Meldingen
Alles wissen

Alle vragen en antwoorden betreft de T500 mogen hier!

Pagina 83 / 109

Berichten: 196
(@sirolf)
Estimable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Ik ben vandaag voor de eerste keer aan het stoken en ik heb een pompje gekocht in de dierenwinkel. Eenvoudig model zonder filter etc ... Wel 5 debieten mogelijk (per 20% gok ik).

Ik vind dat het goed werkt en erg stil is. Het is een Sicce Micra plus. Ik heb bij die pompjes vooral de indruk dat van belang is hoe hoog hij aan welk debiet kan en dat geeft de deze goed aan op een grafiek.

Ik heb geopteerd voor grote coldpacks in een gootsteen (ik had er via mijn werk een hele boel grote liggen).

 

Beantwoorden
@ndré
Berichten: 1159
(@ndre)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Prima pompje Rolf en Anton?

Groet, @ndré??

Beantwoorden
Berichten: 196
(@sirolf)
Estimable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden
Beantwoorden
Berichten: 196
(@sirolf)
Estimable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Oei, werkte niet (te groot).

Ik wou een foto laten zien van mijn pompje (past in een kinderhand) in werking ...

Beantwoorden
Berichten: 196
(@sirolf)
Estimable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Beantwoorden
Berichten: 3546
(@nimrax)
Lid
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Deze oplossing zou ik ook kiezen. Prima dingetjes. Past een tuinslang in en klaar ben je al. Gewoon op 230V en goedkoop, geen gezeur met voedinkjes op ruitenwisserpompjes.

Beantwoorden
Berichten: 111
(@soepkoppe)
Estimable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Bedankt voor de snelle reactie Andre en Rolf.Eigenlijk bedoel ik dat ik het pompje niet te veel wil belasten door er een kraantje tussen te zetten.Dit zal zeker de levensduur van het pompje ernstig verkorten.Het beste zou zijn om een goedkope lab voeding er aan te zetten.En via de regelbare weerstand,het pompje ,zodanig te regelen,dat ie de jiuste hoeveelheid water door de kolom stuurt.Word het koelwater warner,dan kun je met de regelbare voeding de pomp bijregelen.Is dit wat of denk ik hier te moeilijk over.

gr Soepkoppe.

Beantwoorden
@ndré
Berichten: 1159
(@ndre)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Hoi Anton,

zelf denk ik dat je er te moeilijk over denkt, dat pompje van SirOlf is ook te regelen en heb je niets te doen met een aparte regelbare voeding.

Groet, @ndré??

Beantwoorden
Berichten: 111
(@soepkoppe)
Estimable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Ruitewisserpompjes zijn geschikt voor kortstondig gebruik. Ze zijn onderop het recervoir gemonteerd zodat ze enigsinds tijdens de aanvoer gebruik maken van de druk van de vloeistof kolom.(hoogte vloeistof).Je kunt ze niet in het vat monteren ivm kortsluiting van de electrische aansluitingen. Als je ze net boven het vat aansluit branden ze door het gebrek aan koeling ,en continu gebruik,snel door.Een 220 pomp zou ideaal zijn.Regel je dit dan via een kraantje?En wat kost zon pompje?

gr Soepkoppe.

Beantwoorden
Berichten: 164
(@deentju)
Estimable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Heb even een vraag nu ik aan het kijken bent naar andere en grotere ketels.
Ik stuk nu nog steeds met een alambiekketel..deze is 20 liter met een 5 liter refluxketel eraan waardoor het dus meteen beter is dan 1 keer stoken met 1 ketel.
Maar goed iedereen zijn eigen manier.
Aleen nu ik aan het kijken ben naar een grotere ketel,moet de smaak na het stoken ook redelijk neutraal zijn.
En ik stook met suikerwash,maar nu is mijn vraag gaat de kwaliteit met deze T500 er ver op vooruit of kan ik beter een proff 100 liter ketel halen zoals deze....

Beantwoorden
Berichten: 362
(@skoldt)
Reputable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Met deze getoonde ketel ga je nooit volledig neutrale alcohol kunnen maken.  In de kop van de ketel ga je nooit genoeg reflux kunnen creëren en blijf je dus met smaken zitten.  Deze getoonde ketel is uitermate geschikt voor alcohol waar je veel smaak wil meekrijgen (whiskies, calvados, eau-de-vies, etc ...).  Als je neutraal wilt maken moet je een distilleerkolom hebben waar je goed en veel kan refluxen.

Beantwoorden
Berichten: 164
(@deentju)
Estimable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Okeej duidelijk,dan weet ik dat ik dan dus beter de T500 kan hebben,ik zal er mee bezig ?

Beantwoorden
evds3
Berichten: 1415
(@evds)
Noble Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

de T500 is een geweldig apparaat ik stook op dit moment iedere 2de dag ermee geweldig

gr erik

Beantwoorden
Berichten: 463
 Mick
(@mick)
Reputable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Wij sitten te tobben met onze T500 reflux kolom, wie heeft advies?

Alles aangesloten volgens het boekje maar lopen gaat niet goed.

Na de eerste stook met de kolom de zadels er uit gehaald, schoongemaakt en teruggedaan.

Nu twee keer achter elkaar met stoken bij 38 °C koelwater uitgagnstemperatuur opeens grote stromen alcohol, 70%.

Het enige dat ik nog kan verzinnen (vorige keer dacht ik dat het aan het schuimen lag) is dat bij het terugdoen van de zadels we alle zadels er in doen en dan aanschudden.

De enige theorie die ik nog over heb is dat we de koperen zadels erin moeten doen, goed aanschudden en kijken of goed tussen de reflux koelspiraal zit en dan verder vullen.

 

Heeft iemand nog de gouden tip of ook zoiets meegemaakt?

groet,

Mick

Beantwoorden
Berichten: 6760
Admin
Topic starter
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Dag Mick,

Het klinkt alsof je stookt in Potstill modus. Dan zijn de waterslangen niet aangesloten als reflux. Het komt er dan op neer dat je waarschijnlijk alleen de buitenste koeler gebruikt en niet de refluxkoeler in de dikke kolom (waar de zadeltjes zich bevinden) dit systeem gebruik je als je smaak mee wilt distilleren. Dan doe je dat overigens zonder zadels er in.

Plaats eens een foto hoe alles nu aangesloten is. Want bij zo,n lage uitgangstemperatuur zou er nog geen druppel uit kunnen komen. Dat versterkt mijn vermoeden dat het koelwater nooit in de refluxkoeler geweest is.

Beantwoorden
Pagina 83 / 109
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?