Meldingen
Alles wissen

Alle vragen en antwoorden betreft de T500 mogen hier!

Pagina 94 / 109

Berichten: 6760
Admin
Topic starter
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Fijn dat het zo goed is gegaan.  Je zal zien als je het vermogen kunt regelen de koeler lang genoeg is, de alcohol komt dan niet meer warm uit de koeler.

Ik heb mijn eerste rondes Kirsch ook nog gestookt zonder vermogensregelaar en dat ging prima. Maar nu ik alles kan regelen werkt het toch wel fijner. 

Beantwoorden
Berichten: 15
(@droogstook)
Active Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Ik heb er een tuinslang van 15m tussen 

Deze komt op druk en bij drukverschil in de leiding krimpt en zet de tuinslang uit 

Daardoor zeer stabiele waterflow kan niet stuk en geen enge techniek nodig 

De slang zorgt ervoor dat de druk als een elastiek altijd hetzelfde is 

Beantwoorden
Berichten: 334
(@lespaul)
Reputable Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Je had helemaal gelijk Jan. De regelaar er tussen gezet en terug gezet naar 4 Ampere, dus bijna 900 Watt.

Een keurig, net onderbroken, straaltje zo ik het graag zie.

Distillaat bleef netjes 21 graden. Dat is wel prettig want de dobber wil ook graag 20 graden zien.

Morgen de 35 potjes besnuffelen en vaststellen wat voorloop, hart en naloop is.

Dit was de fijnbrand van drie strip runs.

 

Beantwoorden
Berichten: 6760
Admin
Topic starter
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Fijn! Dan ben je op weg naar je eigen Brandy ? gaat het op eiken of blijft hij blank?

Beantwoorden
Murmillo
Berichten: 2690
Admin
(@murmillo)
Famed Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Fijn dat het goed gegaan is. 

Beantwoorden
Berichten: 334
(@lespaul)
Reputable Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

ik doe het altijd op eiken... dat klinkt anders dan ik het bedoel ?

ik vind het ook mooier (het oog wil ook wat)

snap van de temp. meting niet zo veel. Ik heb ook nix met temp.meting op een postill. je kan het vermogen regelen maar de temp. kan je niet regelen met een potstill.

Alcohol kookt bij 78.3 graden. Dat zie ik ook keurig bij mijn bokakob.. De  thermometer op de brug van de potstill geeft 81 graden aan en loopt geleidelijk op. En tijdens het oplopen van de temperatuur zakt het alcohol percentage. Das logisch want er wordt meer water meegenomen en daar is een hogere temperatuur voor nodig.

Ik zal het exel bestandje over het verloop van deze stook wel posten als het klaar is.

ter lering en de vermaek...?

Ik weet het ik krijg nu weer iemand op mijn nek maar die kan ook wel tegen wat tegengas....?

Beantwoorden
Berichten: 14
 RonH
(@ronh)
Active Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Wat een leuk stook weekend moest worden eindigde in een teleurstelling.

Niet hellemaal maar toch.

Zaterdag 2 keer 25 liter newbie suiker wash omgezet in ruwbrand met de T500 met koperen helm, dit ging als een speer, super tevreden over.

Zondag was het plan om mijn oude snelkookpan met kolom te gaan gebruiken om een fijnbrand te maken en daarna rustig de smartstill om kleine partijtjes lekkere likeurtjes te stoken.

Wat een onding dat snelkookpan apparaat, eerste poging lekkage aan de rand en ongelofelijke schommelingen in de kolom, van 40 graden naar 75 graden en terug in 5 minuten.

De voorloop kwam eruit in een klots van 45 CL, en mijn opvang potje was gelijk vol.

Alles stopgezet, aangedraaid, nagekeken en nog maar eens begonnen, hopeloos zelfde verhaal.

Weer stopgezet en alle slangen van het apparaat gehaald, ga het ding niet meer gebruiken.

Bij de stookwinkel een T500 RVS Reflux condensor bestelt :). Daarmee moet het lukken.

Ik had wel tijd over om Odins roggebrood recept te maken, en ik heb 6 flessen oude wijn omgestookt naar brandy.

Wijze les geleert, zorg dat je spullen in orde zijn.

Beantwoorden
mauser
Berichten: 235
(@mauser)
Reputable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Heb vorige week mijn kolom eens schoongemaakt na 5 keer gestookt te hebben en alle zadels eruit gehaald. De koper zadels met zout en witte azijn schoongemaakt volgens filmpje. dit ging echt perfect en waren binnen mum van tijd weer mooi schoon. De RVS zadels een ronde mee in de vaatwasser. Ook weer mooi schoon. Nu is het volgende aan de hand. Voor de schoonmaak begon mijn kolom altijd te lopen tussen de 55 en 60 graden. Nu na het schoonmaken begon hij al te lopen bij 46 graden. Dik 10 graden verschil. Waar zou dit aan kunnen liggen. Het eindresultaat was trouwens wel redelijk het zelfde. 22 liter a 17,5% leverde 3,75 liter van 93% op. Ben toen maar gestopt want bij de laatste 0.75l begon het echt scherp te worden en begon ik in de verte al een beetje de natte hond te proeven. laatste 0.25l was toen nog steeds 91%. Het liep verder wel prima, maar was de temp van mijn vorige stook sessies gewend. Iemand enig idee.. Groet Maurice

Beantwoorden
gompie
Berichten: 991
(@gompie)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Ik zou de thermometer eens in een pan met water van 100 graden houden, en kijken of hij nog wel goed is. En zat hij diep genoeg ? 

Beantwoorden
Berichten: 292
(@erikjan)
Reputable Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

In afwachting van mijn t500 met koperen helm en de rest van mijn spullen, heb ik alles in huis gehaald. Voor de koeling heb ik een vat met water en een regelbaar aquarium pompje die 200 liter/min.

Nu mijn vraag, is er een nadeel aan teveel koelwater rondpompen?

Aangezien het bij mij uit een vat komt en daar weer in gaat (200 liter) verspil ik niks.

Beantwoorden
Berichten: 15
(@droogstook)
Active Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

De t 500 heeft ongeveer 30 liter water per uur nodig

Door het rond te pompen loopt je watertemperatuur op in je vat 

Je zal dan continu de temperatuur moeten bijregelen steeds meer water nodig

 

Beantwoorden
Berichten: 334
(@lespaul)
Reputable Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Met 200 liter water heb je normaal gesproken genoeg koeling voor een stook. Zoniet dan laat je toch een beetje weglopen in een ander vat en vul je weer wat koel eater bij. Zelfs met de zeer warme dagen had ik genoeg aan 200 liter. Bijregelen van het water is met de potstill ook niet nodig.

Beantwoorden
Berichten: 292
(@erikjan)
Reputable Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Fijn om te horen dat ik in ieder geval genoeg koelwater heb. Alleen is het een probleem als je te veel koelt. Dus de fabrikant schrijft 30 liter/uur voor en ik pomp er 100 liter/uur door. Kan dat kwaad?

Beantwoorden
Berichten: 1677
(@wiliam)
Noble Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Met een "kraantje" er tussen kun je regelen, dat er niet meer door de koeler gaat dan nodig. Pak je een soort dat het teveel aan druk terugvoert naar je koelvat, dan zet je je pomp niet meer onder druk dan nodig.

Beantwoorden
Berichten: 334
(@lespaul)
Reputable Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Wat William zegt is juist maar het kan volgens mij geen kwaad wanneer je wat meer koelt dan nodig is. Ik heb bij een potstill nog nooit koelwater geregeld..

Beantwoorden
Pagina 94 / 109
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?