Meldingen
Alles wissen

Alle vragen en antwoorden betreft de T500 mogen hier!

Pagina 59 / 109

Berichten: 6760
Admin
Topic starter
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Hoi Jelle,

Still Spirits geeft aan alle zadels er uit te halen en hem aan te sluiten zoals je doet bij het distilleren van water. Zodat je dus alleen de koeler gebruikt en niet de reflux. . Ik heb het zelf niet getest met de kolom. Je zou ervoor kunnen kiezen de koperen zadeltjes te laten zitten en de RVS er uit.

Ze gaan er van uit dat je 6 liter van 40% in de ketel doet en dat door de gevulde kruiden basket heen stookt. En dat je stopt met stoken als er minder dan 20% uitkomt. Verzamel alles in een 5 liter fles en verdun opnieuw tot 40%. Ik denk dus dat je van 6 liter van 40% tussen de 4 en 5 liter van 40% zal overhouden. Dit is met de koperen helm zie ik. Wanneer je de kolom gebruikt rekenen ze weer anders. Hieronder de plaatjes van de gebruiksaanwijzing.

 

Beantwoorden
gompie
Berichten: 991
(@gompie)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Zouden de koperen zadels niet door de gaatjes van de kolom afsluitdop vallen, zo in de ketel ?

Beantwoorden
Berichten: 6760
Admin
Topic starter
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

In theorie zouden er een paar in de basket kunnen vallen, niet in de ketel.

Beantwoorden
Berichten: 6760
Admin
Topic starter
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Ik heb er hier een voor me, daar passen de zadels niet doorheen, dus daar gebeurt niets mee.

Beantwoorden
Berichten: 111
(@ijsvogel)
Estimable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

staan er ook al youtube filmpjes online hiervan? Of van de water distilling instructions?

Beantwoorden
Berichten: 6760
Admin
Topic starter
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Er zijn wel engelse filmpjes over de Gin Basket. Het distilleren van water zal ook wel te vinden zijn, maar niet op stooktv helaas.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik al mijn stooksels aanleng met water rechtstreeks uit de kraan. Ik denk dat dat in de meeste delen van nederland wel kan hoor. 

Beantwoorden
gompie
Berichten: 991
(@gompie)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Is dit geschikt voor de Gin basket ?

Beantwoorden
Berichten: 6760
Admin
Topic starter
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Ja zeker wel, ik weet alleen niet hoeveel je dan nodig hebt. Ik weet ook niet hoeveel er in het zakje van Still Spirits zit, zij komen binnenkort ook met een voorverpakt kruidenrecept voor een London Gin. Maar bovenstaande verpakking kun je zeker gebruiken 🙂

Beantwoorden
Berichten: 111
(@ijsvogel)
Estimable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Ik lees graag je ervaring Gompie

 

Beantwoorden
Scoozy
Berichten: 190
(@scoozy)
Estimable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

3de run met de T500 met een suiker wash 😉

Voilà eindelijk terug van 3 weken vakantie (2 weken Spaanse zon & 1 week bewolkte Belgische kust 😉 ) en de suiker wash net ervoor opgezet ( had nog een zakje Alcotec Pure 48 liggen die al meer dan 1 jaar over datum in de garage frigo lag 😉 ) dus alles mooi geklaard en gisteren namiddag dan om 17u begonnen met de afstook van de wash, een klein uurtje eer deze op temperatuur was en dan 4 tal uurtjes later had ik 4,5 liter 93% heldere lekker ruikende Alcohol wat een top machine is dit toch !!

Hieronder enkele plaatjes van mijn voorlopige opstelling moet nog een beetje finetunen voor de pomp maar daar komt een DIY regelaarskit op van op Dragonstill omdat ik de pomp teveel moet nijpen om het juiste debiet te verkrijgen. Eenmaal ik de waterstroom heb afgeregeld hoef ik bijna niets meer te doen blijft mooi tussen 2°c verschil doordraaien 😉 en dit met een paar kraantjes van Aliexpress die samen nog geen 2€ kosten 😉

 

Greetz Scoozy

 

Beantwoorden
Scoozy
Berichten: 190
(@scoozy)
Estimable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Ondertussen na 3 stooksels de colon leeggehaald en de bedels mooi met citroenzuur uitgekookt en laten drogen, colon mooi uitgespoeld met citroenzuur water en daarna mooi gespoeld en op de chauffage om mooi uit te drogen. Wat mij opviel is dat de bedels die in de colon zitten verschillen nl. De koperen zijn niet hetzelfde als de SS bedels is dit bij jullie ook ? Meer verduidelijking op de foto hieronder 

Colon heb ik gemerkt dat deze langs de binnenkant gedicht word met silicone !?

Mvg Scoozy

 

Beantwoorden
Berichten: 53
(@nl1bzw)
Trusted Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Vorm van de zadels maakt niet uit. Het gaat om het oppervlakte wat je ermee vergroot. Hierdoor gaat het schotelgetal van je kolom omhoog.

Beantwoorden
gompie
Berichten: 991
(@gompie)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Spoel hem na het schoonmaken zeer goed uit, als er zuur achterblijft is het koper binnen de kortste keren groen.

Beantwoorden
Berichten: 58
(@bouwkunde)
Trusted Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Scoozy,

Ik zie je  mooie opstelling op de foto met de waterton van 200 liter en de magnetic pomp. Ben ik ook aan het "fabriceren". Vraagje : Waarom stuur je het koelwater niet terug in het watervat ? 

Hoogteverschil ? Of toch andere reden ? Wordt het water in het vat te warm anders ....

Beantwoorden
Scoozy
Berichten: 190
(@scoozy)
Estimable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Bouwkunde, wel ik stuur het water niet terug in de ton om de reden dat het water wat uit de T500 komt rond de 60 graden is en dat een run ongeveer 4u a 5u duurt dit zou het koelwater temperatuur een minder efficiënte koeling geven. Ik heb een geboorde put dus water kost mij niets en vul steeds het vat bij met vers koel water daardoor moet ik bijna niets bijstellen met het kraantje en blijft hij mooi tussen de 59 a 61 graden zonder problemen ;).

 

 

Beantwoorden
Pagina 59 / 109
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?