Meldingen
Alles wissen

Calvados van appels uit de Betuwe € 0,35 per kg

Pagina 7 / 11

evds3
Berichten: 1415
(@evds)
Noble Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden
Beantwoorden
Robbert
Berichten: 9975
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Mooie wereld ook Erik .
Mijn klok komt daar vlakbij vandaan . "Mondiville"

Beantwoorden
Murmillo
Berichten: 2692
Admin
(@murmillo)
Famed Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Mooi Erik. Ik zou zeker even gaan kijken. 

Beantwoorden
Murmillo
Berichten: 2692
Admin
(@murmillo)
Famed Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Ook erg mooi! Te complex voor mij, maar zeker interessant. 

Beantwoorden
evds3
Berichten: 1415
(@evds)
Noble Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

robbert wij zitten dan een 50km verder

 

Beantwoorden
Robbert
Berichten: 9975
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Wordt een leuke trip die je gaat meemaken .
Dat deel van Frankrijk is ook gastvrijer en hartelijker dan het toeristische zuiden .
We gaan meegenieten van jou ervaringen en foto's !

Beantwoorden
Berichten: 19
 Jim
(@jim)
Active Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Chris als je die appels enkele weken laat staan, ruiken die dan zurig ..? Groet
Edit Nimrax: Antwoord: ja, door de gist in de schil gaat door suiker -> alcohol omzetting de smaak , net als van wijn, van zoet naar zuur.

Beantwoorden
Berichten: 16
(@jannemanneman)
Active Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

ik heb maar 1 appelboom staan, maar wel meer dan 400 kg appels er aan, 1 vat met pulp laten vergisten en 1 vat met sap laten vergisten, het distillaat van het vat met pulp zit meer appel smaak aan dan zonder pulp, maar zonder pulp stookt veel schoner maar ook weer minder opbrengst. met pulp moet veel langer staan te gisten en vooraf laten fermenteren is wel aan te raden, 

Beantwoorden
Berichten: 193
(@marca)
Estimable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Omdat ik wat ongeduldig was heb ik 2 weken geleden al wat geprobeerd te vergisten.

33kg appels ontdaan van het klokhuis, in stukken gesneden, met pecto enzymen bewerkt en water toegevoegd. Start SG +-1.027. Dit was veelste laag natuurlijk. Leermomentje voor de volgende keer: Het fruit was nog niet rijp genoeg, stukken te groot gesneden en teveel water toegevoegd met de enzymen.

Het heeft wel wild vergist dus dat ging gelukkig wel goed. Eindresultaat pak em beet iets meer dan een litertje alchohol. 

Gelukkig heb ik nog zo'n 60kg appels 
(mengsel van zoet en zuur) liggen welke nu de tijd krijgen om wat door te rijpen. En om het fijn maken van de appels wat te versnellen deze machine aangeschaft

Plan is nu de appels wat beter te laten rijpen, fijn shredden en daarna wederom wild te vergisten. Hopen dat het langer wachten nu meer zetmeel omzet in suikers.

Beantwoorden
Robbert
Berichten: 9975
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Je zou na shredder de appels net onder water zetten . 2 vingers breed het water er boven . even de kook erover . . Flink roeren komen resten pitjes boven drijven . Schep deze weg . ( pitjes kunnen geen kwaad maar geven iets bitter )
Ook al ga je wild vergisten voeg wat voeding toe b.v. Wat soja bonen , grauwe bonen deze even net kook erop of tofu .
Klein Handje vol is voldoende op 60 kilo.

Beantwoorden
Berichten: 193
(@marca)
Estimable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Is het dan niet zo dat ik dan alle gist kapot kook?

Ik heb ook niet echt een pan beschikbaar in dat formaat om even de kook erover te gooien.

De soja bonen ga ik zeker meenemen in het recept. Wou tevens wat kippengrit toevoegen om te zorgen voor een ph buffer dat deze niet te ver kan dalen. is het ook verstandig indien het nodig is de ph naar 4/4,5 bij te stellen ?

Beantwoorden
evds3
Berichten: 1415
(@evds)
Noble Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

even wat fotos van mijn vakantie in de normandie en het bezoek bij een calvados stoker

Beantwoorden
Robbert
Berichten: 9975
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

leuk ! Vast genoten daar .
Nog een still gezien . ??

Beantwoorden
evds3
Berichten: 1415
(@evds)
Noble Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

ja robert het was leuk alleen de rit niet 12 uur rijden en dat met kleine kinderen en 2 honden maar de rest was ok

en wat bedoel je met nog een still gezien ?

 

Beantwoorden
Robbert
Berichten: 9975
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

ik zou even wachten met kippengrit .
het product mag iets verzuren . pH aan begin van 4,5 zal tijdens gisten 1 punt kunnen veranderen . Dat geeft meer dat het niet overslaat naar schimmelen later in vergisting .
normaal ondanks snel kook erover zal gisting wanneer je het vat open en warm 23-28 gr hebt na 2 a 3 dagen gaan gisten .
Gaat het niet snel genoeg wrijf wat brandnetel bladeren tussen handen kapot en voeg die toe .

Beantwoorden
Pagina 7 / 11
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?