Meldingen
Alles wissen

Suikerwash klaren, t500 en beginnersgefrutsel


Berichten: 8
Topic starter
(@taram)
Active Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

dag forum,

ik ben Tara, nieuw hier 🙂 en heb vorige week een t500 besteld bij de stookwinkel en een suikerwashemmer met gist. Die t500 staat nog in de verpakking en ga ik vandaag opbouwen.

ik ben vorige week gestart met de suikerwash. Hij pruttelt al minder (ongeveer 1 keer per minuut).

ik heb de t500 gekocht omdat ik (o.a) herborist ben en graag tincturen, kruidenolie (via alcoholdistractie), etherische olie roomspray (met alcoholstabilisatie) en reinigingsalcohol wil maken. Ik drink zelf nooit gedestilleerd, wel zelfgebrouwen vlierbessenwijn en mede.

vraag:

is er op dit forum een goede Nederlandstalige instructie voor het maken van de 92% alcohol in de t500? Ik heb de (bijgeleverde) Engelse enkele malen doorgelezen en via het forum gezocht en zie inmiddels door de tips en berichten de rode draad niet meer ;-). Zo vraag me nog af of de wash geklaard moet worden. Of dat ook met heveling kan (zoals bij wijn) of dat dit niet nodig is?

Op voorhand blij met jullie tips en trucks

Tara M

Beantwoorden
11 reacties
Berichten: 8
Topic starter
(@taram)
Active Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Ik zie dat ik het per ongeluk onder recepten heb gepost (was ik in aan het zoeken). Wellicht niet helemaal passend? ?

als het anders moet of elders hoor ik het graag.

 

Beantwoorden
Berichten: 6760
Admin
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Hoi TaraM,

Voor het doel waar jij de alcohol voor gaat gebruiken hoef je de stookwijn niet helemaal te klaren. Gewoon goed laten uitgisten en met een slangetje overhevelen de ketel in. Probeer dit zo te doen zonder dat er bezinksel meekomt.

Tijdens de stook meet je alleen de temperatuur van het uitgaande koelwater. Zolang deze rond de 55 graden zit is het perfect. Eigenlijk is alles tussen de 50 en 60 goed. Je zal zien dat de temperatuur soms een beetje schommelt. Ga dan niet meteen druk aan het kraantje draaien. Draai het kraantje nooit meer dan een milimeter en wacht dan een minuut om te zien wat het effect is. Het kraantje is vrij gevoelig.

Meer handleiding is er niet nodig, het druppelen gaat verder vanzelf ?

Veel succes!

 

Beantwoorden
Berichten: 8
Topic starter
(@taram)
Active Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Aah dat moet lukken! Dank je wel voor je uitleg. Ga ik dat doen.

thanks ?

Beantwoorden
Alchemist
Berichten: 3166
(@alchemist)
Famed Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Jan, ik kwam nog wat anders tegen;

 

Beantwoorden
Berichten: 6760
Admin
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Klopt, dat filmpje was ik alweer vergeten ?

Beantwoorden
Berichten: 4146
(@lummel)
Famed Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

dag forum,

iIk drink zelf nooit gedestilleerd, wel zelfgebrouwen vlierbessenwijn en mede.

Echt niet? Probeer eens limoncello. Kan je nu maken. 

vraag:

is er op dit forum een goede Nederlandstalige instructie voor het maken van de 92% alcohol in de t500? Die 92% haal je altijd. Let maar op. Je zal verbaasd zijn hoe efficiënt dat ding is. 

He, leuk. Ik blijf je volgen. Blijf zeker posten. Ben heel geïnteresseerd. 

 

Beantwoorden
Brutus
Berichten: 94
(@geelke)
Estimable Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Het moeilijkste voor mij in het begin was de temperatuur. 

Voor je begint zeker even meten dat je een waterloop hebt van een halve liter per minuut.

Dan wanneer je de suikermash in je ketel hebt, ketel aanzetten en nog geen water laten lopen.

Van het moment dat je thermometer rond de 50 ° aangeeft laat je het water lopen en gaat de temperatuur zakken. Wanneer deze terug onder de 50° is zet je het water uit. Vervolgens laat je de temperatuur weer oplopen tot 50° en vanaf dan kan het water normaal gewoon weer blijven lopen en gaat er alcohol uit komen. 

Hoe het juist zit met gebruik van voorloop weet ik niet in uwe branche. Als het voor te drinken is zou ik de eerste 50 ml wegdoen. Maar je ruikt sowieso goed wat niet oké is om te drinken.

Laatste tip: ga zeker niet gelijk een gek zitten draaien aan het waterregel kraantje. Deze is zeer gevoelig en moet echt bediend worden met millimeters.  Je niet opjagen en geduld is echt het gouden woord!

Beantwoorden
Berichten: 8
Topic starter
(@taram)
Active Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Thanks you all ? zodra eea staat zal ik een fotootje posten

Beantwoorden
Berichten: 8
Topic starter
(@taram)
Active Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

and so it begins... ?

Beantwoorden
Berichten: 29
(@wilfred)
Eminent Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Hi,

Still spirits geeft in het filmpje aan tussen de 55 en 60 graden.

Waarom geven jullie een lagere temp af?

 

 

Beantwoorden
Berichten: 6760
Admin
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Hi,

Still spirits geeft in het filmpje aan tussen de 55 en 60 graden.

Waarom geven jullie een lagere temp af?

 

 

Alles tussen de 50 en 60 graden is prima. Maar hoe dichter bij de 50, hoe langzamer het gaat en hoe puurder het is.

Beantwoorden
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?