Meldingen
Alles wissen

T500 vraag over koeling reflux

Pagina 1 / 2

Berichten: 189
Topic starter
(@brice3010)
Estimable Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Gisteren mijn allereerste stook ooit gedaan, met een gloednieuwe T500.

Liep prima, 5 uur voor 4,5 liter aan 92%.

Ik heb twee vragen als gevolg van deze eerste ervaring:

  1. Is het normaal dat in de uitgang van de koelleiding ongeveer de helft aan luchtbubbels zitten? Indien niet, hoe te verhelpen?
  2. Als ik het debiet wil verhogen van +/-400ml/minuut naar 600 of 700 dan spuit het water uit het gat van de thermometer en vliegt die sonde eruit. Is dat normaal? Hoe te verhelpen?
Beantwoorden
15 reacties
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Zo te lezen koel je met een pomp(je), klopt dat?

Als dat zo is kan ik je daar geen antwoord op geven maar er zijn hier vast wel mensen die ook met een pomp(je) het koelwater regelen dus die zullen wel antwoorden.

Beantwoorden
Berichten: 189
Topic starter
(@brice3010)
Estimable Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Ik werk zonder pomp: rechtstreeks van de kraan naar de naaldregelaar en dan naar de input van de refluxcondenser.

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Dan had ik e.e.a. verkeerd geïnterpreteerd 😉

Er zitten wel wat luchtbellen in de uitgaande leiding maar ongeveer de helft dat heb ik nooit gezien. 

Het best stel je je water zo af dat de temperatuur van het koelwater leidend is en niet het aantal milliliters. Ik probeer dat onder de 55ºC te houden. Wanneer je het water te hard laat stromen treedt bij mij ook lekkage bij de thermometer op.  

Beantwoorden
Berichten: 137
(@davidoff)
Estimable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Hi brice3000

  • Volgens mij zijn dat geen luchtbubbels maar gewoon lucht daar je niet de volle capaciteit van de leiding gebruikt. 400 ml/min is niet zo veel en daarom dat de leiding voor afvoer koelwater maar gedeeltelijk gevuld is met water.
  • Waarom zou je meer willen koelen? Bij 600 ml/min loopt er toch geen druppel alcohol uit daar de damp neerslaat vooraleer hij bovenaan de refluxkolom komt? Btw, heb zelf nog maar 2x gestookt met de T500 en had hetzelfde voor (temp sonde schoot eruit), toen ik te vlug aan de waterdebietregelaar draaide. Oplossing, stukje scotch plakken? 😀

 

Beantwoorden
Berichten: 189
Topic starter
(@brice3010)
Estimable Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Is het gat voor de sonde dan normaal open naar de afvoerleiding van het koelwater? En waar komen die luchtbellen dan vandaan? En moet de koelleiding niet eventueel ontlucht worden?

Koelen doe ik niet meer dan nodig, 400ml of iets meer volstaan, maar ik wilde graag weten waarom dit zich voordoet en eventueel hoe daaraan te verhelpen.

Scotch rond de sonde: had ik ook ergens gelezen. Dus dan is er die opening in het gat naar de koelleiding?

Beantwoorden
gompie
Berichten: 991
(@gompie)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Luchtbellen komen volgens mij van het effect dat de ingang slang dunner is dan de uitgang slang.

Als je koelt met een pompje is het koelwater dan niet te warm ?, dan heb je een hardere koeling nodig zodat je een overloop krijgt en de thermometer eruit komt zetten.

 

 

Beantwoorden
Berichten: 137
(@davidoff)
Estimable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Bij nader inzien ..... kan het niet gewoon zijn dat er lucht aangevoerd wordt via de opening van de sonde. Daar deze niet volledig afgesloten is, trekt er lucht mee in de leiding. Volgens mij is dit belangrijk om de uitloop van het koelwater te vergemakkelijken en onderdruk te vermijden (ontluchting dus zoals je zelf aangeeft). Dus aftapen met scotch is misschien niet zo 'n goed idee daar je onderdruk creeert en het warme koelwater minder vlot naar buiten loopt. Gompie zijn redenering kan ook kloppen. 

Beantwoorden
Berichten: 189
Topic starter
(@brice3010)
Estimable Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Papabeer, ik denk jouw redenering te volgen. Als gompie's aanname (diameter uit > diameter in) dan is er idd onderdruk, en dan klopt het dat lucht wordt aangezogen via het gat voor het thermokoppel.

Maar een goede afloop kan toch ook bereikt worden zonder dat gat: het doorstroomdebiet wordt bepaald door de invoerdruk en de leidingdiameter? Dus als er een leiding zit met constante of vergrotende diameter is er per definitie geen "hinder". Vraag is nu waarom dat gat er zit.

 

Beantwoorden
Berichten: 137
(@davidoff)
Estimable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Thermodynamica dateert nog uit mijn vroegere studies van mijn opleiding ingenieur waar ik nooit veel mee gedaan heb daar ik in de IT beland ben.

Je kraan stuwt koud water naar de input, deze warmt op, water zet uit en dus debiet uitlaat is groter als inlaat. Bovendien moet het koude water stijgen en het warme 'valt' naar beneden. Om dit tot een goed einde te brengen moet de druk aan de uitloop verlaagd worden. En dit gebeurt nu net door die opening van de sonde die atmosferiche lucht meetrekt.

Dus buiten de functie om de sonde te plaatsen voor temp meting, heeft deze een bijkomende functie om de afvoer van opgewarmd water te optimaliseren.

 

Beantwoorden
Berichten: 137
(@davidoff)
Estimable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

bij de volgende stook  gewoon de sonde eruit trekken en het gat afsluiten door vinger erop te plaatsen. Ik verwacht dat het opgewarmd water op dat moment minder snel zal uitlopen en dus invloed heeft op de productie van ons vuurwater.

Beantwoorden
Berichten: 189
Topic starter
(@brice3010)
Estimable Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Wij hebben twee aparte vakken gehad: thermodynamica en fluidomechanica. Moet je dan 50-er geworden zijn om die terug boven te moeten halen voor een hobby 😉

Beantwoorden
Berichten: 137
(@davidoff)
Estimable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Je hebt natuurlijk gelijk. Het betreft fluïdomechanica en niet de thermodynamica. Het is ook voor mij 2 à 3 decennia geleden dat dit door mijn strot werd geduwd 🙂

 

Beantwoorden
mauser
Berichten: 235
(@mauser)
Reputable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

heb al een paar stookjes met de T-500 gedaan. mijn eerste vraag was ook waarom er lucht wordt meegezogen. dit komt idd via de tempsonde mee en is niet erg. heb zelf nooit last gehad dat de sonde eruit floepte. zorg er ook altijd voor dat de uitlaat van de spirits en de uitlaat van het koelwater nooit onder gedompeld is. hou zelf te temp altijd rond de 60 graden (58-62). dan loopt het redelijk door met een alc.percentage van 92-93%. gebruik dan de turbo van still spiris met 8 kg suiker. wordt dan een soepje van 25 liter a 19% en haal daar dan week 3 liter van 93% en 1,5 van 92% uit. dit alles in een tijd van zo;n 5 a 6 uur. groet Maurice.

Beantwoorden
Berichten: 189
Topic starter
(@brice3010)
Estimable Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Bedankt mauser, heel informatief!

Ik volg nog op met wat Papabeer voorgesteld had en post dat dan wel.

Deze namiddag heb ik mijn eerste stook door de gaschromatograaf laten halen maar daarvan maak ik een nieuwe topic.

 

Beantwoorden
Pagina 1 / 2
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?