Meldingen
Alles wissen

Beginners vraag over T500 of alambic


Berichten: 107
Topic starter
(@ppeterke)
Estimable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Een vraagje 

Ik weet dat er al een paar deze vraag hebben gesteld maar idd als beginner (info verzamelen om achtereen een distillatie ketel aan te schaffen) weet ik het effe niet meer.

Ik was en ben interesseert in een T500 maar ze hebben deze met een SS en met een koperen kolom, is daar een verschil in wat er uit komt? naar wat gaat jullie voorkeur of is het enkel voor het zicht?

Ik zou willen beginnen met pure alcohol en daar wat essences aan toevoegen.Ik denk dat dit als beginner al moeilijk genoeg is een goede alcohol te maken met een goede smaak en geur.

Maar wil in de toekomst trachten Gin,Whisky,cognac  te maken. Of zijn dit zaken die niet gaan met een T500 maar moet je daar een 12 Liter Roodkoperen kolom distilleerketel voor hebben?

Wil ook niet direct beide toestel kopen of een toestel waar ik na korte tijd ook niet mee kan maken wat ik wil.

En ik weet dat niet iedereen voorstander is van essences maar je moet ergens beginnen denk ik dan.

 

Beantwoorden
10 reacties
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Of je nu een RVS of een koperen kolom gebruikt, maakt niets uit voor het resultaat.

Met een T500 en een copper dome en condenser heb je ook een goede basis om een whisky etc te maken maar schaf dan wel een vermogensregelaar aan. Als je toch  van plan bent whisky te maken kun je overwegen om een Grainfather aan te schaffen. Dan kun je maischen en stoken (en je hebt dan geen aparte vermogensregelaar nodig).

Beantwoorden
Berichten: 107
Topic starter
(@ppeterke)
Estimable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Idd had ook al naar Grainfather gekeken maar is wel duur om mee te starten.
Wat maakt het verschil als je de copper dome gebruikt ipv het ss deksel? Dan gebruik je de kolom ook niet.
Als ik het goe begrijp kan je met de vermogenregelaar op een andere manier stoken .
Kan ik daar info over vinden hoe je da moet doen.
En wat je kan stoken.

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Je bedoelt de copper dome ipv het ss deksel icm de refluxkolom? Qua eindproduct maakt ook dat geen verschil. Copper dome met eigen condenser maakt van de T500 boiler een pot still. Eigenlijk is de copper dome ontwikkeld voor de Grainfather. 

Er staat hier op het forum genoeg geschreven over het nut ende functie van de vermogensregelaar. Met  de  zoekfunctie kun je veel info vinden.

Beantwoorden
Robbert
Berichten: 9957
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

T 500 is leuk voor schone alcohol ,
Voor een whiskey , bourbon , gin e.d. zal je toch een ander type ketel beter kunnen gebruiken.
Zeker voor een cognac of brandy
Whiskey ketel , alambiek , alquitara of charantaise zijn daarvoor beter geschikt i.v.m. flow .
Een geschouderde ketel geeft meer aroma en verzadiging van smaak dan een
Cilindrische ketels met direct een " alambiek " achtige dome erop .
Deze heeft maar beperkte smaak overdracht .

( of Je zou een aanpassing kunnen maken met kroonplaat en lens op de t500 voor betere flow )

Beantwoorden
Robbert
Berichten: 9957
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

( je heb sowieso voor verschillende producten andere type ketel nodig ! )

Beantwoorden
Berichten: 107
Topic starter
(@ppeterke)
Estimable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Een vraagske

Bij de T500 met kolom heb je daar dan geen heads,hearts en tails? en de eerste alcohol die er uit komt is dat dan ineens 95° ?

En zoek hier info over hoe stoken met vermogen regelaar wanneer wat doen bij een bepaalde temp maar vind niet juist de juiste werkwijze. als je een vermogen regelaar in combinatie gebruikt met een helm.

moest het toch op het form staan graag link .

Alvast bedankt om een beginner wat op weg te helpen in deze moeilijke materie maar geef de moet ni op.

Na verlof komt de bestelling er aan.

Beantwoorden
Berichten: 3546
(@nimrax)
Lid
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Peterke, met elke stook, ongeacht de ketel, heb je heads, hearts and tails.
Voorloop, middenloop en naloop.
Je stook zal altijd hoog starten met 90+ abv en naar gelang de stook vordert je richting de 0 gaat. De zuiverste alcohol zit in de hearts, echter als je een paar mililiter voorloop(je kunt het ruiken) wegneemt en bij 20%abv je stook afbreekt je een geweldig resultaat kunt bereiken. Koop hiervoor een refractometer (stookwinkel)
Dan kun je met een druppel distillaat op de meter je %abv meteen aflezen.

 

Beantwoorden
Robbert
Berichten: 9957
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Als de ketel goed werkt zal al aan begin meteen een hoog percentage zijn .
Op smaak , helderheid en geur maak je scheiding van voorloop naar hart . Wanneer de temperatuur regeling en koeling continu zijn zal percetage lang hoog blijven en na zo 90 % van totale te verwachte opvang Instorten .
Bij die snelle daling let je op smaak , helderheid en geur ..
Daarop maak je weer een scheiding .
Omdat ee maar bij normale stook enkele milliliters tussen zit .nooit te lang wachten met scheiding maken .
Er zijn die tot ruim onder de 50% door gaan maar dan heb je al ook de helft vervuiling mee .
ELK destilaat bij wat voor product ook en ongeacht wat voor ketel je gebruikt , je moet altijd voorloop, ziel , naloop scheiden .

Wanneer je een drank stookt kan het ook een eenmalige overhaal zijn dus daarin maak je scheiding .
Ga je 2 , 3 of vaker overhalen doe je het in de laatste overhaal .
Des te zuiverder je de alcohol wil dan moet je ook vaker overhalen . Ongeacht wat voor ketel!

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Een T500 werkt anders dan een pot still. Je hebt wat voorloop (afhankelijk van de gebruikte gist, het verloop van de  vergisting en de zuiverheid van de suiker). Als de alcohol er uit is dan stopt de T500.

Beantwoorden
Murmillo
Berichten: 2690
Admin
(@murmillo)
Famed Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Ik ben maar een newbie, als ik vandaag opnieuw zou mogen beginnen en de centjes had, kocht ik direct een alquitara. Alles is daarmee mogelijk. Ok soms een aanpassing maar wel mogelijk.

Beantwoorden
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?