De bolling in de schouders is prima maar er moet een soort hoed / spat bol bovenop .
Nog tips waar ik dat kan halen / vinden / van af kan slopen.
Normale vulling is 2/3 . Maar voor sommige samenstellingen kun je iets hoger vullen tot max 4/5 .
wanneer je de ketel niet een soort verhoogde uitgang bol of hoed geeft dus meteen met dunne bocht naar koeler krijg je geen goede flow maar eerder een terug gaande werveling .
Kijken bij oudijzer handel of haal een dikke koperen buis . stukje van 15 ,cm . Soldeer op een kant een plaatje en een zij uitgang maken .
De modellen uit dit boek/pdf zijn achterhaald.
De kolom - met de twee koelpijpjes er door - is al veel besproken en erg inefficiënt.
Onderste pijpje zorgt voor reflux onder in de kolom.
Zinloos... behalve wanneer je verwarmingselement te zwaar/ of niet te regelen is.
Het andere model gebruikt veel koperen delen en is dus best prijzig.
Groet,
Rik.
Rik, prima. Heb jij ander leesvoer voor ErikJan?
Alleen wat boeken - over kolommen - die heel erg theoretisch zijn. Ben nu weg voor werk maar bij belangstelling kan ik de boeken ergens ‘dumpen’.
Als er vragen zijn hoor ik het wel.
Heb zelf vooral ervaring met fractioneer kolommen.
Keteltje zoals hier boven zal het prima doen.
De kolom is wat smal, maar met rustig verwarmen is dat geen probleem.
Met die kleine keteltjes is ‘spugen’ een ander verhaal.
Er komt snel schuim uit de koeler als het vuur wat hoger staat.
Groet,
Rik.
Kolom , ketel , koeler en brander staan niet los van elkaar.
Ze moeten op elkaar zijn afgestemd .
Een goede kolom kan slecht werken als er ergens anders wat verkeerd is .
Een kolom vorm is ook niet voor alle vormen van distilleren inzetbaar en past niet op elke ketel .
Niet een ketel is overal voor te gebruiken .
brander vermogen moet in overeen stemming zijn met inhoud ketel en ook ketel uitvoering .
Juiste warmte verdeling en regeling is belangrijk .
groot vermogen kan bij kleine inhoud problemen geven wanneer niet goed dimbaar .
Te kleine koeler is verlies te grote koeler geeft ook problemen .
Het moet allemaal kloppen bij elkaar
Allemaal heel leerzaam, deze discussie. Ik ben nu op zoek naar een koperen plaat zodat ik zelf de hoed kan (ver)maken. Wat zou de ideale dikte zijn voor een buis of is een kegelvormige hoed met boven aan gelijk een bocht van 135 graden naar beneden nog beter ? ( zoals de alambiek helm voor de T 500)
Een beetje meet ui vormig zou beter zijn .
Het alambiek model van de t500 kun je wel beetje aanhouden maar dan niet zo ver op de rand zetten .
Je moet ook gebruik maken Van de bovenkant / deksel . Dus kleinere diameter dan de ketel zelf
Link naar boeken: http://www.mediafire.com/folder/s0onb4merd4f5/Boeken_en_Literatuur
Poging 2. Het is in Zeeuws Vlaanderen nog niet zo makkelijk om aan koper te komen, zeker niet tijdens de feestdagen. Uiteindelijk een plaat besteld bij Bol.com. Hier een mooi buisje van gevormd, met een diameter van 10 cm. Dekseltje er op gesoldeerd. Nu nog een uitgang aan de zijkant. Ik neem aan zo hoog mogelijk in de kolom?
Hallo Limonloo
Ziet er prachtig uit, ik overweg ook om een boiler om te bouwen naar ketel, hoe heb jij de overgaan gemaakt tussen ketel en deksel en tussen deksel en hoed om het maar eens "oneerbiedig"te noemen
gr Maasjoerts
Dat ziet er goed uit limonloo .
goed bezig .
Hallo Limonloo
Ziet er prachtig uit, ik overweg ook om een boiler om te bouwen naar ketel, hoe heb jij de overgaan gemaakt tussen ketel en deksel en tussen deksel en hoed om het maar eens "oneerbiedig"te noemen
gr Maasjoerts
Ik heb de boiler bovenaan door gezaagd(de hoed) , en daarna van het onderste deel een reep van 4 cm afgezaagd. Deze reep heb ik vervolgens "in" de hoed gesoldeerd.
Ik denk dat hij af is... zullen eens gaan testen.
Kan ik om de ketel en helm goed af te sluiten van die aluminium tape gebruiken?