Meldingen
Alles wissen

Alle vragen en antwoorden betreft de T500 mogen hier!

Pagina 95 / 109

mauser
Berichten: 235
(@mauser)
Reputable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

De thermometer zat er verder wel goed in, maar zal vanavond eens proberen met water te meten. Bedankt gompie

Beantwoorden
Berichten: 54
 aart
(@aart)
Trusted Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Door de kortings actie vandaag de knoop door gehakt. En besloten om de T500 reflux still te bestellen.
Echter kan ik nergens vinden hoe te werk te gaan bij eerste stook.
Kan ik de eerste stook ook gebruiken?
Of moet ik net als bij een koperen ketel de eerste stook weggooien ?
Misschien staat het in de handleiding maar was wel nieuwsgierig vandaar mijn vraag.
Tips zijn natuurlijk altijd welkom

Gr Aart

Beantwoorden
Berichten: 30
(@amateurke)
Eminent Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Gewoon eens spoelen met warm water en in gebruik nemen. Zeker niets weggooien! Zo heb ik het gedaan en het resultaat was heel goed!

Beantwoorden
Scoozy
Berichten: 190
(@scoozy)
Estimable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Hallo T500 gebruikers 😉 gisteren terug een suikerwasje erdoor gepompt en lekker 4.5 liter neuraal van 92% als resultaat gekregen laat hem op 62° lopen gaat lekker vlot. Nu heb ik steeds het zelfde probleem en dat is het pompje. Ik heb een magnetische brewferm pomp op een 200L vat maar het regelen blijft een "pain in the ass", dat kan niet de bedoeling zijn.
Zijn er mensen die hun regeling kwa debiet willen delen en misschien komen we wel op een makkelijke stabiele oplossing ipv steeds te zitten bij regelen.

Beantwoorden
Berichten: 196
(@sirolf)
Estimable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Ik gebruik een aquariumpompje. 

Beantwoorden
Berichten: 137
(@davidoff)
Estimable Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Ik, gewoon een regelbare aquariumpomp in een buffervat of de Still Spirit waterregelaar in gebruik. Debiet is zo'n 450 ml/minuut. In het begin mat ik dit op voorhand, nu gewoon op gevoel. Ff opletten op het moment dat de alcolische damp overslaat in vloeistof, maar binnen de 30 seconden zit ik op de gewenste temp.

Ik distilleer met afvoerwatertemperatuur aan 54°C. Belangrijkste is dat je aanvoer 100% gelijkmatig is. Daarom dat buffervat of de versie van Still.

Good luck.

Beantwoorden
Berichten: 111
(@soepkoppe)
Estimable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Gebruik hier klein aquariumpompje ong 40 watt.Opvoerhoogte is hier erg belangerijk,ivm hoogte kolom.de opvoerhoogte van het pompje is 2m.Ik heb een retourleiding aangebracht,(nog voor het naaldkraantje) En regel via dit naaldkraantje de aanvoer naar de kolom.Dit gaat perfect,zonder grote schommelingen van de temperatuur.Er word dus continu een kleine hoeveelheid retour naar het 220 litervat gepompt.Deze retour maakt het regelen eenvoudiger,en nauwkeuriger. Ik houd de temperatuur tegenwoordig zo rond de 60 gr ,dit gaat veel sneller. Ik heb de indruk dat de kwaliteit hier niet beter of slechter door word. De 220liter is voldoende voor 2 keer stoken(met de T-500)achter elkaar.

gr Soepkoppe..

Beantwoorden
Berichten: 54
 aart
(@aart)
Trusted Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Whiskey

Beste mede hobby stokers.

Sinds kort ben ik ook de gelukkige bezitter van de T500

Nu lijkt het me leuk om rond de feestdagen eens een whiskey proberen te maken.

Nu zat te denken aan

Mangrove Jacks Vloeibaar Mout Extract Dark 1,5 KG 

Maar heb nog wel een paar vraagjes.

Kan dit met de t500?

Met of zonder kolom vulling

en heb ik een vermogens regelaar nodig of kan ik met koelwater volstaan.

 

informatie en tips zijn van harte welkom.

Gr Aart 

 

Beantwoorden
evds3
Berichten: 1415
(@evds)
Noble Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

hallo aart

 ik denk alle zo doe ik het een T500 met copperdome en een vermogensregelaar moet je toch wel hebben en als ik een goede tip kan geven kijk eens bij munckerik die heeft komplete pakketten voor weinig geld om whiskey te maken en die zijn heel lekker

gr erik

Beantwoorden
McCorner
Berichten: 476
(@mccorner)
Honorable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Eerste ervaringen met de T500:
Vanmorgen de eerste keer aan het stoken gegaan met de nieuwe T500. Wash van 23 liter, gemaakt met de Turbo 48 en 6,5 kilo geinverteerde suiker in de ketel.
Temperatuur controle inderdaad wat lastig, tot ik er achter kwam dat met het verder open of dicht doen van de badkamerdeur de temperatuur beter te regelen viel dan met het naald kraantje....
Verder gemerkt dat de kolom een beetje lekt op het o onderste zwarte blok waar watertoevoer op gaat. Wat daar uitkomt heeft zo te proeven een lage ABV.

Beantwoorden
Berichten: 54
 aart
(@aart)
Trusted Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Beste evds3,

Bedankt voor je reactie.

Helaas heb ik nog geen copperdome dus hoop dat het ook met de reflux kolom kan.

Ik zal eens kijken of ik die pakketten kan vinden misschien dat je toevallig een linkje voor me heb?

Gr Aart

 

Beantwoorden
evds3
Berichten: 1415
(@evds)
Noble Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

hallo aart ja zeker

https://www.stookforum.nl/thread/even-voorstellen-bio-brouwmaat/

 en de beide whiskey zijn zeer goed

gr erik

Beantwoorden
Berichten: 54
 aart
(@aart)
Trusted Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Beste Erik,

Bedankt Voor de info

Heb inmiddels een vermogens regelaar besteld

Om nu gelijk een copperdome en koeler te kopen vindt ik nu nog te duur omdat ik niet weet of ik veel whiskey ga maken.

Kan helaas nog niet veel vinden over hoe de t500 reflux werkt zonder de vulling

Maar probeer er nog wat over te vinden

Als iemand extra info heeft hoor ik het graag

Gr Aart 

Beantwoorden
Berichten: 1
(@nathan)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

hey Allemaal 

Ik ben Nathan en ben nieuw hier. 

Heb een t500 aangeschaft en ben bezig met mijn eerste brouwsel?

nu bij het aanzetten van de T500 maakt deze van in het begin een kokend geluid ? 

Is dit normaal want in de instructievides kan ik het geluid niet horen? 

in de handleiding kan ik ook niets terugvinden 

Beantwoorden
Berichten: 77
(@polderstoker)
Trusted Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Hallo Nathan,

volgens mij perfect normaal Nathan, het eerste uur is de boiler hard aan het werk om je 20 a 25 liter stookwijn naar de 80 gr te krijgen. Na n 3 kwartier zet ik zelf meestal de koeling aan, bedoeling is om de temperatuur van de kolom rond de 60 graden te houden. Als je dat voor elkaar hebt ben je meestal ong. eenuur verder (na het aanzetten) en wordt het ‘kook’geluid een stuk minder. Succes!

Beantwoorden
Pagina 95 / 109
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?