Meldingen
Alles wissen

eerste stookervaring met de T500........ geweldig


Berichten: 65
 mac
Topic starter
(@mac)
Trusted Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Gisteren voor het eerst de T500 gebruikt en voor het eerst van mijn leven gestookt. wat een geweldige ervaring om de eerste druppels te zien lopen. en het hele process zelf te doen. 

4,8 liter 90%+ alcohol uit een 22 liter suikerwash gehaald. in 5 uurtjes tijd , van het aanzetten tot het afzetten. de eerste 50 ml weggegooid.

Zo goed mogelijk de temperatuur tussen de 55 en 57 gehouden en dat werkte perfect. 

Toch nog wat vraagjes van een groentje:

  • kan het zijn dat je gestookte alcohol toch een lichte kleur heeft, niet noemenswaardig maar ik zie er toch een hele heeele lichte thee kleur in een soort van off white? is dat normaal..
  • Is filteren door actieve kool noodzakelijk of een optie?

 

Beantwoorden
4 reacties
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Toch nog wat vraagjes van een groentje:

  • kan het zijn dat je gestookte alcohol toch een lichte kleur heeft, niet noemenswaardig maar ik zie er toch een hele heeele lichte thee kleur in een soort van off white? is dat normaal..
  • Is filteren door actieve kool noodzakelijk of een optie?

Uiteraard kan het zijn dat je een licht kleurtje hebt maar het zou niet moeten. Bij mij is het distillaat kraakhelder.

Filtreren over actieve kool is een optie. Met het lichte kleurtje zou ik het zeker overwegen!

Beantwoorden
Berichten: 0
(@Anoniem)
Deelgenomen: 1 seconde geleden

Ik heb dat soms wel met als ik druiven stook,dan stook ik te hard,komt wat schuim mee.zal bij jou niet het probeem zijn,filter het door 3 laagjes keuken papier met daar tussen2-3 laagjes wit ongeparfumeerd wc papier.gr.Chris.V.

 

Beantwoorden
Berichten: 3546
(@nimrax)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Hoi Mac, ook lekker bezig!! Een koolfiltertje EN de papier filtering van Chris kan nooit kwaad. Het hoort inderdaad "water helder" te zijn. Mogelijk toch net een beetje stookwijn meegekomen?  Offf..volgende stook 20 liter max wegstoken, kijken of het kleurtje weg is...idee?
Hoe dan ook, het is je gelukt. Top!

 

Beantwoorden
Berichten: 65
 mac
Topic starter
(@mac)
Trusted Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

ChrisV 

bedankt voor de tip, ik heb net, op de jouw voorgestelde manier gefilterd met papier en een geweldig eindresultaat bereikt kraak helder. 

 

Beantwoorden
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?