Meldingen
Alles wissen

Calvados van appels uit de Betuwe € 0,35 per kg

Pagina 4 / 11

Berichten: 0
(@Anoniem)
Deelgenomen: 1 seconde geleden

Ben ik mee eens,overal zit troep in maar ik probeer het zo veel mogenlijk te beperken.gr?Chris.V.

 

Beantwoorden
Berichten: 4146
Topic starter
(@lummel)
Famed Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Jawel hoor, als de boer bij ons een dubbeltje per kilo meer kan krijgen dan bij de groothandel dan verkoopt hij ze aan ons. Dan maar wat minder naar de groothandel.

 

Voorlopig hangen ze nog aan de boom, lummel kon ook zo 250 kilo reserveren. Dat is voor zo'n fruitboer natuurlijk peanuts, en dat is 3500 kilo denk ik ook.

 

En anders haal ik hier een paar bag in box pakken, heb ik eerder gedaan en gaat heel goed.  http://betuwsefruitshop.nl/shop/webshop/category/p5-l-bag-in-box-met-tapkraan

 

De fruitboer had het sowieso over 1500 kilo. Dat zou een hoop sap zijn en daar ben je met een appelvreter in 4 uur doorheen las ik. Zo'n ding is voor een paar tientjes te huur. Dan komt het sap op nog geen 2 kwartjes de liter. Ik heb in ieder geval een hoop sap nodig wil ik met de Grainfather een 2e keer kunnen overhalen. Maar ja, dan heb je ook wat verwacht ik. Misschien doe ik overigens vandaag de spiritrun kirsch. Weet nu al dat hij heel erg lekker gaat worden. En dan weet ik ook hoe de kirsch smaakt helemaal zonder suiker en met een beetje suiker. 

Beantwoorden
Berichten: 6760
Admin
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

De appelvreter is wel een mooi ding, ik zit de filmpjes van Speidel nu te kijken. maar naast de appelvreter moet je ook nog de hydropers huren he, anders heb je alleen pulp.

Verder wel een top ding, capaciteit van 1000 kilo per uur 🙂

 

Beantwoorden
Berichten: 6760
Admin
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Morgen ga ik een verslagje maken over hoe je hard fruit (ik ga appels gebruiken)  kunt behandelen met pectolase en zo het sap kunt laten vrij komen zonder sapcentrifuge of stoomextracor te gebruiken.

Ik ben zelf ook heel benieuwd hoe snel dit verloopt ?

 

Beantwoorden
Berichten: 193
(@stokerke)
Estimable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Hey jongens

Ik heb als proefje  begin juli calvados  gemaakt van die XL bussen appelsap van de lidle  25 liter met 2 kg suiker en champagne gist ik vindt dit goed gelukt ruikt heerlijk die heb ik 3 weken met whiskychips laten staan.De opbrengst was 2,5 liter aan 40° en is nu nog aan het rijpen in de kelder 

 

Beantwoorden
Berichten: 4146
Topic starter
(@lummel)
Famed Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Dat is een mooi experiment zeg. 

Beantwoorden
Berichten: 6760
Admin
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Dat kan ook heel lekker zijn, ik heb het ook wel eens zo gedaan (zonder de houtrijping dan) Je kunt er een prima borrel van stoken.

Beantwoorden
Berichten: 6760
Admin
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Hierbij het beloofde experiment met hard fruit en pecolase enzymen. Halverwege het experiment!

http://www.stookforum.nl/thread/appels-of-ander-hard-fruit-ontsappen-met-pectolase-enzymen/

 

Beantwoorden
Berichten: 362
(@skoldt)
Reputable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Stokerke,

Misschien heb ik iets gemist (of lees ik verkeerd), maar is de opbrengst van 2,5l à 40% niet heel magertjes ?  

Ik heb even een kleine berekening gemaakt:

Appelsap bevat minstens 10gr suiker per 100ml (dus 100gr per liter).  Dus als we uitgaan van dit minimum zit je met 25l x 100gr = 2,500 kg suiker voor je 25l mash.  Je voegt nog eens 2 kg suiker bij, dus in totaal 4,5 kg suiker op 25l, oftewel 180gr suiker per liter mash.  16 à 17gr suiker in 1l mash levert 1% alcohol.  In jouw mash zit 10x zoveel suiker dus je zou makkelijk aan 10 à 11% alcohol moeten komen vóór distillatie.  Dat wil zeggen dat je opbrengst onder ideale omstandigheden ongeveer 2,5l à 100% (of 6,25l à 40%) zou moeten zijn.   Jouw opbrengst van 2,5l à 40% wil zeggen dat je mash slechts 4% alcohol bevatte vóór distillatie.  Ik weet dat ik hier een theoretische vergisting/distillatie vergelijk met een praktische, maar ik stelde me toch de vraag vanwaar het grote verschil tussen de twee ....

Beantwoorden
Berichten: 193
(@stokerke)
Estimable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

weet het niet ik stook met een alambiek

en ik dacht 8° te hebben gehad ik ga het volgende keer allemaal beter opschrijven en ook zachter stokenen men briefje bijhouden 🙁 en heb misschien mijn cuts wat groot genomen maar ben best wel tevreden van de smaak is heel zacht en smaakvol ,ik ga dit nog wel eens doen dit is vrij gemakkelijk  en niet zo duur om te maken he 

Beantwoorden
Berichten: 193
(@stokerke)
Estimable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Ha ha het is zover maandag appeltjes halen in de AH de JUNAMI appel komt in promotie 🙂

Calvados maken van verse appels  dat zal ik ook maar eens proberen he de pectine is onderweg  besteld in de winkel hier , Van  Timing gesproken ,we weten weer wat te doen volgende week

Groeten

 

Beantwoorden
Berichten: 6760
Admin
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Leuk! Dan kun je aan de slag!

Als je de pecto enzymen vandaag hebt besteld heb je ze waarschijnlijk morgen al in huis.

Dan kun je maandag direct aan de slag!

De junami is leker zoet! Dus doe er geen suiker bij! Dan blijft de smaak lekker zacht. 

Houd ons op de hoogte he!

Beantwoorden
Berichten: 193
(@stokerke)
Estimable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Yep ik heb ze gisteren bij je besteld maar de track en trace gaat nog niet zal voor morgen of maandag zijn 

Groeten

 

Beantwoorden
Berichten: 6760
Admin
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Gisteravond zie ik, gaat vandaag met DPD mee. Ik heb aangegeven dat het zaterdag geleverd mag worden, maar daar houd DPD niet altijd rekening mee. Morgen kun je zien of het met de bezorger onderweg is, anders gaat het toch maandag worden.

 

De appeltjes komen toch maandag pas, dus gaat helemaal goed komen 🙂

Beantwoorden
Berichten: 193
(@stokerke)
Estimable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Yep geen probleem ik heb tijd 😉

 

Beantwoorden
Pagina 4 / 11
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?