd inherent aan andere factoren (o.a. koelvloeistof) Resultaat : 5 uren stoken op koeling 53° 7 L opbrengst = verlies van ½ L eerder ingebracht. Restvloeistof in de boiler: 3 L ?? Warmte bij einde = 70° Percentage : 55 °  ???? Koelvloeistof gebruikt : 220 L  ??????

Ik begrijp al deze resultaten niet meer. Waar ligt de oorzaak, gelet op alle testen en maatregelen die ik nam? Uiteraard zijn alle adviezen welkom want ik zie de oplossing momenteel niet ! Alvast bedankt

 

Beantwoorden
Berichten: 35
(@computerfelix)
Eminent Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Beste Scoozy mocht je de tijd vinden om mijn verhaal eens mee te volgen dan zou ik dit waarderen. Schijnbaar heb jij ook, net als reeds velen, goede ervaringen met de T500.Hierbij mijn wedervaren en mijn zoektocht naar een oplossing !

Enkele weken geleden bekwam ik mijn splinternieuwe Still T500. Dit zou het ultieme toestel moeten zijn! Mijn ervaring:

De handleiding vind ik heel duidelijk na enkele keren grondig gelezen te hebben. Mijn wedervaren en problemen ! Voorbereiding en controlemomenten: Een goede wash die ik al vele jaren maak. Uitgegist tot 0,990 ! Vermoedelijk alcoholhoeveelheid op 25 L is 23 %. De T500 zit goed in elkaar, alle verbindingen goed nagekeken, alles goed aangesloten. Geen lekken; De thermometer getest op twee afzonderlijke proefbanken: boven de 50 ° blijft hij 1 ° teveel aangeven. Boiler ook getest: 10 L water kookt op precies 30 ‘ .

Opstelling T500:  erg stabiel en reflux kolom perfect in het lood geplaatst! Eerste stook: Boiler gevuld tot maximum markering. Power on Na ongeveer 45 ‘ laat ik een vooraf geteste 500 ml reeds lopen, zoals aangegeven in de handleiding en voor enig kookpunt zou bereikt worden. Thermometer laat zich in feite door de koelvloeistof goed en gemakkelijk regelen. Ik behoud de temperatuur tussen 54 en 59 ° (Kwestie van de verkeerde 1 °) nauwkeurig in gedachten te houden. Dit lukt heel gemakkelijk . Het valt idd op dat 50 ° een minimum is om een loop te bekomen. Tot 65 ° kan feitelijk met een licht verlies aan kwaliteit. Resultaat: Na  4 ½ uur: 3,6 L maximum 53 °  ???? Normaal verliest de stook geen percentage doch hier wel  ( had als hoogste waarde een 63 °) en dus stop ik! Koelvloeistof gebruikt : 160 L = normaal ! Tweede stook: Idem als hierboven en dus ?????? Resultaat : 4 L à 50 °  ????? Koelvloeistof gebruikt : 160 L Maatregelen: de refluxkolom was kant en klaar geleverd doch na advies haal ik alle zadels uit, alles wordt proper gemaakt, gedroogd en opnieuw klaar gemaakt volgens de instructies. Derde stook: Ik besluit de richtlijnen te volgen die ik kreeg op het stookforum:

Ik gebruik 7,600 L alcohol van 52 ° en voeg 2,400 L gedistilleerd water bij. Redenering: herdistillering zou toch een hoger percentage van de alcohol moeten opleveren ! Ook kortere stooktijd inherent aan andere factoren (o.a. koelvloeistof) Resultaat : 5 uren stoken op koeling 53° 7 L opbrengst = verlies van ½ L eerder ingebracht. Restvloeistof in de boiler: 3 L ?? Warmte bij einde = 70° Percentage : 55 °  ???? Koelvloeistof gebruikt : 220 L  ??????

Ik begrijp al deze resultaten niet meer. Waar ligt de oorzaak, gelet op alle testen en maatregelen die ik nam? Uiteraard zijn alle adviezen welkom want ik zie de oplossing momenteel niet ! Alvast bedankt

 

Beantwoorden
Berichten: 35
(@computerfelix)
Eminent Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Beste Markel, ij zie hetzelfde probleem bij jou. Heb jij al een oplossing want als je mijn verhaal leest dan is het gelijkaardig ! Ben zeer benieuw!

Enkele weken geleden bekwam ik mijn splinternieuwe Still T500. Dit zou het ultieme toestel moeten zijn! Mijn ervaring:

De handleiding vind ik heel duidelijk na enkele keren grondig gelezen te hebben. Mijn wedervaren en problemen ! Voorbereiding en controlemomenten: Een goede wash die ik al vele jaren maak. Uitgegist tot 0,990 ! Vermoedelijk alcoholhoeveelheid op 25 L is 23 %. De T500 zit goed in elkaar, alle verbindingen goed nagekeken, alles goed aangesloten. Geen lekken; De thermometer getest op twee afzonderlijke proefbanken: boven de 50 ° blijft hij 1 ° teveel aangeven. Boiler ook getest: 10 L water kookt op precies 30 ‘ .

Opstelling T500:  erg stabiel en reflux kolom perfect in het lood geplaatst! Eerste stook: Boiler gevuld tot maximum markering. Power on Na ongeveer 45 ‘ laat ik een vooraf geteste 500 ml reeds lopen, zoals aangegeven in de handleiding en voor enig kookpunt zou bereikt worden. Thermometer laat zich in feite door de koelvloeistof goed en gemakkelijk regelen. Ik behoud de temperatuur tussen 54 en 59 ° (Kwestie van de verkeerde 1 °) nauwkeurig in gedachten te houden. Dit lukt heel gemakkelijk . Het valt idd op dat 50 ° een minimum is om een loop te bekomen. Tot 65 ° kan feitelijk met een licht verlies aan kwaliteit. Resultaat: Na  4 ½ uur: 3,6 L maximum 53 °  ???? Normaal verliest de stook geen percentage doch hier wel  ( had als hoogste waarde een 63 °) en dus stop ik! Koelvloeistof gebruikt : 160 L = normaal ! Tweede stook: Idem als hierboven en dus ?????? Resultaat : 4 L à 50 °  ????? Koelvloeistof gebruikt : 160 L Maatregelen: de refluxkolom was kant en klaar geleverd doch na advies haal ik alle zadels uit, alles wordt proper gemaakt, gedroogd en opnieuw klaar gemaakt volgens de instructies. Derde stook: Ik besluit de richtlijnen te volgen die ik kreeg op het stookforum:

Ik gebruik 7,600 L alcohol van 52 ° en voeg 2,400 L gedistilleerd water bij. Redenering: herdistillering zou toch een hoger percentage van de alcohol moeten opleveren ! Ook kortere stooktijd inherent aan andere factoren (o.a. koelvloeistof) Resultaat : 5 uren stoken op koeling 53° 7 L opbrengst = verlies van ½ L eerder ingebracht. Restvloeistof in de boiler: 3 L ?? Warmte bij einde = 70° Percentage : 55 °  ???? Koelvloeistof gebruikt : 220 L  ??????

Ik begrijp al deze resultaten niet meer. Waar ligt de oorzaak, gelet op alle testen en maatregelen die ik nam? Uiteraard zijn alle adviezen welkom want ik zie de oplossing momenteel niet ! Alvast bedankt

 

Beantwoorden
Berichten: 6760
Admin
Topic starter
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Hoi computerfelix, we gaan voor een oplossing. Ik hoop dat we er op het forum uitkomen. En anders gaat hij retour en ga ik hem onderzoeken.

 

Je hoeft het verhaal verder niet bij iedere reactie opnieuw te posten, dan komt het zelfde verhaal heel vaak hier te staan en dat maakt de leesbaarheid er niet beter op ?

Beantwoorden
gompie
Berichten: 991
(@gompie)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Schot in de ruimte: Is je elektriciteit aanvoer wel goed, geen slecht contact ofzo.

Heb je in de kolom gekeken of er geen lek in zit, of dat iets niet goed zit...

Ik weet dat het moeilijk gaat, maar op Internet zijn er toch mensen die het voor elkaar krijgen om de in en uitvoer van het koelwater te verwisselen.

 

Beantwoorden
Berichten: 35
(@computerfelix)
Eminent Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Alles gecheckt en soms 3 x gecheckt ! De kolom heb ik geledigd, volledig gekuist en correct opnieuw gevuld enzovoort. Bovendien heb ik met de rooktest alle ruimtes getest. Geen lekken !

 

Beantwoorden
Berichten: 35
(@computerfelix)
Eminent Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Leidingen zitten correct.
Ik heb inmiddels al veel bijdragen gelezen in de hoop een oplossing te vinden.
Ik geef nog mee dat ik een constante druk via leidingwater gebruik met een tussenkraantje om de hoogste druk af te remmen. Na dit kraantje is de officiële flowregelaar geïnstalleerd en dat is gemakkelijk te gebruiken, vind ik.
Wat ik wel raar vind is dat sommigen de koeltemperatuur laten tussen 55 en 65 en er niet meer naar kijken. Dit kan, ik weet dat maar ik regel het nog fijner en meestal fluctueert het nog amper een 10 de graad, dus what's next.
Ik weet het niet meer zenne!

 

Beantwoorden
gompie
Berichten: 991
(@gompie)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Kun je niet op het forum vragen of er iemand bij jouw uit de buurt komt met een T500 kolom ? die even wil komen kijken...

Beantwoorden
Berichten: 35
(@computerfelix)
Eminent Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Dit is idd een heel positieve tip !
Bij deze doe ik een oproep om bij iemand in België, eventueel in Nederland maar dan dicht tegen mijn land eens een proefstook te mogen doen zodat ik mijn condenser al dan niet definitief kan elimeneren.
Dit kan ook bij mij en de opbrengst wordt onder elkaar dan verdeeld als beloning.
Mss kan Stookforum bemiddelaar spelen ?

 

Beantwoorden
Berichten: 6760
Admin
Topic starter
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Ik vind het een mooi idee, en zo ontstaan ook nog eens goede contacten 🙂

Computerfelix, in welke omgeving woon jij? Wellicht is er iemand in de buurt die een T500 bezit.

Ik kan wel bemiddelen met adres uitwisseling als dat nodig is hoor.

Beantwoorden
Berichten: 40
(@pastislover)
Eminent Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Waar ergens in Belgenland woon jij computerfelix?

ik zelf woon net aan de noordkant van de grens boven Essen.

ik ben sinds kort ook in het bezit van een t500 en daar komt steevast een percentage tussen de 92 en 94 procent uit.

ik kan eventueel mijn kolom en alcohol meter mee naar jou nemen om een en ander samen na te kijken.

mijn water flow regel ik zelf met een rota flow meter met een bereik van 10 tot 60 liter per uur.

groetjes

pastislover

 

Beantwoorden
Berichten: 35
(@computerfelix)
Eminent Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

 

Beste Pastislover,

Zou jij dat echt voor mij willen doen ? Man chapeau !
Je Nickname is Pastislover ? Wel ik woon aan de franse grens in Menen. Volgens ik zie op de GPS zou dit rond de 120 km zijn.

Zie jij dat dan zitten?
Dan maak ik een nieuwe wash klaar en die we kunnen stoken. Heel graag met jouw kolom en alcoholmeter voor de helft en dan dat van mij eens proberen
Ik zorg voor eten en drank.
Ik vereffen je dan wel voor je inzet zoals hoger vermeld.

Hoe gaan we dit organiseren? Ik ben jong gepensioneerde en dus gemakkelijk beschikbaar.
Mss heb je wel Skype en kunnen we via dit kanaal al eens contact maken ?
Alvast bedankt

Beantwoorden
Berichten: 35
(@computerfelix)
Eminent Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Beste Stookforum,
Mss kan jij de beheerder worden van een netwerkje van mensen die bereid zijn desnoods ter plaatse te gaan. Dit contact zou met voorkeur via jouw plaats vinden opdat we elkaars privacy in eerste instantie altijd dienen af te schermen.
Wat denk je ?

Beantwoorden
Berichten: 6760
Admin
Topic starter
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Privacy is inderdaad heel belangrijk, het kan via mij, maar natuurlijk ook via een prive bericht. Soms komt een privebericht bij mensen in de spamfolder, dus als je een prive bericht stuurt zeg hier dan ook altijd even dat je ze een berichtje hebt gestuurd. Zo gaat alles buiten de site om.

 

Je kunt een prive bericht sturen door op de naam van de persoon te klikken. je komt dan op het profiel van die persoon, Daar zie je een rode knop met Contact mij er op. Vanaf daar verloopt alles verder tussen jullie eigen mailadressen en komt er niets op het forum te staan.

Beantwoorden
Pagina 52 / 109
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?