Meldingen
Alles wissen

Grappa in een T500


Berichten: 14
Topic starter
(@dany58)
Active Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Hallo, 

Ik heb 45 kg most van druiven, dus de schillen, pitjes en steeltjes. Ik heb deze nu vergist en wil hier nu grappa van stoken. Nu mijn vraag, kan ik dit doen in een t500, indien ik de steentjes uit de kolom haal, verlies ik dan nog veel smaak hieruit, of kan ik dit het beste doen in een  alambiekketel? 

Beantwoorden
6 reacties
Berichten: 19
(@zonder_b)
Active Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Ik heb hier eens gelezen dat zoiets wel kan, als je alleen de koeler op het water aansluit. Volgens mij moet je dan de normale uitgang van het water gebruiken als ingang en bij het slangetje aan de bovenzijde het water er uit laten gaan. De kolom gebruik je dan inderdaad leeg. Een alambiek is inderdaad beter om de meeste smaak mee te krijgen.

Beantwoorden
Berichten: 1677
(@wiliam)
Noble Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

In een T500 is er een groot risico op aanbranden, vaak wordt Grappa Au bain Marie gestookt, ik verwacht als je de zak van de onderkant van je T500 kunt houden, en er genoeg vocht is, (maar is het dan nog Grappa?) dan zou het "kunnen" lukken. Maar aangebrande smaak krijg je nooit meer uit je ketel.

Beantwoorden
Berichten: 14
Topic starter
(@dany58)
Active Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

zonder-b bedankt voor de info, ga hier zeker rekening mee houden

Beantwoorden
Berichten: 14
Topic starter
(@dany58)
Active Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

william, ik heb een tussen bodem gemaakt zoals bij het maischen bij bier, maar ik wist niet dat je de aangebrande smaak nooit meer uit je ketel kreeg, toch bedankt voor je info.

Beantwoorden
evds3
Berichten: 1415
(@evds)
Noble Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

ik heb ook een dubbele bodem in de T500 gemaakt door robert en doe alle pulp in kookzakken en dat lukt perfekt

 

Beantwoorden
Berichten: 76
(@vodkaman)
Trusted Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Stoken op smaak kan ook perfect in een T500 ik maak er ouzo mee die door iedereen als heel lekker wordt ervaren. Je gaat als volgt te werk. Haal de kolom leeg en doe alleen de koperen zadels terug in de kolom. Vul vervolgens de kolom voor twee derde met knikkers zodoende heb je minder reflux en hevel je meer smaak mee over. Het resultaat is een iets lager alcohol percentage maar veel smaak. Voor grappa zou ik desgewenst wat extra koper in de ketel doen. Suc6 ermee

Beantwoorden
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?